Polovina firem po celém světě zvyšuje investice do cloudu
Cloud computing lze charakterizovat jako poskytování služeb či programů uložených na serverech na internetu s tím, že uživatelé k nim mohou přistupovat například pomocí webového prohlížeče nebo klienta dané aplikace a používat je prakticky odkudkoliv. Uživatelé neplatí za vlastní software, ale za jeho užití. Nabídka aplikací se pohybuje od kancelářských aplikací, přes systémy pro distribuované výpočty, až po operační systémy. Cloudová řešení jsou u firm stále více v oblibě, ukázal to pátý ročník globálního průzkumu Digitální IQ, který provádí poradenská společnost PwC. Své investice do cloudových řešení využívajících veřejně dostupné technologie se chystá navýšit polovina oslovených firem napříč odvětvími a bez ohledu na to, zda jejich management fandí moderním technologiím, či je k nim spíše vlažný.
Firmy už nechtějí a ani nepotřebují vlastnit servery a složité infrastruktury. Nestojí o nekonečný proces modernizace rychle zastarávajícího hardwaru. Naopak chtějí mít flexibilitu a možnost volby využívat takovou kapacitu, jakou aktuálně potřebují. Samozřejmostí již dnes může být i to, že nevlastní ani software, ale pouze prostřednictvím vzdálené aplikace zpracovávají svá data,
říká Patrik Horný, partner v oddělení Transformací PwC ČR. Společnosti, kde se šéf IT dokáže domluvit se zbytkem vedení a přesvědčit ho o přínosech cloudu, jsou ochotny přijmout určité riziko, navzdory tomu, že obavy ohledně bezpečnosti, spolehlivosti a kontroly nad novou technologií zůstávají vysoké. Ti, kdo dokážou toto riziko správně vybalancovat, bývají odměněni větší pružností a schopností rychle rozšířit své kapacity.
Zrychlit a zjednodušit přejímku zboží pomohou SSCC kódy
SSCC kódy (Serial Shipping Container Code) umožňují efektivnější předání logistických informací mezi partnery, přínos spočívá zejména v jejich kombinaci s elektronickým dodacím listem. SSCC je osmnáctimístné číslo pro identifikaci logistické přepravní jednotky. Současná situace je taková, že firmy zpravidla disponují elektronickým dodacím listem, ale nemají ho dosud integrován s logistickou etiketou na paletách. Pouze jedna z pěti firem disponuje systémem, který je schopen vygenerovat SSCC kód či ho doplnit na dodací list. Více než polovina firem se spotřebním zbožím obvykle dodává zboží z jednoho dodacího listu na více paletách, což s sebou přináší zvýšené nároky na přesnost při zavádění zboží do systému. Naopak 9 % firem vykazuje zboží dodávané na jedné paletě dokonce na několika dodacích listech. Máme v praxi vyzkoušeno, že využití SSCC kódů může zrychlit příjem i naskladnění zboží až o 30 %, odběratel totiž může převzít najednou celou logistickou jednotku bez nutnosti jejího rozbalení. Bez ohledu na to, zda je paleta homogenní nebo heterogenní, postačuje čárový kód. Navíc je možné výrazně zvýšit přesnost při zavádění zboží,
říká David Reichel ze společnosti CCV Informační systémy.
Označení palet se spotřebním zbožím SSCC kódy má v České republice velké rezervy. Alespoň na některých paletách tyto kódy využívá pouhých 36 % firem z oblasti rychloobrátkového zboží. Přechod na tento systém ale bude co nevidět nutností, a to zejména pro dodavatele do řetězců MAKRO Cash & Carry nebo AHOLD, které na ně hodlají přestoupit a zrychlit a zjednodušit procesy v rámci dodavatelsko – odběratelského řetězce. Jenže podle zjištění 60 % společností netuší, jak SSCC kódy vytvářet.
Čtyři brzdy české ekonomiky, které je třeba odstranit
Vysoké ceny energií, upadající technické vzdělání, striktní vízová pravidla pro zahraniční pracovníky a nedostatečný důraz na aplikovaný výzkum, to jsou čtyři velké problémy, které tvoří velkou bariéru růstu české ekonomiky a její konkurenceschopnosti. Shodli se na tom zakladatelé CEBRE – České podnikatelské reprezentace při EU s českými členy Evropského parlamentu.
Pro zvýšení české konkurenceschopnosti je potřeba klást větší důraz na aplikovaný výzkum, který dokáže přenést výsledky výzkumu a vývoje na trh. Nepoměr mezi financováním základního a aplikovaného výzkumu je propastný. Kritické jsou ovšem také návrhy, které jsou nyní projednávány v Evropském parlamentu, jako jsou směrnice o vysílání pracovníků či rozvojová politika EU,
upozorňuje Ivan Voleš, poradce prezidenta Hospodářské komory ČR. Neméně důležitá je i oblast dopravní infrastruktury. Výbo pro dopravu a turismus projednává zhruba 40 zpráv týkajících se různých aspektů dopravy, jenže jednotné stanovisko ze strany českých dopravců není téměř k žádné z nich. Přitom témata jsou to pro ČR důležitá, ať už se jedná o Nástroj pro propojení Evropy nebo čtvrtý železniční balíček. Jako jedno z důležitých témat je označena budoucnost inovací a dopad excelentního výzkumu na český průmysl. Svou roli sehraje i bitva s drahou energií a hledání alternativních řešení k používaným zdrojům energie. Účastníci setkání se shodli, že odmítají zásah do aukčního systému pro obchodování s emisními povolenkami, včetně stahování povolenek, které by ještě zvýšilo cenu energie.
Základem budoucí konkurenceschopnosti České republiky a celé Evropské unie, je ale kvalitní systém vzdělávání. Naprosto zásadním předpokladem budoucího růstu je podpora technického vzdělávání, které je nyní na ústupu. Ať už to bude formou duálního vzdělávání nebo formou kooperativního modelu, česká ekonomika nutně potřebuje reformu školství, která by tento negativní trend zvrátila,
upozorňuje Jan Wiesner, prezident Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR.