Přestože systémem datových schránek prošlo už přes 5 milionů zpráv, řada datových schránek zůstala nevyužita. Podle dat, které serveru Podnikatel.cz poskytla Česká pošta, se do 45 % (více než 160 000) datových schránek ještě nikdo doposud nepřihlásil. Ministerstvo vnitra však tvrdí, že velký podíl na této statistice mají tzv. mrtvé firmy, jejichž počet odhaduje na 110 000.
Leden roku 2010 měl také odstartovat boom privátní komunikace skrze datové schránky. Služba České pošty – Poštovní datová zpráva, která umožňuje do schránek posílat i faktury, však zatím dopadá fiaskem. Celkově si ji totiž objednalo jen 135 podnikatelů. Za leden letošního roku pak došlo k odeslání 17 Poštovních datových zpráv.
Půlka schránek není využívána
Systém datových schránek, který se naostro spustil prvního listopadu loňského roku, už přepravil 5 061 753 milionů datových zpráv (data k 11. únoru). Každý den jich datové schránky zpracují až 100 000. Navzdory počátečním problémům šlape projekt podle ministerstva vnitra v současnosti dobře a nezaznamenaly se zatím žádné vážnější problémy. Pokud někdo hlásil, že má s datovými schránkami problémy, nešlo v naprosté většině případu o problémy systému datových schránek, ale o problémy se spisovou službou jednotlivých uživatelů. Ministerstvo vnitra těmto uživatelům přesto nabídlo pomoc při řešení jejich problémů,
sdělil serveru Podnikatel.cz Jiří Korbel z ministerstva vnitra. Čtěte více: Datové schránky včera roztáhly svá křídla.
Celkově vloni došlo k aktivaci 369 381 datových schránek. Jak však serveru Podnikatel.cz potvrdila Česká pošta, takřka polovina z nich zůstává stále nikým nevyužita. Čísla máme z konce loňského roku, kdy bylo z celkového počtu 369 381 aktivovaných datových schránek v rámci informačního systému datových schránek evidováno 163 931 schránek, do kterých se doposud nikdo nepřihlásil,
uvedla serveru Petra Králová, manažerka interní komunikace České pošty. To činí v přepočtu zhruba 45 %.
Jaká je struktura subjektů, které svoji datovou schránku nepoužily, Česká pošta neví, jelikož by to pro ní prý bylo technicky náročné zjistit. Jak Česká pošta, tak i ministerstvo vnitra však sdílí přesvědčení že více než 110 000 ze 160 000 nevyužívaných datových schránek tvoří tzv, „mrtvé firmy“. Tyto firmy mají sice stále zápis v obchodním rejstříku, z kterého Česká pošta při zřizování schránek vycházela, ale fakticky již neexistují. Není věcí České pošty tento rejstřík pročistit, tedy uvést do aktualizovaného stavu,
doplnila Petra Králová. Ve skutečnosti je tedy cca pouze 15 % aktivních schránek, do kterých se nikdo k uvedenému datu nepřihlásil,
připojil se Jiří Korbel. Čtěte více: Aktivace datových schránek se podobá daňovému přiznání, oboje podnikatelé nechávají na poslední chvíli.
Co si myslíte o zavedení datových schránek?
Papírová komunikace stále nevymizela
Subjektům, které datové schránky ignorují, sice nehrozí žádný přímý postih, ale vystavují se riziku, že se neseznámí s poštou, která jim do schránky došla. Za deset dní po dodání do datové schránky se totiž zpráva považuje za doručenou. Podle slov Petry Králové Česká pošta informovala dostatečně o nebezpečí spojeném s nevyužíváním datových schránek, a to pomocí marketingových kampaní a skrze média. Další speciální akce proto Česká pošta ani ministerstvo vnitra nechystá. Čtěte více: Petr Stiegler: Pokud bude někdo datovou schránku ignorovat, vystavuje sám sebe riziku.
Doposud se také nenaplnily předpoklady tvůrců systému, že se z komunikace s úřady vymizí obálky s barevnými pruhy. Řada subjektů totiž stále využívá kromě datových schránek také klasickou listinnou formu korespondence, a to jak v řadách podnikatelů, tak veřejných orgánů. U úřadů ovšem záleží na jednotlivých resortech.
Například česká justice se podle ministryně spravedlnosti Daniely Kovářové vypořádala s datovými schránkami nadmíru dobře. Přesvědčila jsem se, že personál obsluhující datové schránky je dobře vyškolen a vedle své běžné agendy obsluhu datových schránek zvládá. Nyní se pokusíme postupným odstraňováním jednotlivých technických, organizačních a legislativních bariér pomoci myšlence datových schránek k efektivnější realizaci,
uvedla Kovářová.
Čtěte více na Lupa.cz
- Datové schránky: pracujeme s e-podpisy, I.
- Datové schránky: pracujeme s e-podpisy, II.
- Datové schránky: pracujeme s e-podpisy, III.
- Datové schránky: pracujeme s e-podpisy, IV.
- Datové schránky: pracujeme s e-podpisy, V.
- Datové schránky: komu patří podpis na e-dokumentu? VI.
- Datové schránky: jak na zneplatněné certifikáty? VII.
Faktury se zatím se zájmem nesetkaly
Nový rok přinesl pro firmy možnost posílat přes datové schránky i faktury. Služba České pošty nazvaná Poštovní datová zpráva (PDZ) se však zatím se zájmem podnikatelů příliš nesetkala. K 8. únoru letošního roku evidovala pošta 135 zákazníků, kteří si tuto službu objednali. V lednu pak prostřednictvím datových schránek došlo 17 PDZ. Podle představitelů České pošty je však na hodnocení úspěšnosti ještě brzy. Čtěte více na Lupa.cz: Datové schránky: jak funguje zasílání faktur?
Na tuto službu jsme nedělali žádnou informační kampaň. V lednu firmy navíc uzavíraly účetní období předešlého roku a předpokládáme proto, že měly zcela jiné starosti,
vysvětlila Petra Králová. Rozsáhlou kampaň k fakturám neplánujeme, spíše se chystáme zaměřit na PR, které je pro daný typ produktu více odpovídající a může dostatečně objasnit výhody datových schránek a zasílání faktur jejich prostřednictvím. PR podpoříme účastmi na konferencích a také sporadickou inzercí,
doplnila na závěr Markéta Alexanderová, ředitelka odboru brand marketing České pošty.