Na elektronickou evidenci tržeb (EET) musí mít podnikatelé čas se připravit. Hospodářská komora ČR (HK ČR) tak žádá alespoň půlroční legisvakanci. Zároveň po státu chce, aby pružněji vracel odpočty DPH.
Čtěte také: Mýty a fakta o připravované #EET – je třeba se jí obávat?
Tři měsíce jsou na přípravu prý málo
Vláda by zítra měla projednat zákon o evidenci tržeb. Norma už neobsahuje pevné datum účinnosti, které bylo původně navrhováno na 1. ledna 2016, nýbrž je plánována tříměsíční legisvakance. Tedy to, že zákon nabude účinností třetí měsíc po vyhlášení ve Sbírce zákonů. Podle Hospodářské komory ČR to však není dostatečné. Bez možnosti dostatečně dlouhého pilotního provozu hrozí projektu EET problémy na straně podnikatelů i orgánů státní správy. Hospodářská komora ale stále trvá na alespoň šestiměsíční lhůtě mezi vyhlášením zákona a nabytím jeho účinnosti,
uvedl prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.
Dlouhý zároveň upozornil, že vyhlášení účinnosti zákona nutně neznamená, že systém bude po technické stránce rovněž v tentýž den připraven k pilotnímu provozu. V souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb též HK ČR žádá, aby stát zvýšené administrativní nároky podnikatelům kompenzoval a zároveň je retroaktivně neperzekuoval.
Čtěte také: Pokud neprojde #EET a spol., nezbude než navyšovat daně, pohrozil Babiš
Stát by měl podnikatelům ulevit více, žádá komora
Jednorázovou slevu na dani ve výši 5000 Kč, kterou přináší doprovodný zákon k EET, považuje HK ČR za velice nízkou. Stejně tak komora nebere přeřazení stravovacích služeb ze základní do snížené sazby DPH za dostatečnou kompenzaci. Nabízené přeřazení stravovacích služeb ze základní do snížené sazby DPH se týká jen vybraných podnikatelů. Navíc jde spíše o odstranění systémové nerovnováhy u odvětví, kde jsou rozhodující vstupy ve snížené sazbě, zatímco poskytované služby jsou zatíženy základní sazbou DPH,
doplnil ředitel Odboru legislativy, práva a analýz HK ČR Ladislav Minčič.
Komora proto trvá na plošném snížení daní. Vláda tak dle Minčiče ale nemusí činit přímo skrze úpravy samotných sazeb daní. Přiměřenou alternativou může být například to, aby stát zákonem garantoval pružnější vracení odpočtů DPH nebo flexibilnější přiznávání nároků na DPH z přijatého zboží a služeb,
uzavřel Minčič.