No, když jsem to před časem řešil s vedoucí vesnické prodejny Jednoty, a to po té, co u nich podnik zavedl platby kartou přesně s tímto tvrzením (že lidé víc utratí, neb to podnikovým managerům řekl soudruh manager z banky), tak se paní z prodejny smála, že to je a současně není pravda.
Reálně prý totiž došlo pouze k té změně, že se zvýšila cena účtovaná u jednotlivých nákupů, pokud byly placeny kartou, jak slibovali bankéři. A také se prodalo (pokud bylo) více zboží, které bylo ve slevových akcích. Ale pro změnu klesl celkově počet nákupů. A měsíční, resp. kvartální, tržby zůstaly zhruba na stejné výši.
Diskuze byla zakončena závěrem, že těm stále stejným lidem, kteří ve vsi s necelými pěti stovkami obyvatel do té prodejny chodí, přeci na účty a do peněženek nikdo žádné peníze nepřisype, takže nemohou v té jediné prodejně Jednoty víc utratit. Jediný rozdíl tedy je, že pokud je v obchodě výhodné zboží, jehož pořízení nebylo při tom konkrétním nákupu plánováno, není obvykle až takový problém při platbě kartou plány změnit, byť v peněžence není hotovost.
Ovšem zákazníkovi na omezeném trhu ta hodnota z účtu či peněženky prostě ubyde, takže zase nekoupí něco jiného. A "přespolní" zákazník, jako turista a pod., přijde a nakoupí úplně stejně nahodile, jako dříve.