Potrvá návrat k normálu roky? Některým podnikatelům se zákazníci nevrátili

19. 7. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Na první pohled by se mohlo zdát, že se lidé po uvolnění opatření pohrnou do obchodů i do služeb. Je tomu však opravdu tak? Jaké jsou zkušenosti podnikatelů?

Ve facebookové skupině zaměřené na sdílení zkušeností podnikatelů v souvislosti s koronavirem se jedna členka svěřovala, že kam přišla, tam si jí stěžovali, že se jim nezvedly tržby zpět a že lidé nepřišli a jim tak chybí peníze. Ptala se proto ostatních, jestli se jim podařilo dostat se na původní tržby a dostalo se jí různorodých odpovědí. Zatímco někdo má plné ruce práce, jiným chybí zákazníci nebo například materiál. Podnikatelé se však shodují, že návrat do normálu ještě potrvá.

Co se dozvíte v článku
  1. Někdo musel udělat změny
  2. Někde je plno
  3. Chybí lidé i materiál
  4. Podívejte se na příspěvky:
  5. Návrat k normálu potrvá

Někdo musel udělat změny

Podle Jiřího se před covidem dařilo úplně všem, byl všeho přebytek a hojnost. Lockdown svou délkou změnil návyky lidí, uvažování a je potřeba se přizpůsobit, hledat nové možnosti v podnikání, upravit nabídku zboží či služeb atd. Nemá smysl se ohlížet zpět a stěžovat si, ale pružně modifikovat služby v nové době! To, že to nezvládnou všichni, je jasné. Hodně štěstí a dobrých nápadů všem, píše. Albert poznamenává, že třeba prádelna by mohla prát on-line. Kdo chce, hledá způsoby, kdo ne, hledá výmluvy (nic ve zlém). Věřte, že já mám taky značný úbytek, byl jsem 7 měsíců na úplné nule, ale už rozjíždím další podnikání v úplně jiném oboru, abych diverzifikoval příjmy, protože toto opakovat již nechci, odpovídá dále Jiří.

Například Monika stále nemůže dělat, co dělala předtím, a také podle ní bude třeba se posunout, což je pro většinu stále těžké. Pořádá vnitřní řemeslné trhy a musí se tak přeorientovat na ty venkovní. Ty podle některých „frčí“. Mně tedy přijde, že o trhy teď zájem moc není. Dřív jsme jezdili se stánkem často a teď mi to přijde jako ztráta času, píše Enny. Podle Moniky záleží na tom, kam stánkaři jezdí, jak moc se věnují reklamě, jak moc se angažují a podobně. Podle Jindřišky si lidé vystačí se svými zásobami zboží doma a kupují jen to hodně potřebné. V téhle době není vůbec nálada něco zdobit. Neví se, co bude v budoucnu, doplňuje.

Někde je plno

Masérka Daniela přiznává, že nyní maká stále a potřebovala by se naklonovat. Vrátili se jí totiž stálí zákazníci a přišlo také hodně nových. Podobně je na tom i Eliška, která přišla s novými nápady a jede dál. Jsem masér a práce mám dost i přes léto. Mám úžasné klienty, přidává se Yva. Podle jiné masérky Marie je léto plonkové období. Tak uvidíme, co podzim. Právě, že to, že už můžeme mít otevřeno, nic neznamená. V zimě vydělávám na léto, dodává. Kolegyně Daniely má také narváno, ale mají seniorskou klientelu a ta si podle ní za této vlády polepšila a chodí jim tak více lidí, než když vládla ODSTOPka.

Chybí lidé i materiál

Monika píše, že jim na ranč chodí méně lidí, a podobně to vnímá i Jana, které úplně chybí zahraniční klientela. Lidi, kdepak jste? ptá se. Podle Jindřišky obory, které drželi turisté, mají problém. Ti by přijeli, ale ne s podmínkami a omezeními. Do té situace, co tu je, sem nepojedou. Pracovně tu jsou a stále se testuje a dodržují opatření, podotýká. Také Lence do obchodu v turistické oblasti chodí daleko méně lidí. Stojí před výlohou a často je slyším říkat: „nejdu dovnitř – nemám roušku“. V červnu k nám chodili hodně školní skupinky (děti na výletě). Aby nemusely učitelky řešit roušky, tak dovnitř ani nejdou, popisuje. Jindřiška k tomu dodává, že v létě je jedině v přírodě, na zahradě, chatě nebo v lese. Respirátor je podle ní utrpení, nakupuje minimálně a do obchodů nechodí skoro vůbec.

Podle Miloše dobře už bylo, jsou tak v půlce toho, co bylo dřív a vypadá to, že skončí. Michaela se přidává, že mají úbytek, ale bojují. Také je podle ní třeba diverzifikace a posun na obor, kde to půjde. Taky bojujeme, co to jde. Vždy bylo období, kdy bylo maličko hůř, bohužel rok se podepsal. Máme specifickou výrobu a bohužel další problém je opravdu velké zdražení materiálu, vysvětluje dále Miloš. Dařilo by se výborně, výrazně lépe než předchozí roky. Kdyby bylo zboží. V cyklistice je obrovská poptávka, ale není zboží, prozrazuje Petra.

Podívejte se na příspěvky:

Návrat k normálu potrvá

Autorka příspěvku uznává, že se po změně návyků všichni zákazníci nevrátí, ale myslela si, že lidé naběhli zpět do kaváren a restaurací, protože jim to chybělo, a diví se, že tomu tak není. Mají nakoupeny kávovary, zvykli si doma vařit a jíst. Prostě důsledky lockdownu – bude trvat, než se návyky změní a možná se to ani nestane… To je problematika, kterou by se dalo rozebírat dlouze, popisuje Jiří. Podle Lucinelly je to logické a bude chvilku trvat, než se vše dostane do normálu. Také Ivan se domnívá, že je ještě brzy a čekat srovnání za měsíc je naivní.

František si myslí, že právě ty zákazy změnily chování a uvažování lidí a pěknou dobu potrvá, než se to vrátí zpět. Jestli se to vrátí, už jen proto, že zvyk je železná košile. Místo například piva po práci lidi začali popíjet doma a proč pak chodit do té hospody, místo běhání do fitka začali běhat venku, místo jídla z restaurace jim třeba stačí svačina z domu. Neříkám, že to tak má každý, ale věřím tomu, že většina lidí má teď úplně jiné návyky, než měli předtím. Ten dopad může být fatální na některé obory, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).