Prodejní dobu v maloobchodech upravuje zákon č. 223/2016 Sb., a to především tak, že zakazuje prodej ve vybrané státní svátky. Ten však v současné době, a tedy také o Velikonocích, neplatí, protože je nouzový stav. Normálně by tedy rozhodnutí o otevírací době bylo na samotných obchodech, jako tomu bylo loni v prosinci. Jak jsme informovali, o Velikonocích bude situace jiná.
Rozhodlo nařízení
Česká obchodní inspekce upozorňuje, že prodej v maloobchodě nebude možný z důvodu krizových opatření Vlády ČR. V opatření v oblasti maloobchodu a služeb je uvedeno, že se omezuje maloobchodní prodej a prodej a poskytování služeb v provozovnách ve státní svátek a v ostatní svátek po celý den a v ostatní dny v čase mezi 21:00 hod. až 04:59 hod. s tím, že tento zákaz se nevztahuje na činnosti, které nejsou živností podle živnostenského zákona, a na provozování:
- a) čerpacích stanic s palivy a mazivy,
- b) lékáren,
- c) prodejen v místech zvýšené koncentrace cestujících na letištích, železničních stanicích a autobusových nádražích,
- d) prodejen ve zdravotnických zařízeních,
- e) provozoven stravovacích služeb v rozsahu podle bodu I/2,
- f) vozidel taxislužby nebo jiné individuální smluvní přepravy osob.
Proti zákazu prodeje na Velký pátek se záhy ohradil Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), podle kterého jde zcela proti logice snižovat koncentraci lidí a jejich mobilitu. Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR, uvádí, že skutečnou strategií vlády je promoření obyvatel a napsal vládě výzvu, aby ještě jednou zvážili možnost změny opatření a předešli tak všem rizikům, které s tím souvisí. Tento stav vytváří reálné riziko výrazného zvýšení počtu nakupujících ve čtvrtek a následně během víkendu, a tudíž zhoršení epidemiologické situace. Na tento fakt již reagovala v posledních dnech i vláda Spolkové republiky Německo, která prodej během Velkého pátku umožnila,
píše v dopise.
V pondělí chtěli zavřít
Některé supermarkety ohledně otevírací doby vyčkávaly, ale se zavřením na Velký pátek nepočítaly. V Kauflandu v průběhu Velikonoc neočekávají žádné výkyvy oproti loňskému roku, kdy Velikonoce také probíhaly v období omezení a kdy nezaznamenali žádné zásadní změny ve srovnání s lety předchozími. S ohledem na současnou situaci neplánujeme v letošním roce otevírací dobu před ani v průběhu Velikonoc upravovat. Na Velikonoční pondělí zůstanou v souladu se zákonem naše prodejny zavřené,
prozradil serveru Podnikatel.cz Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Penny Market.
Také další námi oslovené supermarkety se na Velikonoční pondělí chystaly zavřít. V současnosti počítáme s uzavřenými prodejnami na Velikonoční pondělí (5. 4.). V ostatních dnech je plánována běžná otevírací doba. Jsme přesvědčeni, že si zaměstnanci v tomto náročném období zaslouží odpočinout a strávit Velikonoční pondělí se svými blízkými,
uvádí Tomáš Myler, tiskový mluvčí Lidl. Podobně obchody Albert měly zůstat na Velikonoční pondělí zavřené. Původní svobodnou volbu spojenou s nouzovým stavem chtěly využít tak, aby si jejich zaměstnanci na prodejnách i distribučních centrech mohli zaslouženě odpočinout se svými rodinami. Také Billa se už předem rozhodla nevyužít možnosti ponechat své obchody na Velikonoční pondělí otevřené. Zaměstnanci našeho obchodního řetězce prožívají hektické období, které trvá už rok. Proto je naším primárním cílem ponechat jim možnost si vydechnout a načerpat síly do dalších dní,
uvedla pro server Kupi.cz Dana Bratánková.
Je po velikonočním zboží poptávka?
Ohledně prodeje velikonočního zboží panovala donedávna nejistota, protože se nejedná o zboží nezbytné pro život. Jak jsme psali, odpověď dalo až ministerstvo průmyslu a obchodu, které po projednání s ministerstvem zdravotnictví zveřejnilo, že je v maloobchodě možné s ohledem na Velikonoce prodávat výrobky a předměty, které s těmito svátky souvisí. Tyto výrobky obvykle spadají do kategorie potraviny, velikonoční dekorativní předměty do kategorie domácích potřeb a ostatní předměty, jako jsou tradiční pomlázky, které jsou vyrobeny z proutí, spadají do kategorie rostlin, resp. sortimentu, který je možné nabízet v květinářstvích (spadají do výjimek).
V Albertu sledují, že se zákazníci snaží zpříjemnit přicházející jarní čas a dobře jim v tom slouží například velikonoční cukrovinky, které běžně v sortimentu nenajdou, nebo sortiment řezaných a hrnkových květin, které využívají ke zútulnění svých domovů. Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert, uvádí, že z důvodu trvajících vládních nařízení a omezeného pohybu budou lidé slavit Velikonoce pravděpodobně jen v úzkém rodinném kruhu a od toho se bude odvíjet i obsah nákupních košíků. I tak lidé nakupují mléčné výrobky, maso, pečivo se zvýšeným zájmem balené s trvanlivostí několik dní, ale také ovoce a zeleninu nebo droždí. Pozorujeme také mírný nárůst prodejů alkoholických i nealkoholických nápojů, bez větších zvláštností to ale odpovídá klasickému období před Velikonocemi,
popisuje.
V Kauflandu zákazníkům nabízí tradiční velikonoční sortiment pečiva od různých dodavatelů jako mazance, jidáše a beránky. V nabídce mají také pro tento čas typické jehněčí, např. roládu z plece prémiového irského plemena a v sortimentu nechybí tradiční ručně pletené pomlázky z vrbového proutí, a to ve třech velikostech. Letošní novinkou jsou také rostoucí zapletené pomlázky v květináči. Pro jarní výzdobu nabízíme i různé velikonoční květinové dekorace,
doplňuje Renata Maierl, z firemní komunikace Kaufland. Také v Penny Marketu evidují o velikonoční produkty zájem a připravili si pro zákazníky celou řadu velikonočních produktů za zvýhodněné ceny. Patří mezi ně několik druhů i velikostí beránků, mazance, vdolečky, čokoládová vejce, ale také produkty na pečení včetně těch prémiových nebo ze zdravé výživy, jako je vanilkový lusk, bio kokosová mouka nebo mandlová mouka.
Podívejte se, jak vypadala velikonoční výzdoba stánků a obchodů:
Jak nákupy změnil lockdown?
Podle Tomáše Kubíka se v uplynulých týdnech návštěvnost jejich prodejen nijak zvlášť nezměnila. Zákazníci změnili své nákupní chování v průběhu loňského roku a již několik měsíců chodí nakupovat méně často a nakupují větší objemy a tento trend pokračoval i v uplynulých týdnech. Sledují to také v Kauflandu: Můžeme potvrdit, že během roku došlo k navýšení průměrného nákupního koše. Zákazník navštěvuje obchody s menší frekvencí a zároveň nakupuje i pro další členy rodiny,
uvádí Renata Maierl.
V Lidlu v souvislosti s omezením cestování v rámci okresů nejsou nyní schopni kvantifikovat konkrétní dopad daného opatření na jejich prodejny a situaci průběžně monitorují a analyzují. Podle Jiřího Marečka zavedení omezení pohybu mezi okresy v případě některých velkých prodejen na krajích měst postrádá smysl a naopak jde proti smyslu toho, aby se lidé neshlukovali. Parkoviště velkých prodejen jsou stále poloprázdná a lidé se v rámci svého okresu snaží nakoupit v malých prodejnách uvnitř obce, kam často jedou hromadnou dopravou, protože tyto prodejny nemívají parkoviště. Zákazníci pak nelogicky musí jezdit větší vzdálenosti a nakupovat v menších prodejnách, zatímco ty velké, kde se zákazníci rozptýlili po velké ploše, zůstávají prázdné,
uzavírá.