Ještě před rokem to vypadalo, alespoň dle vyjádření zainteresovaných stran, že se na českém internetovém trhu prosadí nový způsob doručování balíků. Mělo se jednat o automatická odběrná místa, slangově nazývána jako poštomaty nebo balíkomaty. Po počátečním haló ale došlo k vystřízlivění a střetu s tvrdou realitou. Konceptu nepomohlo ani spojení Kouzelných almar se službou InPost, kterou v Česku provozuje společnost InTime. Fúzi totiž provázely velké problém a řada e-shopů se kvůli nim od automatických výdejních míst odvrátila. Nyní se balíkomaty a poštomaty snaží o restart.
Čtěte také: Co nabízí balíkomatové služby? Skutečně se bez nich e-shopy neobejdou?
S prvními balíkomaty přišla Česká pošta
První automatická odběrná místa se v Česku objevila už v létě 2012. Česká pošta tehdy spustila několikatýdenní zkušební provoz balíkomatu na hlavní pražské poště v Jindřišské ulici. Pošta tehdy tvrdila, že balíkomaty uvede do běžného provozu na začátku loňského roku. Rok 2013 však uplynul a žádné balíkomaty pošta doposud nezprovoznila. To už by se ale mělo brzy změnit. Ke konci druhého čtvrtletí letošního roku počítáme s umístěním prvních deseti balíkomatů. Zároveň s jejich umístěním bude probíhat pilotní provoz. Instalovány budou 7× v Praze, dále pak ve Strakonicích, v Českých Budějovicích a v Prostějově. Dále budeme pilotní provoz vyhodnocovat, a poté se rozhodne o nasazování dalších balíkomatů v rámci ČR,
uvedla serveru Podnikatel.cz Marta Selicharová, mluvčí České pošty. Na některých poštách, jako například v pražských Modřanech, již balíkomaty stojí a jsou připraveny ke spuštění.
Spojení InPost a Kouzelné Almary přineslo velké problémy
Na trhu automatických výdejních míst se mezitím objevili noví hráči. V dubnu loňského roku přišli Tomáš Čupr, zakladatel Slevomatu, investiční skupina Miton a Enern s projektem Kouzelná almara. Do Česka rovněž zamířila polská skupina Integer.pl se službou InPost. Licenci na její provoz získala kurýrní společnost IN TIME, která se specializuje na logistickou obsluhu sektoru e-commerce. Obě služby měly ambice provozovat přes sto balíkomatů po celé ČR.
Poštomaty ale neslavily takový úspěch, jaký se od nich čekalo. Na podzim loňského roku proto došlo k fúzi a poštomaty Kouzelné almary a InPost se spojily do jedné sítě, přičemž z almar zbyla víceméně jen značka a veškeré logistické zajištění přešlo na IN TIME. Fúze ale celému konceptu automatických výdejních míst paradoxně více uškodila, než pomohla.
Spojení provázely velké provozní problémy, mnoho zásilek bylo doručeno se zpožděním nebo vůbec a začaly se množit hlasy nespokojených obchodníků. Tímto bych chtěl pogratulovat firmě In time. Po spojení s firmou Kouzelná almara dokázala skoro nemožné. V počtu vratek a neúspěšných doručení překonaly její Poštomaty Českou poštu 5:1. Doba doručení se v současnosti pohybuje mezi 3 až 10 dny,
postěžoval si na blogu Lukáš Haneš, šéf e-shopu Ecobag.cz. Podobně se pro Lupa.cz vyjádřili i provozovatelé dalších internetových obchodů. Zákazníky jsme museli obvolávat a hledat pro ně náhradní řešení, pokud došlo ke zrušení odběrného místa, do kterého si zboží objednali. Bohužel na straně IN TIME doručování zatím nefunguje úplně hladce, zásilky se zpožďují a jejich doručení musíme opakovaně urgovat,
komentoval šéf e-shopu Bonami.cz Václav Štrupl.
Čtěte více na Lupa.cz: Kouzelná Almara a poštomaty InPost nezvládají spojení, utíkají od nich e-shopy
Řadě e-shopů tak došla trpělivost a automatická výdejní místa zavrhla. Sám spoluzakladatel Kouzelné almary Tomáš Čupr dokonce v listopadu pro deník E15.cz uvedl, že IN TIME celý projekt automatických výdejních míst zabil. Nebyli schopni doručit zboží zákazníků do almary a předávají je tradičním kurýrům, kteří ho pak doručovali v časech, které si zákazníci nevybrali. Problém byl také na straně e-shopů. Kvůli cenovému boji mezi přepravci jsou dnes přepravní ceny stlačené na hodně nízkou úroveň a e-shopy si zvykly, že na přepravě poměrně dost vydělávají. Takže myslím, že u této služby dojde postupně k jejímu utlumení,
komentoval Čupr.
Lidé poštomaty nevyužívají
Že poštomatům pšenka zrovna nekvete, potvrdila i lednová studie věnující se doručování zboží zakoupeného přes internet, kterou zpracovala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Pode ní využilo automatická výdejní místa jen 6 % dotázaných. Polovina lidí vůbec neví, jak nové automaty na výdej zboží fungují. A 15 % těch, kteří to vědí, tato služba vůbec neláká. Skoro by se dalo říci, že zákazníci mají více v oblibě tradiční způsoby doručení zboží a novoty je příliš nelákají,
vysvětlil šéf APEK Jan Vetyška.
Čtěte více: Doručit zboží z e-shopu není problém. Na první pohled je vše zalité sluncem
Poštomaty se snaží o restart
Navzdory potížím, statistikám a černým prognózám ale poštomaty existují a fungují dodnes a firma IN TIME se snaží o jejich znovuoživení. Jak uvedl serveru Peter Prištic, obchodní ředitel společnosti IN TIME, daří se jim zatím zvyšovat objemy odbavených zásilek. Meziměsíční růst překročil dvojnásobek, a to i díky valentýnské akci, která se setkala s mimořádným ohlasem. Během 14 dnů si v pouhých dvou e-shopech objednalo a následně vyzvedlo své valentýnské dárky z poštomatů přes 2000 zákazníků,
doplnil Prištic.
Podle Prištice se firmě podařilo odstranit problémy z loňského podzimu a doručování fungovalo i během akce, kdy se zvýšil počet zásilek, bez větších potíží. Z pohledu úspěšnosti bylo doručeno přes poštomaty 98,2% zásilek. Zbývajících 1,8 % jsme doručovali kurýrem. Překvapil nás velký počet výběrů kolem půlnoci, ale našli se i tací, kteří svou zásilku vyzvedávali mezi druhou a třetí hodinou ranní,
komentoval Prištic.
Aktuálně disponuje 100 poštomaty na území celé ČR, hlavně v blízkosti nákupních středisek, a chystá se zprovoznit další. V plánu máme rozvoj na dalších 50 nových místech, čímž by se síť znova víc zahustila a byla tak blíž k zákazníkům,
upřesnil serveru Podnikatel.cz Peter Prištic. Ten dále doplnil, že se e-shopy začínají k poštomatům vracet a že počet zapojených obchodníků neustále roste. Přesto ale poštomaty čeká ještě dlouhá cesta, spolupracujících e-shopů totiž v současnosti není ani sto.