Potraviny online mají nové hráče. V testovacím režimu běží Košík a pekárna Kabát

16. 4. 2015
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Tomáš Čupr dokázal už potřetí rozpoutat v Česku zájem o nový typ byznysu. Po slevových serverech a rozvážce jídel je to nově online objednávka potravin.

Ikona české e-commerce Tomáš Čupr, který stojí za úspěchem projektů Slevomat.cz a DámeJídlo.cz, rozpoutal další vlnu zájmu o nový typ byznysu. Tentokrát se jedná o rozvoz potravin, které si zákazník objedná online. Jeho Rohlík.cz hlásí již 100milionový obrat. To nenechalo ostatní podnikatele v klidu a v letošním roce ohlašují vstup na trh hned 3 noví hráči. Dva z nich přitom již běží v testovacím provozu.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Chodit do supermarketu už nebudeme, potraviny budou dostupné online.

Rohlík.cz však nebyl prvním, kdo v Česku rozvážel potraviny objednávané přes internet. Fungují zde i další eshopy. Mezi nimi například Potravinydomů.cz, Food2u.cz, Z-Market.cz a jako jeden z prvních viditelných zde bylo především iTesco. Na všechny jmenované projekty si v pořadu Černé ovce již dříve posvítila Česká televize.

Přehled nových hráčů

Rohlíku chtějí nově konkurovat hned tři noví hráči. Jedná se o projekty Košík.cz, Kolonial.cz a také pekárna Kabát. Zatímco nabídka Košíku i Kabátu již běží v testovacím provozu, o zmedializovaném Kolonial.cz se neví prakticky nic.

Košík.cz

Za projektem Košík.cz stojí dle údajů na LinkedIn zubař Jakub Šulta (svou praxi nikdy nevykonával), který je zároveň majoritním vlastníkem a výkonným ředitelem Košík.cz. Jak zjistil server Podnikatel.cz, Košík.cz právě běží v testovacím provozu a v neveřejném módu realizuje již první objednávky pro aktuálně stovku zákazníků. Ostrý provoz plánuje přesně do dvou týdnů.

Své zákazníky láká především na nízké ceny, rychlost doručení do 60 minut a slevu ve výši 200 korun na první nákup. Na své hlavní stránce poutá na chystané výrazné slevy. Další nové zákazníky odchytává již teď. V rámci předregistrace od nich vyžaduje e-mail a telefonní číslo. Telefonní kontakt má sloužit pro oznámení ostrého spuštění webu pomocí sms. Je však otázkou, jak s těmito údaji, které zákazník poskytne již nyní, bez ohledu na to, jak bude se službou spokojen a bude ji chtít dál využívat, provozovatel naloží.

Zajímavostí také je, že Košík.cz se připravuje již dva roky. Podle údajů, které jsou dostupné skrze fanouškovskou stránku na Facebooku a které Šulta i serveru Podnikatel.cz potvrdil, ohlásil Košík.cz vstup na scénu právě již v roce 2013. V té době měl koncept postaven jinak. Záměr byl v průběhu dvou let pozměněn hned dvakrát. Původně měl Košík.cz fungovat jako konsignační sklad potravin pro výrobce a distributory.

Co se týká aktuální nabídky, ta je v neveřejném testování zatím dost omezená. Například v nabídce hovězího masa má Košík.cz pouze jedinou položku, navíc zakoupenou v Tescu. V případě objednání kolem poledne nabízel e-shop nejbližší termín rozvozu kolem 18. až 19. hodiny. Serveru Podnikatel.cz to řekl Tomáš Čupr, který se přes svého kolegu do testovací aplikace dostal a získal tak s předstihem informace o své konkurenci. Použili e-mail, který nebyl určen k jejich rukám a do neveřejného testu pronikli. Následně provedli objednávku, kterou jsme s radostí doručili. Jsme potěšeni, že internetovému prostředí, natolik známá tvář, jako Tomáš Čupr (respektive jeho kolega z kanceláře), byl jedním z prvních zákazníků druhého kola testu, komentoval počin Čupra Jakub Šulta. 

Čupr testovací aplikaci na svém Twitteru zkritizoval. Podle něj služba popírá marketingový tahák, kterým má být rozvoz potravin do 60 minut od objednání. Nelze však hodnotit předčasně testovací provoz, protože ten ostrý se může lišit, což ostatně i Košík.cz na svém Twitteru uvádí. 

PekárnaKabát.cz

Na rozvoz potravin se chystá i pekárna Kabát. Jak vyplývá z informací, které má server Podnikatel.cz exkluzivně k dispozici, pekárna nabídne v e-shopu kromě pečiva i další čerstvé potraviny. Pečivo si samozřejmě budou moci zákazníci objednat v první fázi, postupně se však k nabídce připojí mléčné výrobky, maso a také zelenina a ovoce.

E-shop s nabídkou již aktuálně běží. V testovacím provozu funguje jak pro firmy, tak i běžné koncové zákazníky. Do ostrého provozu se Kabát pustí v období září až října: Měli jsme termín v dubnu tohoto roku, ale posunulo se nám to kvůli náročnosti softwaru. Rozjíždět to na letní měsíce není moudré, řekl serveru Podnikatel.cz majitel pekárny Richard Kabát.

Stejně jako Košík.cz, tak i pekárna Kabát bude zpočátku cílit na zákazníky v Praze. Kabát si k tomu přidá i satelitní oblasti Prahy. Kabát si slibuje vyřídit až dva a půl tisíce objednávek denně. Pro rozvoz využije vlastní auta a řidiče, kteří již nyní zavážejí jednotlivé prodejny pekárny Kabát.

Kabát bude svůj e-shop již na začátku dělit na dva segmenty zákazníků: V rámci e-shopu to bude rozdělené na firmy, kdy ty věci potřebují na různá občerstvení, a potom to bude jen na běžného koncového zákazníka, což jsou nyní ti naši primární zákazníci, kvůli kterým to hlavně chceme dělat, řekl serveru Podnikatel.cz Kabát.

Cena by měla být v prodejně i na e-shopu stejná. Na prodejně však zákazník zakoupí pouze pečivo, v e-shopu si bude navíc moci objednat i další čerstvé potraviny. Jejich rozvoz by měl být dostupný do několika desítek minut. Nabídku svého pečiva může Kabát rozšířit i o další potraviny, a to především díky již dosavadní spolupráci přímých dodavatelů: Když vím, že tvaroh, který dávám do pečiva, je kvalitní, proč bych ho nemohl nabídnout i svým zákazníkům? doplnil Richard Kabát.

E-shop Kabátu bude zprvu dostupný skrze web, počítá se však i s mobilní aplikací.

Čtěte také: Peče v Praze a zakládá si na poctivých surovinách. Poznejte pekaře Kabáta

Kolonial.cz

Projekt Kolonial.cz, který vychází z investorské skupiny Rockaway Jakuba Havrlanta, je zatím obestřen rouchem tajemství. O projektu se už hodně psalo, zatím však nemá jasné obrysy. P.R. bylo postaveno především na informaci, že pro projekt získala skupina bývalého šéfa řetězce Globus Petra Vyhnálka. Informoval o tom sesterský server Lupa.cz.

To je však jediná informace, která se zatím ve větším měřítku medializovala. Kolonial.cz ani na své webové adrese případné náhodné návštěvníky neinformuje o termínu spuštění. Není k dispozici ani předběžná registrace k získání výhod jako je to v případě Košík.cz. Uživatelé mohou pouze zaregistrovat svůj e-mail, aby získali informaci o spuštění jako první. Server Podnikatel.cz se navíc neúspěšně pokoušel kontaktovat zástupce skupiny Rockaway. Na zaslané otázky do uzávěrky článku nikdo nereagoval.

Mezi podnikateli v oblasti e-commerce se proto o Kolonialu hovoří jako o české paní Colombové českého internetu: V každém článku se o ní mluví a ještě ji nikdo nikdy neviděl, rýpnul si Tomáš Čupr.

E-BUSINESS AKADEMIE: Co se chystá v oblasti prodeje potravin do budoucna a co můžeme na tomto poli, dlouhou dobu neoraném, očekávat? O tom Vám na E-Business Akademii budou povídat přímo provozovatelé těchto služeb. Registrujte se již nyní

Rohlík.cz

Projekt Tomáše Čupra Rohlík.cz na novou konkurenci nečeká a přichystal várku novinek. Například na konci března vypustil novou mobilní aplikaci. Podle informací serveru Podnikatel.cz má za pouhé dva týdny přes 5000 stažení. K tomu Rohlík.cz testuje nabídku rozvozu pro zaměstnance firem: Vytvoříme firemní profil a zadarmo vozíme před koncem pracovní doby zaměstnancům nákupy do firmy, kteří je jen dají do kufru auta a jedou domů. Zaměstnanci tak šetří čas, který by po práci strávili cestou do supermarketu, a také peníze. Zaměstnavatel může navíc zaměstnancům měsíčně na nákupy přispívat, řekl serveru Podnikatel.cz Tomáš Čupr.

Na rozvoz potravin se navíc od května mohou těšit i zákazníci v Brně. V rámci Středočeského kraje se rozvoz rozšiřuje tento týden o Říčany a Zbraslav. Rohlík.cz přidává i na nabídce sortimentu. Ten vychází vstříc maminkám na mateřské, které si mohou vybírat z nového sortimentu pro děti. Novinkou jsou i recepty.rohlík.cz, na kterých Rohlík.cz spolupracuje s food blogerkou Koko. Výhodou tohoto webu je, že suroviny potřebné pro recepty si zákazník může rovnou přidat do košíku a objednat.

A co říká Tomáš Čupr na nově vznikající konkurenci? Zatímco v případě Kolonialu hovoří o možné zdravé konkurenci, na Košíku nenechává nit suchou: Až kolegové z Košík.cz udělají téměř 100 milionů obratu jako Rohlik.cz v cenách, které uvádějí nyní, a s 80 % zakázek „do 60 minut“, tak to teprve budu považovat za trvalou propozici. Zatím to spíše hodnotím jako opíjení medií rohlíkem, říká Čupr. Na Kolonial se naopak těší: Věřím, že to bude kvalitní služba s dobrou propozicí, a těším se, že nám konečně někdo pomůže učit českého zákazníka výhodám online nákupu potravin.

Nové projekty jsou soustem pro kontrolní úřady

S rostoucím počtem e-shopů, které nabízejí potraviny online, rozšiřuje své aktivity i Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI). Na prodejce potravin online se totiž vztahují stejné zákony a stejné předpisy jako na ostatní prodejce potravin, kteří prodávají v kamenných prodejnách. A toho chce SZPI využít. 

skoleni_8_1

Kontroly vytipovaných provozovatelů už běží a probíhat dál budou, prozradil serveru Podnikatel.cz Pavel Kopřiva, mluvčí inspekce. Podle něj se nové projekty mohou připravit klidně hned v první minutě spuštění na kontrolu ze strany Státní zemědělské a potravinářské inspekce. 

Startovacím impulsem pro kontrolu je především systém posouzení rizika. Tím mohou být i podněty spotřebitelů, kteří si mohou stěžovat například na to, že zmražené výrobky jim dorazí v tekutém stavu, což se stalo u e-shopu Rohlík.cz, když ho testovala Česká televize. Podle Pavla Kopřivy je proto nutné, aby online prodejci potravin dodržovali tři základní požadavky: jakost, bezpečnost a hygienu.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).