Nejčastějších problémů, kterých se české e-shopy dopouštějí, je celá řada, a každý z nich se týká trochu něčeho jiného. Přečtěte si dvě základní problémové oblasti, které se týkají reklamy placené za proklik (PPC) a optimalizace pro vyhledávače (SEO).
Jakých problémů se nejčastěji dopouštějí české e-shopy při inzerování v PPC systémech?
- Efektivita PPC reklamy
- Struktura reklamního účtu
- Cílové stránky (Landing pages)
- Práce s vyhledávacími dotazy
- Používání příliš obecných slov
- Inzerce ve vyhledávací a obsahové síti
Jak inzerovat efektivně?
Pokud pomocí PPC reklamy propagujete vícero produktů nebo služeb, je vhodné je mít uvnitř reklamního systému logicky strukturovány, abyste dokázali efektivitu jednotlivých reklam správně vyhodnocovat. A právě reklamní kampaně vám dokonale poslouží při kategorizaci vašeho sortimentu. Můžete tak mít pohromadě například data související s určitým typem sortimentu a porovnat, kolik peněz investujete do jednotlivých kampaní (např. srovnání kampaně „Videokamery“ s kampaní „Notebooky“).
Kam posíláte návštěvníka po kliknutí na svůj inzerát?
Landing page, neboli cílová stránka, je stránka na webu inzerenta, na kterou se uživatel dostane přímo po kliknutí na inzerát či banner. U PPC inzerce je tak možné přesně kontrolovat, kam se uživatel dostane a co mu na stránce sdělíme. Proto by měla být věnována návrhu a výběru cílové stránky dostatečná pozornost. Pokud tedy uživatel ve vyhledávači zadá dotaz „koupit iPod“, očekává po kliknutí na inzerát stránku internetového obchodu, kde se mu objeví nabídka tohoto přístroje. Čtěte více: Jen pětina zákazníků si vybírá e-shop podle cen
Jaký je rozdíl mezi klíčovým slovem a vyhledávacím dotazem?
Častý omyl, kterého se dopouštějí správci PPC reklamy, je nepochopení rozdílu mezi klíčovým slovem a vyhledávacím dotazem. Klíčová slova, která zadáváte do reklamního systému (např. AdWords nebo Sklik) se nemusí nutně rovnat vyhledávacím dotazům, které spouštějí zobrazování vaší reklamy. A klidně se může stát, že se reklama zobrazuje na zcela nerelevantní dotazy. Například když inzerujete na slovo „postelový rošt“, zobrazí se vaše reklama i na vyhledávací dotaz „grilovací rošt“, který však vůbec neprodáváte.
Nejčastější problémy v optimalizaci pro vyhledávače (SEO)
Většina českých e-shopů se snaží na svůj web přivádět dostatečně velkou návštěvnost s jediným cílem – udělat z návštěvníků zákazníky. Způsobů, jak návštěvníky na web přivádět, je celá řada, od placené reklamy v PPC systémech přes plošnou reklamu na obsahových serverech až po přirozenou návštěvnost z vyhledávačů. A právě se zvyšováním přirozené návštěvnosti (SEO – search engine optimization) má mnoho českých e-shopů nemalé problémy, protože se o ni nezajímají jako o celek. Jakých problémů se nejčastěji dopouštějí české e-shopy při zvyšování přirozené návštěvnosti? Čtěte také: Gabriel Kalapoš: Tvrdit, že zákazníci online platby nechtějí, je od e-shopů alibistické
- Nezvládnutý redesign webu
- Neefektivní cíle optimalizace
- Nepovolené optimalizační techniky
- Nedostatečná unikátnost
- Špatné interní prolinkování
- Zahození vydobytých pozic
Jak redesignovat e-shop a nevypadnout přitom z výsledků vyhledávání?
Návštěvnost z fulltextových vyhledávačů je pro řadu e-shopů klíčová. Bohužel si řada jejich provozovatelů dostatečně neuvědomuje případné negativní důsledky plynoucí z nezvládnuté přípravy na redesign webu nebo jinou zásadní změnu. Výsledkem pak často bývá zděšení, že „se asi něco stalo se SEO“, protože se e-shop najednou nezobrazuje na klíčová slova ve výsledcích vyhledávání.
Při redesignu e-shopu se nemění pouze jeho vzhled, ale často i obsah a jeho struktura, což v důsledku ovlivňuje také interní odkazy (odkazy, které vedou na jiné stránky téhož webu). Pakliže jste se rozhodli zasahovat do struktury svého e-shopu, dohlédněte na to, aby původní URL adresy byly vždy správně přesměrovány na URL nově vzniklé. Čtěte také: EU mění pravidla nakupování po internetu. Co se změní u českých e-shopů?
Jedním ze zásadních problémů českých e-shopů je opomíjení významu textového obsahu jednotlivých stránek webu. Často se pak stává, že řada prodejců má na stránce s detaily jednotlivých produktů zcela identický popis. Jak se má potom ale robot vyhledávače rozhodnout, která stránka je hodnotnější a důležitější ve vztahu k vyhledávacímu dotazu, když celá řada internetových obchodů není při popisování svého sortimentu dostatečně originální?
Vytvářejte unikátní obsah a zapracujte do něj klíčové fráze minimálně u důležitých kategorií, produktů a služeb. Samozřejmě všeho s mírou. Ačkoliv stránky optimalizujete pro vyhledávače, váš text musí být čtivý a informačně hodnotný. Nechcete snad, aby si návštěvník při začtení do vašich textů klepal na čelo, protože každé třetí slovo ve větě bude slovo klíčové.
Další z řady častých chyb českých e-shopů je nedostatečné interní prolinkování jednotlivých stránek. A přitom pomocí odkazů mezi všemi podstránkami uvnitř jednoho webu lze vytvořit strukturu, díky níž vyhledávače pochopí, jak důležité jsou jednotlivé stránky konkrétního e-shopu. Pokud je tedy nejdůležitější stránkou e-shopu úvodní stránka, po ní stránky s hlavními kategoriemi, podkategoriemi a jednotlivými produkty, znamená to, že nejvíce odkazů by mělo vést na úvodní stránku, dále na stránky hlavních kategorií, podkategorií a jednotlivých produktů.
Jak se zbytečně nezbavovat těžce vydobytých pozic ve vyhledávačích?
Typicky se stává, že se majitel e-shopu pustí do SEO, ladí on-page faktory, snaží se získávat zpětné odkazy na produkty, které pomalu a jistě získávají pozice ve vyhledávačích. Těsně před vítězným cílem ale zjistí, že jeden z promovaných výrobků bude již brzy nahrazen novou generací. Ačkoliv se po velice usilovné snaze stránka s detailem výrobku dostává na přední pozice ve vyhledávačích, skončí oficiální prodej a produktová stránka je nekompromisně odstraněna. Co se v takovém případě děje s URL adresou? Čtěte také: 7 rad, na které dbejte, abyste z finální podoby vašeho webu nedostali infarkt
Provozovatel může stránku nechat nadále fungující, ale smaže původní obsah a místo něj vloží např. tento text: Produkt byl stažen z prodeje, pokračujte na úvodní stránku
. Ano, návštěvník nemusí být otrávený ani zmatený. Ale myslíte, že neodejde, když nenašel, co hledal?
Smazání, přesměrování nebo odebrání textu ze stránky produktu, jehož prodej byl ukončen, se může jevit jako logické. Pokud však přistupujete k optimalizaci pro vyhledávače zodpovědně, snažte se návštěvníkům i vyhledávačům vyjít vstříc a zobrazujte jim to, co skutečně hledali. Informujte o stažení produktu z prodeje a nabídněte a nabídněte další podobné produkty jako řešení. Další rady a tipy čtěte ve Studii českých e-shopů
Pro server Podnikatel.cz připravil Dobrý web