Poštomatům se daří restart, zájem o ně narůstá

20. 2. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Před více než rokem to vypadalo, že projekt poštomatů je tzv. zabitý. Nyní se ale zdá, že se vydařil restart. Na trh balíkomatů se navíc vrátila Česká pošta.

Ačkoli se před pár lety zdálo, že projekt poštomatů (balíkomatů), automatických odběrných míst, se neuchytil, nyní to vypadá, že se tento způsob doručování balíku podařilo restartovat. Zájem o poštomaty InPost vzrostly meziročně na trojnásobek a pilotní provoz balíkomatů zahájila na konci loňského roku také Česká pošta.

Čtěte také: Poštomaty přežily klinickou smrt a bojují nyní o druhou šanci

Porodní bolesti byly veliké

První automatická odběrná místa se v Česku objevila v létě 2012, kdy Česká pošta testovala několik týdnů balíkomaty na hlavní pražské poště v Jindřišské ulici. O rok později začal fungovat projekt Kouzelná almara, za kterým stál Tomáš Čupr, zakladatel Slevomatu, investiční skupina Miton a Enern. Dalším hráčem na trhu se stala polská skupina Integer.pl se službou InPost. Licenci na její provoz získala kurýrní společnost IN TIME, která se specializuje na logistickou obsluhu sektoru e-commerce.

Čtěte také: Co nabízí balíkomatové služby? Skutečně se bez nich e-shopy neobejdou?

Místo očekávaného boomu nového způsobu doručení však přišlo kruté vystřízlivění a jeden čas to dokonce vypadalo, že balíkomaty nemají šanci přežít. Nepomohla ani fúze Kouzelné almary a InPost, které spojily své poštomaty do jedné sítě, přičemž z almar zbyla víceméně jen značka a veškeré logistické zajištění přešlo na IN TIME. Spojení totiž provázely velké provozní problémy, mnoho zásilek bylo doručeno se zpožděním nebo vůbec a řada obchodníků se od poštomatů odvrátila. 

Restart se zatím daří

Jenže firma IN TIME se nevzdala a aktuálně to vypadá, že se projekt poštomatů podařilo restartovat. Počet výdejních míst Poštomatů InPost se sice v posledních letech ustálil na číslici okolo stovky, podle firmy však roste počet odbavených balíků a také spolupracujících e-shopů. Meziroční růst v tomto způsobu doručování balíků je výrazný. Počet zásilek do Poštomatů InPost vzrostl více jak třikrát a zvyšuje se i nadále. Aktuálně spolupracujeme s více než 700 e-shopy, uvedl serveru Podnikatel.cz Peter Prištic, obchodní ředitel společnosti IN TIME. Nutno ale podotknout, že na webu má firma zatím uvedeno jen 8 e-shopů.

Česká pošta opět na trhu

Na trh poštomatů se navíc koncem loňského roku vrátila Česká pošta, která aktuálně testuje v pilotním provozu 10 balíkomatů. Kromě Prahy je má ještě v Prostějově, Strakonicích, Čestlicích a Českých Budějovicích. Pilotní projekt bude probíhat do konce 1. čtvrtletí tohoto roku, poté proběhne jeho vyhodnocení a stanovení dalšího postupu. Pokud e-shop nabízí způsob doručení formou Balíku Na poštu, měl by automaticky umožňovat doručení do Balíkomatu. Zákazník si vybere Balíkomat stejným způsobem, jako si u Balíku Na poštu vybírá poštu, kde si chce balík vyzvednout. V pilotu tedy vlastně spolupracujeme se všemi e-shopy nabízejícími Balík Na poštu. Volbu doručování do Balíkomatu může e-shop samozřejmě zablokovat. O nikom takovém ale zatím nevíme. Přesný počet e-shopů není možné s ohledem na konkurenci zveřejnit. ČP celkově obsluhuje desítky tisíc subjektů provozujících e-shop, doplnil serveru Podnikatel.cz Matyáš Vitík, mluvčí České pošty.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).