Nakoupit zboží online je v dnešní době víc než žádoucí. Má to však i svá mnohá úskalí. Týkají se například přepravy zakoupeného zboží. Co dělat, pokud vám zakoupený výrobek dorazí poškozený?
Jak upozorňuje spotřebitelský server dTest, pokud jste si objednali zboží a přepravu zajistil prodejce, odpovídá za stav zakoupeného výrobku až do okamžiku, kdy jej převezmete. Proto i poškození způsobené dopravcem jde na vrub prodejce. Prohlášení, že balík přišel nepoškozený, které zákazník podepisuje při jeho převzetí, potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Z jeho perfektního stavu nelze vyvozovat, že stejně je na tom i obsah balíku. Ovšem zjevně poškozený balík je nutné odmítnout převzít.
Zákazník se nemusí domáhat náhrady škody u dopravce, ale může zboží
reklamovat u prodejce nebo od smlouvy uzavřené v e-shopu do 14 dnů odstoupit.
O poškození byste měli dopravce informovat a reklamaci u prodejce podat co nejdříve, aby ten případně mohl požadovat náhradu škody po dopravci,
upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: Pokud budete zbytečně otálet, mohlo by se vám to v konečném důsledku vymstít, jelikož zákon ukládá každému, aby předcházel vzniku škod. Mohli byste tak nést odpovědnost v případě, že by kvůli vaší nečinnosti později nemohl prodejce uplatnit reklamaci u dopravce.
Stav poškozeného zboží zdokumentujte
Pro prodejce je dobré stav zboží zdokumentovat například fotografiemi. Někteří lidé dokonce pořizují videozáznam převzetí zboží, včetně celého rozbalování.
Při uplatnění reklamace nelze po prodejci požadovat okamžité vrácení peněz. To lze nárokovat jen tehdy, pokud by nebyla možná bezplatná oprava ani výměna za nový kus. Nadto může vyřízení reklamace trvat až 30 kalendářních dní.
V případě nespokojenosti s vyřízením reklamace je možné obrátit se na Českou obchodní inspekci. Reklamovat zboží u prodejce z důvodu jeho poškození nebo kvůli tomu odstoupit od smlouvy nelze, pokud jste si dopravu zajistili sami, nezávisle na prodávajícím. V takovém případě totiž prodejce za zboží odpovídá pouze do okamžiku předání k dopravě. A reklamaci vadného dodání je tak třeba řešit s dopravcem, stejně jako když sami posíláte zásilku,
vysvětluje Eduarda Hekšová.