Ne nadarmo se uvádí, že business plán je jakási mapa vašeho podnikání. Můžete si ji utvořit hned na začátku, anebo můžete kráčet cestou neúprosného tržního hospodářství naslepo a k této pomyslné mapce se uchýlit, až když se dostanete na rozcestí. Určitou vizi svého podniku má jistě v hlavě každý začínající podnikatel, otázkou je, zda je schopen ji ve srozumitelné podobě převést na papír. Nezřídka kdy může právě tohle pomoct k utříbení myšlenek a k získání střízlivého náhledu na věc. Jindy je vypracování kvalitního business plánu naprostou nutností k získání partnerů, či investorů.
Co by měl obsahovat business plán
Náš vztah k podnikatelskému plánu byl poměrně rozpačitý, ale než se vrhneme na vyprávění veselých historek z natáčení (rozuměj: z podnikání), zkusme si shrnout, co by takový správný business plán měl obsahovat. Jedna z prvních věcí by jistě mělo být představení vás a vašeho týmu, přičemž raději než se dlouze pozastavovat nad školou, kterou jste absolvovali před 10 lety, popř. vypisovat tuny nicneříkajících certifikátů, je lepší zmínit vaše reálné zkušenosti, projekty, které máte za sebou, podniky, v kterých jste působili, a výsledky spolupráce s vašimi dosavadními zaměstnavateli.
Raději než „pracoval jsem tam a tam“, doporučuji zkušenosti formulovat stylem „spolu s firmou XY jsme dosáhli toho a toho“, což koneckonců platí i pro CV… Dále rozveďte rozložení kvalifikace a pravomocí ve vašem týmu. Ani v čistě IT firmě není dobré mít pouze lidi se zkušeností v IT a nikoho, kdo rozumí managementu a marketingu. Podobně v případě, že zakládáte podnik s kamarády a malujete si růžovou pastelkou na zeď, jak se na všem přátelsky domluvíte, byste neměli zapomínat na jasné a nekompromisní rozdělení rozhodovacích pravomocí.
Čtěte také: Vykašlete se na 40stránkové business plány, více než forma je důležitější obsah
Následně se vrhněte na váš produkt či službu. Popište jedinečnost vašeho snažení, zmapujte konkurenční trh a vysvětlete, jak do něj zapadáte, nebo ještě lépe, jak z něj hodláte vyčnívat. Pokud se v podnikání teprve rozkoukáváte a vaše hlavní silná stránka spočívá např. v tom, že hodláte dělat to samé, co konkurence, akorát levněji, počítejte s tím, že nadšení investora bude minimální. Nicméně ani vám nemusí zabránit ve vašem rozvoji, získání nových nápadů a jejich následné zakomponování do business plánu. Poté navažte marketingovými strategiemi, kterými hodláte oslovit trh a přitáhnout zákazníky. Kdo bude vašim cílovým zákazníkem a jak mu zajistíte distribuci vašeho produktu?
Zmiňte své dodavatele, náklady na zajištění běžné podnikatelské činnosti (OPEX), kapitálové náklady na vybavení podniku (CAPEX) a pokuste se vypracovat určitý model toku peněz. Pro začínající podnikatele je samozřejmě obtížné odhadnout budoucí cash-flow, jenže ona právě platí přímá úměra – čím reálnější odhad, tím cennější celý business plán.
Ze svých zkušeností doporučuji zkusit si napsat plán na tři roky dopředu. Je logické, že pokud chcete oslovit investory, budete cash-flow a rozvoj firmy projektovat s růžovými brýlemi, ale asi není třeba dodávat, že realita dokáže leckterého nadšence srazit na kolena. Spousta start-upů umí velmi zručně přesvědčovat investory svými krásnými, avšak nereálnými podnikatelskými plány – vyhněte se tomuto neduhu. Ať nabízíte cokoli, vždy může nastat „období sucha“ a vždy se mohou vyskytnout další neočekávané výdaje, které progres firmy zbrzdí. Není to však nic, kvůli čemu byste se měli hroutit, pouze je třeba s tím počítat a v plánu i tuto možnost reflektovat.
Co je Netspot
Netspot je malé zařízení, díky kterému je možné využít přihlašovací stránku k WiFi internetu a vydělávat tak na zobrazování vlastní nabídky nebo reklamních sdělení na mobilech, tabletech i noteboocích zákazníků.
Firma Netspot je nyní v podnikatelském akcelerátoru xPORT VŠE.
Business plán se nakonec nevyhnul ani nám
Již v prvním článku jsem okrajově zmínil, že při zakládání Netspotu jsme plán nepoužívali, neboť jsme vycházeli ze zkušeností z předchozí firmy eShopSystem. To je určitě výhoda, kterou má málokdo, ovšem z ušetřené práce jsme se neradovali dlouho, neboť naše jednání s investory ukázalo, že mít kvalitní business plán je nutností. Vypracování plánu firmy, která má za sebou již 2 roky, je podstatně snazší, jelikož odhady do budoucna vychází z reálných čísel z minulosti. I vy se proto nebojte své podnikatelské plány minimálně jednou ročně aktualizovat, popř. přepracovat. Není hanba změnit názor, ani přiznat chybu, ostudné je zatvrzele odmítat změnu, anebo nebýt schopný se adaptovat.
Čtěte také: Zkušenosti s investorem: Jsem rád, že jsem nepodlehl vidině rychlých prachů
Investice do zrození Netspotu byla vlastně minimální. Netspot zpočátku využíval technické zázemí eShopSystemu (kancelářské prostory, servery) a částečně převzal časovou dotaci některých zaměstnanců, včetně managementu, z čehož vyplývaly dvě velké výhody. Zaměstnanci se dočkali zpestření v podobě nových kreativních úkolů a Netspot jako firma měl ihned k dispozici výkonný a sladěný tým…
Když jsme nabyli dojmu, že nám nový projekt přinese ovoce, začali jsme do něj více investovat. Kdybychom tedy měli od počátku business plán, obsahoval by jen minimum rizika, což by se jistě potenciálním partnerům zamlouvalo. Je nesmírně důležité uvědomit si, kdo je platící zákazník, který přináší firmě příjem. Původně jsme mysleli, že příjmy budou přicházet v první řadě od provozovatelů (převážně restaurací), kteří budou platit určitou přidanou hodnotu za naše služby, které jim umožní monetizovat jejich Wi-Fi připojení (využívat jej pro marketingové účely). Nicméně rychle jsme zjistili, že dominantním zdrojem příjmu se stanou inzerenti, jejichž reklamy náš internet zobrazuje.
Výdělky se tedy velmi liší podle lokalit, proto jsme vytvořili tabulky obsahující např. letiště, zastávku MHD, obchodní centrum, náměstí, konferenční hala, restaurace apod., podle kterých predikujeme, jakou reklamu na dané místo zacílit. Souběžně s tím do business plánu přidáváme graf náročnosti obchodních jednání o dané místo. Pro potřeby business plánu jsme také vypracovali studii v zahraničí, která měla odhalit, kde se lidé více a kde méně připojují na internet pomocí svých mobilních telefonů. Všechny tyto informace přispěly k tomu, abychom věděli, na co je efektivnější se v budoucnu zaměřit. Jedná se tedy o jakousi naši alternativu SWOT analýzy, která se v dnešní době standardně očekává snad u každého projektu.
Využíváme raději externí distributory
Co se týče způsobů, jak distribuovat produkt firmy, jako první přichází v úvahu varianta vlastního obchodního týmu. My ji však podporujeme pouze okrajově, neboť tenhle styl je zajímavý spíše pro firmy, které platí velké množství peněz za jednotlivou zakázku. Na mysli mám např. vývoj složitého softwaru, budování ERM (Enterprise Relationship Management), CRM (Customer Relationship Management) apod. Pro nás je většinou schůdnější řešení skrze externí distributory, kteří již mají vybudovanou vlastní síť odběratelů a v rámci partnerství nám ji umožňují využívat.
Není snad třeba dodávat, že i cenu těchto externích distributorů, popř. vyplacené provize musíte do svého podnikatelského plánu zahrnout. Na závěr podnikatelského plánu zkuste vymyslet pár způsobů, jak váš produkt či firmu propagovat a jak klienty oslovit. Zvažte možnost reklamy, inzerce, anebo v ideálním případě brzkého navázání spolupráce s jinými start-upy. Klasická forma vzájemné pomoci (vzájemné reklamy) může vést k získávání užitečných kontaktů a silnému partnerství do budoucna.