Svaz obchodu obvinil Potravinářskou komoru z šíření poplašné zprávy

21. 4. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Potravinářská komora si pustila pusu na špacír. Kritizovala taktiku obchodních řetězců, podle které jsou dodavatelé ožebračováni nízkými výkupními cenami a hrozí jim likvidace, přitom marže obchodníků jsou vysoké. Svaz obchodu to označil za šíření poplašné zprávy.

Potravinářská komora včera nešetřila kritikou na obchodní řetězce. Podle ní dochází systematickým tlakem na ceny k postupné a účinné likvidaci českých potravinářských výrobců a českých zemědělců. Proti tomu se dnes ohradil Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. Podle něj šíří Potravinářská komora poplašnou zprávu a jejím skutečným důvodem je vytvořit lobbystický tlak na politické rozhodnutí k přijetí zákona o zneužívání významné tržní síly.

Komora varuje, jogurty nejsou tak cenově výhodné

Za vším stojí informace, kde komora varuje, že spotřebitelé jsou obětí reklamního triku obchodních řetězců. Jak uvedla na svých stránkách, avizované ceny pro spotřebitele nemusí být vůbec tak výhodné. Zatímco farmářská cena mléka klesla za poslední rok o více než 40 %, cena placená obchodními řetězci potravinářům za zpracovaný výrobek podle ní klesla víceméně o stejný podíl, cena například jogurtů v regále se podle komory prakticky nezměnila vůbec. Kde je tedy proklamovaná cenová vstřícnost řetězců směrem ke spotřebiteli, jestliže zisk obchodníka z prodejní ceny činí 50 – 100 %? ptá se veřejně Dana Večeřová, tisková mluvčí Potravinářské komory. Taktiku řetězců dokazuje Večeřová dopisem, který rozeslala společnost Kaufland Česká republika svým dodavatelům. Business server Podnikatel.cz má exkluzivně jeho náhled k dispozici. Čtěte více: Potravináři volají po etických kodexech pro obchodní řetězce

Náhled dopisu Kauflandu, který adresoval dodavatelům

Zdroj: Potravinářská komora

Proti tomu se ale ostře postavil Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR), který upozorňuje, že komora neuvádí skutečná fakta. Podle svazu je právě v mlékárenských produktech patrné, že spotřebitelské ceny meziročně klesly zhruba o 50 procent, tedy ještě více, než je uváděný 40procentní pokles cen mléka placených zemědělcům. Představitelé SOCR ČR odmítají i neustále se opakující tvrzení o výši marží maloobchodu a snahu na nevěrohodných datech prokázat, že na prodejích potravin vydělávají maloobchodní sítě značné finanční prostředky, zdůraznil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Řetězce ostře odsoudily výrok, že údajně vyvádějí zisky do zahraničí

Potravinářská komora se také obula do obchodní taktiky řetězců. Podle ní nadnárodní řetězce vyvádějí peníze z obchodů do svých mateřských centrál. Takže nejen že je klamán zákazník příslibem nadmíru výhodných cen a potravinářský průmysl a zemědělci je ožebračován až nestydatě nízkými výkupními cenami, ale v konečném důsledku přichází o miliardy na daních také český stát, nešetřila kritikou Dana Večeřová.

Takový výrok ale obchodníci ostře odmítají. Zdůraznil ve svém prohlášení Svaz obchodu a cestovního ruchu, který obchodní řetězce zastupuje: Důrazně se ohrazujeme proti nařčení, že zisky z prodeje potravin v ČR jsou systémově vyváděny do zahraničí. Finanční prostředky, a to často ve větším objemu, než ve kterém jsou z prodeje zboží v ČR vygenerovány, investují společnosti do dalšího rozvoje maloobchodu v této zemi, připomněl Zdeněk Juračka.

Pro něj byl ostatně poslední kapkou výrok, že celý systém nastavený mezi řetězci a potravinářskými výrobci a zemědělci může vést k likvidaci dodavatelů. Vnímáme zprávu Potravinářské komory jako šíření poplašné zprávy mezi laickou i odbornou veřejností, uzavřel celou kauzu Juračka.

Dana Večeřová vzápětí na obvinění z poplašné zprávy předložila za Potravinářskou komoru fakta, která mají potvrdit její tvrzení. SOCR se brání nařčení z extrémního zisku z potravin. Jak poté ale vysvětlí následující údaje, uvedla ve svém komentáři pro business server Podnikatel.cz Večeřová a přikládá konkrétní čísla:

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

  • Rohlík (běžný) výrobce dodává za 0,90 – 1 Kč – prodejní cena pro spotřebitele je 1,50 – 1,90, což je 50 – 90 % (loni až 2,50 Kč – tedy o 150 % více).
  • UHT Mléko výrobce dodává za 7,80 – 8 Kč – prodejní cena pro spotřebitele je 12,90 – 13,90, což je kolem 73 % (dle ČSÚ je průměrná cena za únor 13,92 Kč)
  • Jogurt smetanový výrobce dodává za 4 Kč – prodejní cena pro spotřebitel 9,30 Kč – 132,5 % (Kaufland)
  • Smetanový krém výrobce dodává za 4,50 Kč – prodejní cena pro spotřebitele 8,50 Kč (88 %)
  • Poličan výrobce dodává za 90 – 115 Kč za kg – prodejní cena pro spotřebitele 150 – 180 Kč (kolem 65 %) (v případě, že jde o nakrájený a balený výrobek až 250 Kč/kg, což rozhodně neodpovídá skutečným nákladům na nakrájení a balení)
  • Gothaj (kvalitní od renomovaného výrobce) výrobce dodává za 54 Kč/kg – prodejní cena pro spotřebitele 75 Kč. (38 %)

Pokud jde o tvrzení SOCR o poklesu cen pro spotřebitele 50 %, pak statistika hovoří jinými čísly, dopnila Dana Večeřová.

Statistiky poklesu cen vybraných potravin
únor 2008 (údaje v Kč) únor 2009 (údaje v Kč)
Mléko pasterované 18,18 16,45
Eidam 149,10 114,81
Jogurt bílý 6,18 6,28
Jogurt smetanový 8,69 8,71
Máslo 123,29 94,39

Zdroj: Potravinářská komora

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).