Počet firem, které mají sídlo na virtuální adrese, se stále zvyšuje. Aktuálně jich je 95 815, což je o 6 procent více než ve srovnatelném období loňského roku.
Popularita virtuálních sídel je na vzestupu, a to hlavně mezi podnikateli, kteří firmu založili v posledních letech. Podíl nově založených firem s adresou na virtuálním sídle se blíží třiceti procentům. Výjimečný byl rok 2013, kdy virtuální adresu zvolilo 32 procent z nově vzniklých firem. V loňském roce to bylo 28 procent,
uvedla analytička Bisnode Petra Štěpánová.
Důvody, proč firmy volí virtuální adresu
Mnoho menších a středních podnikatelů nepotřebuje ke svému podnikání kancelářské prostory, a proto stále častěji využívají služeb virtuálních sídel. Typickým důvodem je snaha o snížení nákladů, zabezpečení administrativy či jen zisk lukrativní adresy v některém z větších měst. Na druhou stranu jsou tu však důvody, které se pojí s možností tímto způsobem obejít kontrolu ze strany finančních úřadů. Právě sídlo podnikatele například v krajských městech snižuje pravděpodobnost návštěvy správce daně.
Ochrana virtuálních sídel před daňovou kontrolou pomalu mizí v nenávratnu. Podnikatelům navíc hrozí označení nespolehlivého plátce. Využíváte virtuální sídlo? Připravte se na přísnější kontroly finančních úřadů
Nejpopulárnější je metropole
Mezi městy, která jsou pro virtuální sídla nejvíce využívána, je klasicky Praha. S velkým odstupem je ale také Brno nebo Ostrava. Rekordmanem mezi virtuálními sídly pražská ulice Rybná, kde papírově podniká 4740 firem.
Víc než polovina firem, které mají virtuální sídlo, podniká ve službách, obchodu nebo oblasti nemovitostí.
Čtěte o kauze, kdy finanční úřad oslovil podnikatele s tím, že sídlí na virtuální adrese a že má sdělit své reálné sídlo. Berňák odkázal na zákon, zároveň ale uvedl, co v zákoně není.Sdělte nám své reálné sídlo, žádá berňák. Vykládá si zákon po svém?
Virtuální sídlo z pohledu zákona
Přesun firemního sídla k poskytovateli virtuálního sídla firmy je legální. Vzniká při něm zcela běžný obchodní vztah a kvalitní poskytovatelé mají toto ošetřeno i tím, že klient je vlastně nájemcem části prostor, kde se virtuální sídlo nachází.
Z hlediska zákona se jedná především o živnostenský zákon, konkrétně § 31 Povinnosti podnikatele, odstavec druhý. „Podnikatel je povinen viditelně označit obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením a identifikačním číslem objekt, v němž má místo podnikání…“