Jedna z legislativních novinek roku 2015, která byla mezi podnikateli považována za tu nejhorší, má více jak po půl roce své příznivce. A to mezi profesními účetními. Hodnotí její efektivnost. Více jak polovina vnímá povinnou elektronickou komunikaci se státní správou pozitivně, téměř polovina pak oceňuje finanční úspory, které přináší. Taková jsou zjištění průzkumu, který provedla Komora certifikovaných účetních.
Psali jsme: Nejhorší novinka roku 2015? Elektronická podání pro majitele datových schránek
Od 1. 1. 2015 platí, že má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnou datovou schránku nebo má zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen podání přihlášky k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádného daňového přiznání a dodatečného daňového přiznání, hlášení a vyúčtování, učinit pouze elektronicky, tedy datovou zprávou.
Tato datová zpráva musí být ve správcem daně stanoveném formátu a struktuře a musí být odeslaná nejlépe prostřednictvím aplikace Elektronická podání pro finanční správu, a to s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky nebo podepsaná uznávaným elektronickým podpisem. Další možností je odeslání prostřednictvím datové schránky.
Psali jsme: Povinná elektronická komunikace s finanční správou se rozšiřuje. Spadáte do ní?
Úsporná a ekologická
Elektronickou komunikaci vnímají účetní jako úspornější způsob kontaktu. Dalším pozitivním aspektem je včasné podání. Pozitivně je vnímán také ekologický přístup. Ruku v ruce s pozitivy se nabízí otázka, zda nebudou mít vliv na poptávku po profesionálních službách účetních.
Elektronickou komunikaci se státní správou dokáže i samostatný podnikatel, pokud je ochoten se tomu věnovat. Nicméně jemu to zabere mnohem více času, než profesní účetní, která komunikuje se státní správou elektronicky několikrát do měsíce a zpracování přiznání v elektronické podobě je pro ni s programovým vybavením snazší,
uvádí v tiskové zprávě Komora certifikovaných účetních.