Prezentace na internetu je jedna z věcí, které podnikatel v rámci marketingu řeší. Obsahu webových stránek a jejich kreativitě už se server Podnikatel.cz věnoval. Mít dobrý web nemusí znamenat mít vyhráno. Zákazník musí web najít. A to přesně ve chvíli, kdy potřebuje prezentovanou službu nebo zboží. V souvislosti s webovou prezentací se tak objevují specializované služby:
SEM = zkratka pro Search Engine Marketing neboli marketing založený na vyhledávačích
Paid Listings = placené odkazy ve vyhledávačích
SEO = zkratka pro Search Engine Optimization neboli optimalizaci pro vyhledávače
Web Copywriting = psaní pro web
V zásadě existují
3 kroky, které vedou na internetu k novému zákazníkovi:
- mít web
- zajistit, aby se na něj potenciální zákazník dostal právě tehdy, když danou službu nebo zboží potřebuje – od toho je tu třeba marketing založený na vyhledávačích
- zajistit, aby se na webu rychle zorientoval a nakoupil, objednal atd. - od toho je tu třeba informační architektura webu a jeho použitelnost
Jak psát a jak nepsat web
Na počátku psaní webu stojí otázka, jestli podnikatel zvládne napsat texty sám nebo jestli se obrátí na odborníka. K odpovědi je třeba vědět, k čemu firma webové stránky potřebuje. Rozdíl je, pokud chce zprostředkovat stávajícím zákazníkům informace o produktu (produktový web), který si již koupili. Zákazníci pak nehledají web a produkt na internetu přes vyhledávače, ale s produktem dostanou jako službu navíc odkaz na příslušnou internetovou adresu. Jinak je tomu naopak v případě, že chce podnikatel webovými stránkami prodávat.
Především v druhém případě má smysl uvažovat o copywriterovi. Svěřit text odborníkovi je investice, která by se měla vrátit třeba právě prostřednictvím zvýšeného prodeje. Odborník má znalosti i zkušenosti, jak přesvědčit mnohem více spotřebitelů než běžný člověk. Nemluvě o tom, že dokáže psát srozumitelněji a gramaticky i stylisticky správně. Není také zatížen odborným slangem,
uvažuje nad výhodami profesionálního copywritingu Robert Němec, ředitel internetové reklamní agentury RobertNemec.com. Cena jedné normostrany (tj. 1800 znaků včetně mezer) kvalitního textu však může vyjít řádově i na několik tisíc korun.
Bez ohledu na obsah by měl být text bez gramatických chyb a na dobré stylistické úrovni. Pokud podnikatel ví, že psaní není jeho silná stránka a ani nemá ve firmě zaměstnance, kterému by úkol svěřil, měl by začít uvažovat o službách copywritera – odborníka na psaní textů pro web.
Stačí mít web a pasivně čekat na zákazníky?
Mít web a registrovat se zdarma v databázích českých vyhledávačů je podmínka nutná, ale ne postačující.
Web je investice a je dobré k němu tak přistupovat. Firmy musí i na webu porovnávat náklady s příjmy, které jim daná investice přinese, myslí si Luboš Plotěný, který vede Dobrý web. Zprovoznění webu není cíl. Je to jedna z cest, jak posílit prosperitu firmy,
tvrdí pro server Podnikatel.cz. Firmy by podle něj hlavně měly přemýšlet, jestli je investice do webu efektivní a investované peníze se jim vracejí. A pak teprve řešit, jestli nemohou využít potenciál webu ještě lépe. Návratnost investic do webu či internetové reklamy lze často změřit velice snadno. Jde o to, že spousta firem to stále nedělá a investuje do nesmyslných webových nápadů či zcela neefektivních reklamních kampaní,
domnívá se Plotěný. Odpověď na otázku, jestli stačí mít web, tak podle něj není zcela jednoznačná – někdy ano, někdy ne.
Nejprve se potenciální zákazník musí na web dostat. Mít samotný web rozhodně nestačí. Je to jako otevřít si krámek v lese a doufat, že někdo půjde kolem a nakoupí,
má naopak jasno Robert Němec.
Marketing založený na vyhledávačích
SEM je zkratka pro marketing ve vyhledávačích. Patří sem jak SEO, tak paid listings – placené odkazy ve vyhledávačích. Znamená to, že si klient zaplatí přednostní výpis na určité klíčové slovo.
Podle informací Hospodářské komory ČR, které zveřejnila v příručce pro podnikatele zaměřené na E – Business, reflektuje SEM nový přístup uživatelů k práci s internetem. Zatímco dříve přicházeli uživatelé na webové stránky přímo, dnes jich až 80 % přichází právě přes vyhledávače.
Podle Roberta Němce má optimalizace pro vyhledávače i placené odkazy ohromný marketingový přínos. Když už někdo hledá něco, co prodáváte, vy se před něj jenom postavíte a řeknete: „Ano, tady to mám.” A protože dotyčný to chce právě teď, velmi snadno koupí,
přibližuje fungování marketingu ve vyhledávačích. Podle něj je investice do těchto služeb efektivní a vrací se většinou po týdnech až měsících.
SEO
Optimalizace pro vyhledávače jsou podle Luboše Plotěného obecně řečeno aktivity, které mají za cíl přilákat prostřednictvím vyhledávačů na web více návštěvníků. Přínosem je, že podnikatel svou nabídkou osloví více potenciálních zákazníků. Což by mělo vést k většímu množství objednávek, rezervací, poptávek apod.,
popisuje pro server Podnikatel.cz. A tvrdí, že nárůst cílené návštěvnosti může být dramatický. Často dokáže zcela změnit pohled firmy na obchodní potenciál webu.
Květen 2003 před optimalizací | Leden 2004 po optimalizaci | |
---|---|---|
Celkový počet za měsíc | 1580 | 7168 |
Denní průměr | 51 | 231 |
Zdroj: Radim Smička: Optimalizace pro vyhledávače – SEO, Jak zvýšit návštěvnost webu, Knihkupectví Jasmínka, Dubany, s. 98 elektronické verze.
Vývoj webu jde ruku v ruce s optimalizací
Odborníci se shodují, že mnohem efektivnější je budovat nový web již s ohledem na optimalizaci pro vyhledávače než optimalizovat stávající web. SEO je jako podlahové vytápění. To také instalujete při stavbě domu. Nalepit poslední dlaždičku a říct si: „Nyní se pustím do podlahového vytápění,” je přeci nesmysl,
tvrdí pro server Podnikatel.cz Robert Němec.
Rozhodně je potřeba na optimalizaci pro vyhledávače myslet již při samotném návrhu a vytváření webu,
souhlasí Luboš Plotěný. Úspěšnost optimalizace totiž závisí především na struktuře webu a jeho informační architektuře. Plotěný proto jednoznačně radí: Pokud má firma možnost, ať nad optimalizací budoucího webu pro vyhledávače uvažuje již při jeho návrhu.
Při optimalizaci stávajícího webu je totiž často nutné zasáhnout do jeho struktury nebo informační architektury. A to je velmi drahé. V podstatě znovu procházíte úvodní fází návrhu webu, do které musíte znovu investovat nezanedbatelné finanční a časové zdroje,
varuje Plotěný.
Optimalizovaný web není zadarmo
Není to tak, že si podnikatel koupí optimalizaci jako jednorázovou službu. Je nutné se jí věnovat průběžně. Luboš Plotěný se proto zdráhá říci orientační cenu. Časová náročnost a cena se mohou velmi lišit v závislosti na konkrétním oboru podnikání nebo cílech optimalizace.
Podle Roberta Němce by se malý podnikatel mohl vejít do 30 – 60 tisíc korun. Jako všude i zde záleží na rozsahu, komplexnosti a kvalitě řešení,
upozorňuje. Zároveň si ale myslí, že pokud má podnikatel omezený rozpočet, vyplatí se najít v oblasti SEO i placených odkazů skulinku, která je levná a zároveň efektivní.