Potřebujete v týmu produktivní lidi, kteří pro práci víc zahoří? Kupte jim obrazy

12. 7. 2022
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Na pracovním prostředí záleží, to není novinka. Proč ale kromě pěkného nábytku investovat i do obrazů a soch? Máme 5 argumentů, které vás pro umění přesvědčí.

Iva Bízová, zakladatelka a CEO kreativní agentury Loosers, se uměním obklopuje nejen v práci, ale od roku 2016 také buduje, spolu se svými přáteli Helenou Šídovou, Pavlem Burešem a Jakubem Keslem, sbírku českého umění Koojon. Iva Bízová je podnikatelkou a sběratelkou, která tvrdí: Setkávání se s umělci a osobní vazby s nimi jsou pro mě klíčové. Chci znát autora osobně, vnímat jeho charakter, energii, talent. Nevím, jestli je to běžné i mezi jinými sběrateli, protože vím, že jsou tu sbírky, které jen kumulují díla za účelem jejich dalšího zpeněžení, já ale ráda dělám věci jinak. Chci budovat nejen výjimečnou sbírku, ale i skvělé vztahy s umělci.

Co se dozvíte v článku
  1. 1. Sochy a obrazy jako účinný „icebraker“
  2. 2. Investice: udělat si radost i zhodnotit peníze
  3. 3. Uměním k větší produktivitě
  4. 4. Lákadlo, které přitáhne lidi zpátky do kanceláře
  5. 5. Jak dát najevo, že zaměstnavateli na jeho lidech záleží

1. Sochy a obrazy jako účinný „icebraker“

Umění tedy rozvíjí vztahy, to ale zdaleka není všechno. Z cest po zahraničních organizacích, v rámci neziskového mezinárodního projektu, mi utkvěla v hlavě jedna švédská kancelář napěchovaná uměním. Současná plastika, u které se naše výprava zastavila, posloužila jako skvělý „icerbraker“ a rozproudila více neformální debatu s hostiteli už před tím, než přišla na řadu naplánovaná pracovní témata a oficiální jednání. Také je to jedno z mála pracovních prostředí, které jsem si z té cesty na delší dobu detailněji zapamatovala.

Umění tu však nepůsobilo jen jako způsob, jak otevřít konverzaci s návštěvníky, ale komunikovalo také hodnoty organizace, její tvář, kterou chtěla nastavovat navenek, směrem ke klientům a klientkám. Podávala tím o sobě zprávu, a to jako o organizaci kulturní, kreativní, inovativní, otevřené a zvídavé.

2. Investice: udělat si radost i zhodnotit peníze

V době obrovské inflace je umění každopádně jedním ze způsobů, jak inteligentně uložit volné peníze, a při dobrém výběru umělkyně nebo umělce nechat investované finance do budoucna zároveň zhodnotit. Kdo umění nerozumí a má obavu, že nevybere správně, může se dnes obrátit na celou řadu společností, které se na nákup umění pro komerční a kancelářské prostory specializují a dokáží pomoci i s budováním obsáhlejších firemních sbírek.

Jedna z nich, společnost CumArte, sumarizuje hlavní přínosy umění v kanceláři do několika bodů: Kromě toho, že umění zkvalitňuje pracovní prostředí a je dlouhodobou investicí, má své místo i při tvorbě korporátní identity, podporuje firemní marketingovou strategii a umožňuje navázat partnerské vztahy mezi uměním a podnikáním.

Možností, jak dostat umění do kanceláře, je také sázka na trvalé a originální graffiti, které se stane součástí firemního designu.


Chcete ukázat rebelskou duši? Podpořte svou značku pomocí originálního graffiti
Přečtěte si také:

Chcete ukázat rebelskou duši? Podpořte svou značku pomocí originálního graffiti

Kdo si není jistý, že je nákup umění opravdu jeho cesta, může začít nejprve i s pronájmem uměleckých děl nebo nabídnout své prostory k uspořádání výstavy. Výhodou je, že se budou umělecká díla po čase v kancelářích měnit.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Tip pro opatrné: Pro ty, kdo se chtějí v umění teprve začít trochu orientovat a jsou z hlavního města, je k dispozici Artotéka Městské knihovny v Praze. Nabízí k vypůjčení za rozumné peníze reprodukce děl různé umělecké provenience a stylů. V umění se tak lze lépe zorientovat, vyzkoušet si, jak které dílo v interiéru na člověka působí, a vytříbit si svůj vkus.

3. Uměním k větší produktivitě

Když se firma rozhodne investovat do umění a vystavit ho v kancelářském interiéru, měla by k rozhodování přizvat i své zaměstnankyně a zaměstnance. Obrazy nebo sochy na ně totiž budou působit a ovlivňovat, jak se ukazuje, nejen jejich emoce a tak by neměli mít na očích celý den dílo, které je třeba a priori rozčiluje. Před lety se tomuto tématu výzkumně věnovali na univerzitě v Exeteru, kde došli k závěru, že pokud mají zaměstnankyně a zaměstnanci možnost ovlivnit podobu svého pracovního prostředí, nejen že se cítí v práci šťastnější, ale jsou také až o 32 % produktivnější a do práce jsou více zapojení.


Hrát si s panenkami není umění. Umění je se jimi živit
Přečtěte si také:

Hrát si s panenkami není umění. Umění je se jimi živit

Z dalšího srovnání, zaměřeného na lidi pracující v holých a nevyzdobených prostorách a na ty, kteří pracují mezi květinami a obrazy, vyplynulo, že druzí, pracující ve vyzdobených prostorách, jsou o 17 % produktivnější než první skupina. To příliš nenahrává minimalistickému přístupu, který nabádá zbavit se v místnosti určené pro práci všeho rozptylujícího. Rozptylovat se uměním je pro produktivitu a pracovní nasazení evidentně naopak přínosné.

4. Lákadlo, které přitáhne lidi zpátky do kanceláře

Kromě toho se, na základě dalších studií a výzkumů, spojuje umění například s celkovou podporou well-beingu, s redukcí stresu i vzteku, se zvýšením pracovní energie, kreativity, a dokonce i s podporou odvahy sdílet v práci své vlastní názory a spolupracovat. Nezanedbatelným vedlejším efektem umění v kancelářích je také to, že pomáhá s orientací v prostoru (místnosti je třeba možné pojmenovat podle uměleckých děl, která jsou v nich vystavená). A umění také může být způsobem a lákadlem, jak lidi z týmu občas přitáhnout do kanceláře v době, kdy je čím dál rozšířenější práce na dálku.

5. Jak dát najevo, že zaměstnavateli na jeho lidech záleží

Emily May, interiérová designérka a blogerka z Londýna, zkoumala přínosy umění v pracovním prostředí při svých studiích ve své bakalářské práci. Jedna z věcí, které ve svém průzkumu odhalila, je přesvědčení zaměstnankyň a zaměstnanců, že si jich zaměstnavatel více váží, pokud věnuje péči pracovnímu prostředí a vybaví ho i uměním. Došla také k tomu, že když je v kancelářích umění, jsou lidé, kteří v nich pracují, na své pracovní prostředí více hrdí. Umění v kanceláři tak může vysílat důležitou zprávu k týmu a sloužit jako gesto, které ukazuje, že jsou lidé pro zaměstnavatele opravdu podstatní.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).