Pouze jeden z deseti dělá v životě to, co ho opravdu baví
Pracovní povinnosti jsou pro některé jen nutnou povinností, pro jiné potěšením ze seberealizace. Jaký mají Češi ke své práci vztah, to v internetovém průzkumu zjišťovala agentura STEM/MARK. A zdá se, že s pracovní morálkou na tom národ zas až tak špatně není.
Více než dvě třetiny ekonomicky aktivních lidí mají ze své pracovní kariéry převážně kladné pocity. 10 % dotázaných svou práci miluje a baví je. 70 % ji má rádo a víceméně je baví, jen někdy trochu méně. Negativní postoj k práci přiznalo 6 % lidí, přičemž 2 % svoji práci vyloženě nesnáší. Zbylým 10 % pak otázka vztahu k práci nenavozuje žádné emoce. Práci berou jako povinnost a neřeší, jestli je má bavit nebo ne.
Mnohem horší výsledky ale vykazují odpovědi na otázku, zda jsou Češi spokojeni se svou současnou profesí. Pouze každý pátý považuje svou profesi pro sebe samého za ideální, a to i bez ohledu na výdělek. 78 % lidí by se rádo vidělo v jiné pozici. Přání respondentů byla velice pestrá, ale nejčastěji bylo zmiňováno vedení vlastní restaurace, baru nebo cukrárny. Stejně vysoko se umístila práce se zvířaty nebo na poli na vlastní farmě. A co těm nespokojeným brání ve vykonání změny? Především je to strach ze ztráty příjmu a výhod plynoucích ze současného zaměstnání. Uvedla to skoro polovina z nich. Pětina lidí pak má o práci v přírodě nebo v hospodě romantické představy, ale je si vědoma nedostatku schopností pro výkon této profese nebo jim chybí odvaha a důvěra v sebe sama.
Hledáte práci? Možná se uplatníte jako úředník na Úřadu práce
Po prázdninách se budou výrazně navyšovat počty pracovníků na pobočkách Úřadu práce ČR. Vláda schválila návrh ministra práce a sociálních věcí Františka Koníčka a rozhodla, že bude přijato 700 lidí. Zvýšení počtu zaměstnanců je prý nezbytné mimo jiné proto, aby mohl Úřad práce efektivněji podporovat zaměstnanost. Po transformaci mu totiž přibyly práce a povinnosti, ovšem ne lidé, peníze ani funkční technika. Úřad práce teď podle Koníčka nemá dostatečné kapacity za zvládnutí všech povinností. Jde mi o organizační, personální i technickou stabilizaci úřadu práce s posílením akcentu na aktivní politiku zaměstnanosti. Proto je nutné zvýšit počet zaměstnanců o 700, mělo by jít o nové a částečně také převedené lidi z ministerstva,
vysvětlil ministr práce a sociálních věcí František Koníček.
Od září do prosince by mělo na Úřad práce nastoupit 319 zaměstnanců, další stovky budou pracovní smlouvu podepisovat v lednu příštího roku. Práce by pro ně měla být především v regionech s vysokou nezaměstnaností. O konkrétních místech se zatím jedná. Kvůli přijetí nových zaměstnanců se bude Úřadu práce posilovat rozpočet. Ještě letos dostane skoro 50 milionů korun. V následujících třech letech rok by se měl rozpočet Úřadu práce ČR navýšit o dalších 320 milionů.
Pracovní život začíná u vzdělání, děti musí být více motivovány
Od 31. července se mohou občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti i školy hlásit do grantového řízení Nadačního fondu České bankovní asociace Kamarádi vzdělání. Celkem se z fondu rozdělí 3 miliony korun na projekty, jejichž cílem je zvýšení zájmu a motivace dětí prvních ročníků základních škol ke studiu a vzdělávání prostřednictvím lepší spolupráce školy a rodiny. První grantové kolo je otevřené do 22. září.
Česká bankovní asociace chce prostřednictvím fondu Kamarádi vzdělání podpořit projekty podporující zájem o učení, výchovu a vzdělání. Jejím cílem je zapojení nejen vzdělávacích institucí, ale i rodiny, která je důležitá především v útlém dětství. Do první třídy nastupuje mnoho dětí s nadšením, které se často postupně vytrácí. Proto chceme podporovat projekty, které posílí spolupráci školy a rodiny a zabrání ztrátě zájmu dětí o poznávání a učení. Vzdělávání nelze oddělit od výchovy a na obojím by měla škola a rodiče spolupracovat,
komentuje Jan Matoušek, náměstek ředitele České bankovní asociace.
Podpořeny budou aktivity, které:
- vedou k posílení motivace žáků o studium prostřednictvím zapojení rodiny do procesu vzdělání
- vedou k posilování vzájemného vztahu mezi učiteli nebo vedením základních škol a rodiči žáků
- poskytují škole i rodičům zpětnou vazbu o potřebách dítěte v procesu vzdělání