Carsharing může být provozován buď jako služba fungující mezi lidmi na principu sdílení, nebo prostřednictvím společností umožňující půjčování vozů. Lidem, kteří jej využívají, odpadne spousta výdajů a také starostí.
Trh stále roste
Zájem o carsharing stoupá a sdílení v podstatě čehokoliv se postupně stává součástí běžného života a cestování. Navíc jde o jeden z moderních trendů, kdy nemusím vlastnit věc pro to, abych ji mohl využívat. Podle Jaromíra Klimka, CEO a jednatele AJO carsharingu, má český carsharing za západní Evropou zpoždění 10–15 let, ale nyní prudce roste a přibývají jak poskytovatelé, tak uživatelé. V sousedním Německu používají carsharing cca 2 % populace a i po více než 25 letech fungování tamní carsharingový trh stále rychle roste. U nás je tato atraktivní služba pořád ještě na počátku,
uvádí na úvod.
Carsharing má přínos i pro samotná města. Jedno sdílené auto nahradí 8–12 osobně vlastněných aut, kterých se lidé zbaví, když mají alternativu v podobě sdíleného auta. Tím se uvolní parkovací místa, která zabírala osobně vlastněná auta. I proto municipality v řadě zemí carsharing podporují a ani Praha nebo Brno nejsou výjimkou. Sdílená auta zde mohou parkovat v rámci rezidentního parkování zdarma nebo za zvýhodněnou cenu. Řekl bych, že se zatím všechny municipality snaží najít cestu, jak toto téma uchopit a v mezičase ukočírovat, aby to nepřerostlo přes hlavu. Ve hře je totiž spousta velkých nadnárodních společností, které vyvíjejí velký tlak,
doplňuje Pavel Kuchta, CEO z re.volt carsharing.
Sdílené ekonomice a s ní spojeným zákonům jsme se věnovali v článku Sdílená ekonomika typu Uber je v ČR právní problém. Jaké změny se chystají?
Hlavní výhodou je flexibilita
Podle Pavla Kuchty je tento druh dopravy budoucností, protože je to velice pohodlné a efektivní. Člověk se nemusí o nic starat, vytáhne mobil, dostane se, kam chce, tak jak zrovna chce. Tím myslím půjčením auta, motorky, kola, zavoláním taxi, spolujízdu a podobně,
dodává. Právě taková flexibilita je hlavní výhodou carsharingu – auto si můžete půjčit třeba jen na hodinu a platíte pak jen za tuto hodinu a ujeté kilometry, v závislosti na použité službě.
V málokteré firmě mají času nazbyt a pořizování aut a správa vlastního vozového parku vždy nějaký zabere, a to ať už jde o živnostníka s jedním autem nebo firmu s desítkami aut. Díky carsharingu jej mohou ušetřit a věnovat se hlavní činnosti. U carsharingu nemusí řešit předání klíčků k vozu, využít ho mohou všichni zaměstnanci napříč firmou, není třeba neustálé aktualizace aktivních řidičů, kteří mohou v carsharingu využívat auta ve více městech souběžně, to vše s 24/7 nonstop podporou a velmi výhodným připojištěním v případě nehody,
popisuje Michal Šimoník, ředitel prvního českého carsharingu Autonapůl.
Ve větších městech se příliš nevyplatí mít auto na popojíždění na schůzky nebo flotilu pro zaměstnance. Podnikatel potřebuje, aby on nebo jeho zaměstnanci se pohodlně, rychle a včas dostali tam, kam potřebují, a kvůli tomu nechce mít starosti s pojištěním, leasingem, údržbou, placením parkovného, CCS karty apod.,
vyjmenovává Pavel Kuchta. Například v AJO carsharingu firmy i živnostníci s jejich sdílenými auty vykrývají sezónní špičky poptávky. Tehdy jim nestačí vlastní vozový park a bylo by pro ně neekonomické držet další vlastní auta, která by jim pak většinu roku stála,
popisuje Jaromír Klimek.
Carsharing může podpořit také cirkulární ekonomiku, jak jsme zmiňovali už v článku Cirkulární ekonomika není jen buzzwordem, ale změnou plnou příležitostí
Máte možnost výběru
V AJO carsharingu si můžete vypůjčit auto už na jednu hodinu, a to v Praze nebo Brně. K flotile patří Škoda Fabia III kombi, Hyundai i10 a Kombi Dacia Logan MCV. Na výběr je ze dvou tarifů Základ nebo Top, povinností je předplatit si služby v objemu 2500 nebo 3900 korun. V ceně je zahrnuto palivo, česká dálniční známka, půjčovné, povinné ručení, havarijní pojištění se spoluúčastí 10 % (minimálně 5000 Kč) a sezónní pneu. U vybraných automobilů je k dispozici také rakouská a slovenská dálniční známka nebo zelená ekologická plaketa opravňující k vjezdu do center vybraných německých měst.
Služba Anytime carsharing funguje přes stejnojmennou mobilní aplikaci, do které je jednoduchá registrace bez poplatků, kterou zvládnete do 15 minut. Vybrat si můžete ze tří balíčků: Standard, Safety a Standard 24. Cena se počítá na minuty, a to už od 1,99 Kč za minuty. V ceně je palivo, parkování na modrých a fialových zónách, povinné ručení, mytí a údržba, dálniční známka a asistence 24/7. Jejich vozem je Toyota Yaris Hybrid s automatickou převodovkou.
Autonapůl působí nyní v 10 městech v republice a další budou přibývat. Vybrat si můžete to nejvhodnější auto podle typu cesty. Nabízejí vozy od malého městského na krátké vyřizování, reprezentativního vozu na delší služební cestu nebo třeba devítimístné dodávky na teambuilding či 100% elektromobil pro speciální příležitosti. Většina jejich vozů je bez polepu a reklamy. Rezervační systém je snadno dostupný online z počítače nebo telefonu. Auto si následně uživatel otevírá čipovou kartou nebo přímo z telefonu – vyzvednutí či vrácení vozu je plně samoobslužné a může proběhnout v kteroukoli denní či noční hodinu,
doplňuje Michal Šimoník. V cenách je zahrnuto: palivo, česká dálniční známka, povinné ručení, veškerý servis a pojištění podle zvoleného tarifu a není nutné platit žádný paušál nebo kredit předem, pouze uhradit jednorázovou vratnou kauci 5000 korun při podpisu rámcové smlouvy.
Car4way nabízí čtyři typy carsharingu podle požadovaného vozu: MINI (Citigo, Fabia) BASIC (Rapid) MEDIUM (Octavia, Caddy Van) a ELEKTRO (e-UP, e-GOLF). Služba působí v Praze, kde máte k dispozici přes 600 vozů a můžete je vyzvednout i vrátit kdekoliv v Praze. Vybrat si můžete z několika cenových balíčků nebo využít také zvýhodnění za 299 Kč/měsíc ve formě tarifu. Car4way mají pro firmy a podnikatele připravený speciální ceník a jsou schopni poskytnout jim firemní carsharing s individuálním nastavením nebo platbami fixní částkou.
O pronájmu vozů jsme psali v článku Chcete pronajímat své auto? Nemějte strach a využijte některou službu
HoppyGo původně byli SmileCar a HoppyGo, konkurenti v oblasti peer-to-peer carsharingu a nyní už téměř rok fungují společně, a to ve spolupráci se ŠKODA AUTO DigiLab a Leo Expressem. V HoppyGo je tak možné si auto jak půjčit, tak nabídnout ostatním k využívání to vaše. Stačí se registrovat na webových stránkách nebo v jejich mobilní aplikaci a zarezervovat si požadovaný vůz. HoppyGo o sobě mluví jako o seznamce o auta a profily jednotlivých vozů jsou tak doplněny jak o parametry a podmínky, tak také o recenze ostatních uživatelů.
Carsharing re.volt disponuje flotilou elektroaut a elektromotorek. Ty si oblíbil i sám ředitel společnosti, který má často jednu schůzku za druhou třeba i jinde po Praze, což motorka výborně zvládne, i když jsou zrovna kolony. Jen člověk musí být opatrnější a zvyknout si. Kolo se mi zdá dobrá varianta, ale většinou nechci přijet zpocený a uřícený,
dodává Pavel Kuchta. Ceník je u re.volt 6 korun za minutu, kdy je minimální cena výpůjčky 30 korun. V ceně je zahrnuto parkování, palivo, pojištění a DPH. V poslední době zvětšili zóny, kde je nutné vracet auta, a nyní tak pokrývají důležité části hlavního města. Navíc je u nich možné využívat firemního profilu, který mohou využívat všichni zaměstnanci a fakturuje se jednou měsíčně. Jízdy jdou do nákladů, zaměstnavatel má přehled a ušetří DPH,
doplňuje Pavel Kuchta.
Služba | Působnost | Ceny |
Ajo carsharing | Praha, Brno | Tarif: Základ 25 Kč/hod + 4,90 Kč/km Tarif: Top 15 Kč/hod + 4,50 Kč/km |
Anytime carsharing | Praha | 1,99 – 5,99 Kč za minutu nebo 1 299 – 1 499 Kč na 24 hodin |
Autonapůl | Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Liberec, Olomouc, Hradec Králové, Pardubice, České Budějovice, Zlín | od 1,90 Kč/km do 5,90 Kč/km * |
Car4way | Praha | 6 – 9 Kč první půlhodina 59 – 99 Kč každá další započatá hodina ** |
HoppyGo | ČR | individuální |
re.volt carsharing | Praha | 6 Kč / minuta |
* možnost individuální nabídky pro firmy
** výhodnější individuální ceny pro OSVČ a firmy
Seznamte se pořádně se službou
Na počátku je určitě potřeba se seznámit s podmínkami fungování služby – především s rozsahem zón pro přebírání a vracení aut, s podmínkami pro parkování, rozsahem pojištění atd. Tyto informace se musí dostat ke koncovým uživatelům, pozor tedy na informovanost řidičů ve firmě nebo organizaci. Také si dávejte pozor na to, komu umožníte na firemní profil jezdit, protože případná škoda jde sice vždy za řidičem, ale v případě problému za škodu ručí firma,
upozorňuje Pavel Kuchta. V průběhu zápůjčky pak, podobně jako u vlastního auta, stačí „zdravý selský řidičský rozum“ a dodržování dopravních předpisů,
shrnuje závěrem Jaromír Klimek.