Nedostatek volných lidí na trhu práce byl jedním z nejvýraznějších faktorů, který brzdil rozvoj firem téměř ve všech oborech. Tento výrazný nedostatek lidí na trhu práce zároveň nesvazuje lidi strachem o zaměstnání.
Zaměstnanci nechtějí dojíždět
Anketa na stránkách Profesia.cz ukázala, že největší motivací ke změně práce zůstává finanční ohodnocení. To jako důvod pro změnu místa uvedla více než třetina respondentů (36 %). Druhé místo získala potřeba změny (23 %) a srovnatelný počet lidí měnil místo kvůli neshodám se šéfem nebo kolegy (22 %). I další dvě možnosti volilo podobné množství respondentů: 10 % z nich šlo za lepší možností kariérního růstu a 9 % lidí střídalo zaměstnavatele kvůli dojíždění.
Ochota dojíždět nebo stěhovat se za prací byla u Čechů vždy poměrně nízká a současná rekordně nízká nezaměstnanost tento trend ještě prohlubuje. Nedávný průzkum ukázal, že lidé by chtěli do práce dojíždět méně než 30 minut a s délkou dojíždění není spokojena třetina zaměstnanců. Čas strávený cestou do práce se tak stává stále důležitějším faktorem při výběru místa, i na Profesia.cz se vzdálenost potenciálního pracoviště stala jedním z důležitých parametrů, podle kterého zájemci o práci mohou filtrovat nabídky,
popisuje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.
Dojíždění může vyřešit práce na dálku, o které jsme psali v článku Home-office a práce na dálku? Podle odborníků v budoucnu běžná praxe
Vloni výrazně vzrostla obecná míra fluktuace – dosáhla téměř 20 %. Nejvyšší podíl těch, kteří měnili práci (30 %), připadá na věkovou kategorii 25–34 let a tradičně také na nejmladší kategorii zaměstnanců ve věku 18 až 24 let (27 %). Jde tedy zejména o lidi, kteří získali nějaké zkušenosti, a ty chtějí zhodnotit u nového zaměstnavatele, jenž jim nabídne lepší finanční ohodnocení nebo kariérní příležitost,
doplňuje Michal Novák. Tradičně vysoká fluktuace je v gastronomických službách a hotelnictví, ale vysokou míru vykazují i obory marketing a PR, právo a legislativa nebo lidské zdroje a personalistika.