Pokud v rámci EET chybně zaevidujete tržbu nebo třeba vracíte peníze zákazníkovi a potřebujete původní tržbu stornovat či opravit, zaevidujete opravnou tržbu stejně jako běžnou tržbu s tím rozdílem, že je tato tržba záporná.
Jak opravit tržbu u běžného režimu
Jak píše finanční správa ve své metodice k EET, vrací-li se evidovaná tržba nebo provádí-li se její opravy, použijí se dle § 7 zákona o evidenci tržeb ustanovení týkající se evidence tržeb obdobně s tím rozdílem, že je tato tržba evidována jako záporná. V případě, kdy poplatník vrátí platbu, která nebyla evidovanou tržbou (např. byla uhrazena převodem z účtu na účet), nejedná se ani v případě jejího vrácení o evidovanou tržbu, a to i když je vrácena v hotovosti nebo obdobným způsobem. Pokud však poplatník vrácení platby zaeviduje, nebude tento postup ze strany orgánů příslušných k prověřování plnění povinností podle zákona zpochybňován,
upřesňuje se v metodice.
Naopak ale platí, že i když původní tržbu vracíte z účtu na účet, musíte ji zaevidovat jako tržbu zápornou. Zaslané údaje o provedeném stornu či opravě nejsou z technického hlediska nijak vázány na původní tržbu. Jakmile prostě peníze vracíte či jste je nakonec nedostali, zaevidujete zápornou tržbu v dané výši.
Průvodce EET
Koho a odkdy se EET týká? Jaké všechny povinnosti se s EET pojí? Jak vybrat pokladní systém? Přečtěte si našeho velkého průvodce elektronickou evidencí tržeb.
Jak opravit tržbu ve zvláštním režimu
Od května budou mít drobní podnikatelé možnost evidovat tržby ve zvláštním offline režimu, kdy budou místo EET účtenek vydávat účtenky z papírového bločku, který si předtím vyzvednou na finančním úřadu. Také u zvláštního režimu lze samozřejmě tržbu opravit či stornovat. Postup je však samozřejmě jiný.
Jestliže u zvláštního režimu uvedete na účtence chybný údaj, můžete opravu provést přímo na účtence, která tento chybný údaj obsahuje. Způsob provedení opravy vychází z obecných účetních principů. Z nich vyplývá požadavek na uvedení osoby, která opravu učinila, a data, kdy k opravě chybného údaje došlo. V případě, kdy je opravován údaj, který je poplatník povinen dle zákona na účtence uvádět, musí být vyplněna i příslušná položka určená pro záznam o datu provedení opravy, a to ve formátu den, měsíc a rok, a o osobě provádějící opravu, a to uvedením vlastnoručního podpisu. Vyplnění této položky lze doporučit i v případě, že je opravována položka, která obsahuje nepovinné údaje,
upřesňuje finanční správa na svém webu.
Pokud budete účtenku úplně stornovat (v případě storna účtenky a vystavení nové účtenky je poplatník povinen evidovat stejnopis stornované i nově vystavené účtenky), bude při vyplňování této položky postupováno obdobně, tedy stvrdíte provedení storna vlastnoručním podpisem a uvede se datum, kdy k provedení storna došlo.