Porovnali jsme České dráhy, RegioJet a LEO Express. Čtěte, kdo vyhrál

21. 11. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.sxc.hu
Ilustrační obrázek.
(AKTUALIZACE) Na železniční trasu Prahu – Ostrava vstoupil třetí dopravce společnost LEO Express. Porovnali jsme její nabídku s firmami České dráhy a RegioJet.

Minulý týden v úterý spustil svůj pilotní provoz na trase Praha – Ostrava třetí železniční dopravce společnost LEO Express. Zda se firmě LEO Express v konkurenci společností RegioJet a České dráhy podaří uspět, ukážou sice až následující roky, server Podnikatel.cz však už nyní připravil velké srovnání všech tří železničních dopravců. Přečtěte si, kdo z něj vyšel vítězně. Za kritéria jsme zvolili počet spojů a jejich kapacitu, dobu cesty, cenu, nabízené služby a způsob nákupu jízdenky. Porovnání se týká úseku Praha – Ostrava.

Čtěte také: Souboj RegioJet vs. České dráhy? 6:4 vyhrává firma RegioJet

Počet spojů a jejich kapacita

Nováček LEO Express provozuje zatím v pilotním provozu 4 spoje denně. Od nového jízdního řádu 9. prosince ale nasadí celkem 16 spojů denně. Firma RegioJet vypravuje 18 spojů v pracovní dny, 15 v sobotu a v neděli. V tomto ohledu stále vévodí České dráhy, které vypravují přibližně 18 vlaků denně každým směrem. České dráhy mají pořád navrch i v kapacitě. Pendolina celkem pojmou 333 lidí (v tom jsou dvě místa pro vozíčkáře) a do vlaků kategorie EC/Ex/R se vejde zhruba 350 až 500 cestujících. RegioJet i Leo Express pak mají kapacitu 240 míst (rovněž s dvěma místy pro invalidní cestující).

V oblasti největší nabídky spojů a šance, že se do vlaku dostanete, tak vyhrávají České dráhy, které získávají 2 body. 1 bod udělujeme firmě RegioJet, jelikož má vyšší počet spojů ve všední dny, než kolik plánuje LEO Express. Ten tak zůstává bez bodu.

Doba cesty

Na serveru Idos.cz (děkujeme čtenářům) jsou již dostupné časy, jak dlouho jednotlivým dopravcům od 9. prosince cesta potrvá. LEO Express sice v současnosti provozuje 4 zkušební spoje, které mají poměrně velký rozptyl, od 9. prosince se ale toto časové rozmezí výrazně zúží. Zatímco nyní se první vlakem LEO Express z Prahy v 4.56 dostanete do Ostravy za 3 hodiny a 12 minut, tak druhým vlakem z Ostravy v 17.13 trvá cesta 3 hodiny a 37 minut. Od 9. prosince potrvá cesta standardně mezi 3 hodinami a 15 minutami a 3 hodinami 20 minutami.

Pendolina ČD zvládnou trasu mezi Ostravou a Prahou za 3 hodiny a 11/12 minut a vlak typu EC za 3 hodiny a 15 minut. Běžným vlakem Ex trvá ale cesta většinou 3 hodiny a 41 minut. Spoj typu R pak v současnosti jede cestu v některých případech i přes 4 hodiny. S firmou RegioJet se dostanete z Prahy do Ostravy za 3 hodiny a 24 minut a zpátky za 3 hodiny a 36 minut.

Čtěte také: Na trasu mezi Prahou a Ostravou vyráží LEO Express

Vzhledem k velkému rozdílu mezi Pendoliny a vlaky typu Ex rozdělujeme první místo mezi České dráhy a LEO Express a oba dopravci získávají po 1,5 bodu. Třetí RegioJet zůstává bez bodu.

Cena

Stejně jako při loňském srovnání cen společností RegioJet a České dráhy vybíráme pro srovnání tři „podkritéria“, ve kterých rozdáváme u ceny body.

Sváteční cestující

Pokud někdo využívá vlak jednou za rok a zaplatí tak plné jízdné bez jakýchkoli slev, nejvíce se prohne u Pendolina Českých drah. V současnosti zde stojí základní jízdenka ČD Promo spolu s místenkou do druhé třídy 495 korun a do první třídy 886 korun. U ostatních vlaků Českých drah vyjde základní jízdné do druhé třídy na 295 korun a do první na 686 korun. Obyčejné jízdné v třídě Economy u LEO Express vyjde podle ceníku na 532 korun a v třídě Business a Premium na 739 korun. Ve stávajícím pilotním provozu ale ceny v třídě Economy začínají už na 137 korunách, v Business třídě na 349 korunách a v Premium na 553 korunách. V reálném provozu pak má podle představitelů firmy LEO Express činit průměrná cena za jízdenku 290 korun. Cena ale bude odstupňovaná dle času spoje (ve špičce vyjde jízdné dráž) a také dle toho, s jakým předstihem si cestující místo zakoupí. Čím dříve, tím ho vyjde levněji. Za dopravu RegioJetem pak zaplatí cestující 295 korun a v ceně jsou započítány stejné služby.

V kategorii svátečních cestujících proto získává 2 body RegioJet, 1 bod LEO Express a 0 bodů České dráhy.

Pravidelný cestující

Za druhé podkritérium jsme opět vybrali situaci, kdy někdo jezdí mezi Ostravou a Prahou pravidelně, konkrétně jednou týdně tam a zpět. U RegioJet se vyplatí mít v tomto případě kreditovou jízdenku, kterou si lze dobíjet dle uvážení. Základní jízdné v takovém případě vyjde na 290 korun a při včasném nákupu se lze dostat na 210 korun. Počet těchto jízdenek je ale na každý spoj omezen. U LEO Express zůstávají ceny stejné i pro pravidelné cestující, kteří čím dříve nakoupí, tím levněji místo dostanou. České dráhy nabízejí pro pravidelné cestující In-karty. Pro pravidelné cestující, kteří ročně absolvují 52 cest z Prahy do Ostravy a zpátky, se vyplatí nákup aplikace IN100, které na rok vyjde na 22 990 korun. Jedna cesta pak vyjde na 220 korun, a to ve všech třídách. U Pendolina si ale musíte připočítat ještě místenku, která se dá pořídit za akční cenu 100 korun.

První místo tak rozdělil server Podnikatel.cz pro České dráhy a RegioJet, které získávají 1,5 bodu. U pravidelných cestujících vyšel LEO Express s nulou.

Občasný cestující

Ilustrační obrázek.
Autor: www.sxc.hu

Ilustrační obrázek.

Posledním cenovým podkritérium jsou občasní cestující, kteří využívají spoje zhruba tak jednou až dvakrát do měsíce. U RegioJetu se dají vzít v potaz stejné ceny jako u pravidelných cestujících, tedy 290 až 210 korun. České dráhy nabízejí pro občasné cestující nejvýhodněji cestování s aplikací IN50, která stojí 2990 korun a nabízí 50% na obyčejné jízdné. U Pendolina se tak lze dostat na 320 korun a u ostatních vlaků na 220 korun. U Leo Express opět platí výše napsané, tedy že bude záležet na konkrétním spoji a čase nákupu.

V tomto podkritériu vítězí RegioJet za 2 body, následovaný Českými drahami s 1 bodem a LEO Express s nula body.

Nabízené služby

Co se týče nabízených služeb, souboj je opravdu těsný. Začněme firmou RegioJet, která neodlišuje jednotlivé třídy. Cestující mají zdarma k dispozici stevardky, denní tisk, časopisy a vybrané nápoje. Za zvýhodněné ceny mohou dále zakoupit další občerstvení. Cestující rovněž mohou využívat WiFi připojení na internet. Stevardky, denní tisk a připojení na internet, navíc i se zásuvkou, nabízí všechny třídy společnosti LEO Express. Pokud ale pojedete třídou Economy, zdarma dostanete pouze půl litr vody a za ostatní nápoje pak musíte již platit. Oproti tomu nejvyšší třída Premium disponuje kromě dalšího občerstvení zdarma i elektricky polohovatelnými sedadly či čtecí lampičkou. LEO Express rovněž cestujícím ve všech třídách nabízí zapůjčení tabletů a společenských her. Jako pověstnou třešničku na dortu má LEO Express profesionálně ozdobené toalety. Připojení na internet a tisk a nápoj zdarma nabízí i České dráhy, po hříchu však pouze v Pendolinu. U dalších vlaků pak rozváží i občerstvení, musí se za něj ale platit a navíc záleží na konkrétním spoji.

Čtěte také: RegioJet slaví první narozeniny. LEO Express chce konkurovat i toaletami

V oblasti nabízených služeb vítězí za 2 body LEO Express. Druhé místo a 1 bod patří firmě RegioJet a České dráhy nedostávají ani jeden bod.

Toalety ve vlacích LEO Express

Možnosti zakoupení jízdenky 

Za poslední kritérium jsme zvolili možnosti zakoupení jízdenky. U Českých drah lze zakoupit všechny jízdenky na nádražích, za pomoci internetu přes eShop Českých drah, dále prostřednictvím služby TeleTiket, přes automaty, u průvodčího nebo u vybraných partnerů. Abyste se do vlaku stoprocentně vešli, musíte si kromě jízdenky navíc zakoupit i místenku. Zaplatit jízdenku na eShopu mohou cestující platební kartou nebo prostřednictvím platebního systému PaySec.

fin 25 - early cena

Společnost RegioJet také nabízí prodej přes internet, SMS či přímo na nádraží nebo ve vlaku. Čím později ale jízdenku koupíte, tím za ni více zaplatíte. Možnost plateb přes internet má RegioJet stejný jako České dráhy, buď kartou, nebo prostřednictvím platebního systému PaySec. Kromě toho může zákazník zaplatit i převodem na účet.
Rovněž LEO Express umožňuje nákup jízdenky přes internet nebo přímo na nádražích. Na internetu se dá platit však zatím platit jen kartou či předplaceným kreditem.

Protože firma LEO Express nabízí v současnosti méně možností nákupu jízdenky, hodnotíme ji v tomto kritériu jako třetí a tedy bez bodu. O první místo se pak s 1,5 bodu dělí RegioJet a České dráhy. 

Celkově se v hodnocení serveru Podnikatel.cz umístila na prvním místě společnost RegioJet, která získala 9 bodů. Druhé místo zaujaly České dráhy s 5,5 bodu a těsně třetí skončila firma LEO Express s 4,5 bodu. U posledně jmenovaného dopravce se ale po spuštění ostrého provozu hodnocení možná zlepší. 

Z hodnocení jednotlivých kritérii vyplývá, že Česká dráhy zřejmě zvolí ten, kdo upřednostňuje rychlost a nabídku spojů, firmu RegioJet lidé, kteří chtějí lepší služby za přiměřené ceny a LEO Express cestující, kteří požadují velkou míru komfortu.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).