Erotický průmysl je průmyslové odvětví zabývající se výrobou a prodejem erotických pomůcek, pornofilmů a nabídkou zboží a služeb, které souvisejí se sexem. O tom, že sex je výborným byznysem, není pochyb, a Česko v tom není výjimkou – svědčí o tom velké množství fungujících kamenných i internetových erotic shopů, výroba časopisů a filmů s erotickou nebo pornografickou tematikou. K podnikání v oboru není třeba žádné speciální živnostenské oprávnění kromě obecných týkajících se například maloobchodu, výroby, rozmnožování, nahrávání a distribuce zvukových a zvukově obrazových záznamů apod.
I přes krizi internetové obchody s erotickým zbožím rostou
Obchody s erotickým zbožím až na výjimky potvrzují, že na krizi jejich zákazníci skutečně zareagovali. Přesto však obchody hlásí růst. Ekonomická recese se projevila tím, že zákazníci kupují spíše levnější pomůcky. Avšak v případě novinek ze světa erotického průmyslu jsou ochotni utratit mnohem více. Pokud se jedná o objemy prodejů, nedošlo k nijak výraznému poklesu, a to zejména díky naším marketingovým aktivitám a také tím, že právě v době krize investujeme do marketingu mnohem více peněz než v letech minulých,
uvádí pro business server Podnikatel.cz Karel Káš z EroticStore.cz. I v roce 2009 se tak firmě podle Karla Káši podařilo růst o desítky procent. Rok 2009 byl ve znamení změn ve smyslu, úsporných opatření a hledání nových a zajímavějších dodavatelů,
ohlíží se za uplynulým rokem. Čtěte více: Ani v horších časech nerezignujte na marketing
Fakt, že se krize dotkla také internetových obchodů s erotickými pomůckami, potvrzuje i Tomáš Koubík ze společnosti Virtshop provozující Sexshop.cz: Objednávek je méně, lidé, co nakupují, však chtějí kvalitnější – dražší zboží. Z toho usuzuji, že odpadly skupiny zákazníků s nízkým příjmem, kteří šli zejména po ceně. Náš sortiment je zboží zbytné, takže se kupuje pouze pokud máte finanční přebytek. A ten tento rok nízkopříjmové skupiny zákazníků rozhodně neměly.
Dodává však, že i přesto si Sexshop.cz v loňském roce meziročně mírně polepšil. Při menším počtu objednávek jsme dosáhli vyššího obratu,
říká Koubík pro server Podnikatel.cz.
Na sklonku minulého roku zveřejnila na svém webu Université de Montréal výsledky svého průzkumu zaměřeného na vliv pornografie na muže. Začali jsme náš výzkum tím, že jsme hledali muže dvacátníky, kteří nikdy nekonzumovali pornografii. Žádného takového jsme ovšem nemohli najít,
prohlásil o výzkumu Simon Louis Lajeunesse. Při výzkumu se například zjistilo, že 90 procent zkoumaných mužů konzumuje pornografii na internetu.
Vliv krize naopak popírá Robert Kvapil ze společnosti Acebiz, která provozuje Sexshopik.cz. Jako ostatní internetové obchody má naše společnost růst v desítkách procent, i přes zavedení filtrací obsahu ze strany vyhledávačů a diskriminaci na určitých portálech kvůli nevhodnému obsahu,
uvádí Kvapil pro business server Podnikatel.cz. Čtěte více na serveru Lupa.cz: Operátoři dětské porno tolerovat nehodlají
Pornoprůmysl krize zasáhla, škodí mu však také porno zdarma
Zprávy, že ekonomická krize a recese se dotkla také pornoprůmyslu, nejsou novinkou. Například ve Spojených státech požadovali jeho zástupci podobnou finanční injekci, jakou dostaly tamní automobilky. S tím, že ekonomická krize zasáhla také domácí pornoprůmysl, souhlasí Robert Rosenberg, známý pornoherec a podnikatel, spolu s Jeannette Bernadette Rosenberg (Žanetou Rosenbergovou) spolumajitel společnosti Rebel Company. Určitě krize opravdu je a lidé neplatí ani na webech s porno tematikou,
říká Rosenberg pro server Podnikatel.cz. Myslí si však také, že pornoprůmyslu škodí servery, kde je pornografický obsah ke stažení zdarma. Průšvih jsou zloději, kteří to umisťují na servery zadarmo,
tvrdí. Nekvalitní zpracování, šetření na všem, co se dá, a hodně zlodějů, na které je náš zákon krátký,
vypočítává Robert Rosenberg největší problémy českého pornoprůmyslu.
Kde nakupujete erotické zboží?
Jisté je, že dostat se na internetu k sexuálně explicitnímu obsahu je velice snadné. Jen v minimu případů musí konzument odkliknout podmínky užití stránek, včetně toho, že je mu 18 let. Čtěte více na serveru Lupa.cz: Vládne porno Internetu?
Zákazníci chtějí diskrétnost, kvalitu, dobrou cenu i moderní design
Business server Podnikatel.cz se mezi obchodníky zajímal také o to, jací jsou jejich zákazníci a zda v jejich nákupech pozorují nějaké trendy. Dle našich zkušeností se zákazníci hodně zajímají o cenu a mají rádi ověřené hračky pro dospělé za příznivou cenu. Druhá část zákazníků si naopak potrpí na módní výstřelky a je ochotna utratit za svou erotickou pomůcku tisíce korun,
odpovídá Karel Káš na otázku, zda jsou čeští spotřebitelé erotického zboží něčím specifičtí.
Zdroj: FunToys.cz
Čeští zákazníci mají při nákupu jednu z hlavních preferencí, že zásilka musí být zcela diskrétní, zabalena bez možnosti identifikace, dále si velice dobře zvykli na rychlé dodání výrobků a neradi čekají dlouho na objednané zboží, proto volí e-shopy, kde je doručení možné ihned,
uvažuje nad specifikem českých zákaznic a zákazníků Robert Kvapil. Podle něj již není pravda, že by čeští zákazníci preferovali hlavně nejlevnější erotické pomůcky tak, jako tomu bylo v minulosti. Nyní se naopak jejich zvyklosti dosti dramaticky mění směrem k progresivním novinkám na trhu, k vyšší kvalitě jak materiálů pomůcek, tak také k jejich větší užitné hodnotě, kdy mají rádi více funkcí než jen plynulé vibrace, hledí také více na kvalitnější materiály, které zaručí příjemnější pocity, lepší hygienu a údržbu pomůcek,
popisuje Kvapil. Upozorňuje, že s velmi kladnou odezvou se setkává také trend nových a netradičních designových tvarů pomůcek. Podle Roberta Kvapila se i ženy odklánějí od klasického tvaru vibrátoru k tvarům vyhovujícím zejména moderním ženám, a to jak praktickými funkcemi, tak i dojmem z estetického vzhledu pomůcky.
Příklon zákazníků ke kvalitě potvrzuje také Tomáš Koubík. Zákazníci se zajímají zejména o materiály, ze kterých je předmět zájmu vyroben. Častým dotazem je, zda obsahuje ftaláty, jaké jsou provozní náklady na baterie atd. Dříve toto zákazník neřešil. Také lidé zjišťují propastný rozdíl v cenách na internetu a v řetězcích sexshopů kamenných. Otázkou pak často bývá, proč je to tak levné? Odpovědí je, že je to v EU cena běžná, naopak cena v našich kamenných obchodech (zejména jedné firmy) je nesmyslně vysoká,
vysvětluje Koubík.
A kdo jsou konzumenti pornografie? Robert Rosenberg pro business server Podnikatel.cz tvrdí: Na porno kouká každý a je jedno, jakého je vzdělání nebo profese.