Každá třetí faktura je zaplacena s více než měsíčním zpožděním. Nejméně zpožděných pohledávek je v oblasti služeb. V tomto oboru je zhruba každá pátá faktura hrazená s měsíčním zpožděním. Mnohem hůř jsou na tom ale řemeslníci, kteří dostávají pozdě zaplaceno v polovině případů,
říká Bedřich Vít, ředitel společnosti Omega solutions.
Šance na vymožení dlužné částky bývají poměrně dobré. Je ale nutné začít problém řešit včas. Pokud se podnikatel snaží vytloukat klín klínem a argumentuje tím, že jemu také odběratelé dluží, je cesta do pekel.
Základem je prevence
Je potřeba provést důkladné prověření případného spolupracovníka nebo dodavatele ještě před samotným započetím spolupráce. Kromě běžného prověření v rejstříku dlužníků lze využít i specializovaných lustračních služeb. Díky tomu je podnikatel schopen do značné míry eliminovat nebo zcela předejít ztrátám z dodávek zboží/služeb chronickým neplatičům, podvodníkům nebo předluženým subjektům a subjektům v insolvenci, exekuci. Prevence je vždy levnější než následné domáhání se finančních prostředků. Bohužel, většina podnikatelů na prevenci vůbec nedbá,
upozorňuje Bedřich Vít.
Nejlepším řešením pro živnostníky a menší firmy je spolupracovat s externí firmou – advokátem nebo inkasní agenturou. Díky zkušenostem těchto subjektů se dvě třetiny dlužných částek podaří získat mimosoudní cestou,
dodává Bedřich Vít z Omega solutions. To znamená poměrně rychlé nabytí finančních prostředků. Přesto i v takovém případě je určitá část dluhů, kterou již živnostníci nikdy nedostanou zaplacenou. Stává se tak především z důvodu insolvence či předlužení obchodního partnera.
Obecně řeší inkasní společnosti dva typy podnikatelů:
Typ první: Tím jsou subjekty, které k problematice dluhů přistupují pragmaticky. Používají pravidelné lustrace subjektů, prověřují své subjekty předem a nechávají jednou ročně zkontrolovat své smluvní podklady advokátní kanceláři. Toto vše vyjde podnikatele na pár set korun měsíčně. I tak se v této skupině objevují případy pozdě placených faktur a je nutný zásah externího partnera. Přesto takoví podnikatelé dosahují velmi vysoké úspěšnosti při případném vymáhání pohledávek.
Typ druhý: Klienti přichází až ve chvíli, kdy už jsou ve většině případů v druhotné platební neschopnosti a přináší velké množství problematických pohledávek. Až polovina případů z této skupiny jsou nevymahatelné pohledávky. Nejčastějším důvodem je jejich promlčení, či právní vady dodavatelsko-odběratelských smluv. Dalším častým důvodem, proč podnikatelé z této skupiny nikdy nezískají své peníze, jsou případy předlužení či insolvence dlužníka. Velké části problémů by se dalo předejít v případě, kdy by podnikatelé využívali lustrací firem a své neuhrazené pohledávky řešili včas,
upozorňuje Bedřich Vít.