Povinné datové schránky od roku 2023 pro všechny živnostníky v otázkách a odpovědích

8. 4. 2022
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Od roku 2023 se živnostníkům a také některým dalším podnikajícím fyzickým osobám zřídí datové schránky. S datovými schránkami se navíc pojí i další změny.

Nově je například i u poštovních datových zpráv stanoveno, že po 10 dnech se zpráva považuje za doručenou. Přinášíme souhrn častých otázek a odpovědí, které se týkají elektronizace postupů orgánů veřejné moci.

Od roku 2023 datové schránky pro všechny živnostníky

Už v loňském roce byly schváleny (a vyšly ve Sbírce zákonů ČR) změny zákonů související s další elektronizací postupů orgánů veřejné moci (tzv. Depo). Novinky se týkají kromě jiného také datových schránek a podnikatelů.

Kdo má aktuálně ze zákona zřízené datové schránky?

Ze zákona mají zřízenu a musí používat datovou schránku tyto subjekty:

  • právnická osoba zapsaná v obchodním rejstříku;
  • právnická osoba zřízená zákonem;
  • organizační složky podniku zahraniční právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku;
  • advokát, daňový poradce;
  • statutární auditor;
  • insolvenční správce;
  • znalec, soudní tlumočník a soudní překladatel;
  • orgány veřejné moci.

Komu bude povinně zřízena datová schránka v roce 2023?

Od roku 2023 budou povinně zřízeny datové schránky všem podnikajícím fyzickým osobám, které jsou zapsány v zákonem stanovené evidenci nebo rejstříku.

Datové schránky budou zřízeny také každé právnické osobě, která ji ještě nemá. Tedy těm, které jsou zapsány ve spolkovém či nadačním rejstříku, rejstříku ústavů, společenství vlastníků jednotek nebo obecně prospěšných společností.

Psali jsme: Všem OSVČ se od roku 2023 zřídí datové schránky, daně budou muset řešit online 

Budou datové schránky zřízeny ihned 1. ledna 2023?

Ne všem. Na zřízení datových schránek novým povinným subjektům má úřad tři měsíce. Zřizování tedy bude probíhat od konce března 2023.

Jak živnostníci získají přístup do nově zřízených schránek?

Přístupové údaje budou zasílány do vlastních rukou bez možnosti náhradního doručení, a to na adresu uvedenou v evidenci obyvatel nebo v příslušném rejstříku.

Odkdy bude datová schránka funkční?

Datová schránka bude zpřístupněna prvním přihlášením, nejpozději však patnáctým dnem po dni doručení přístupových údajů.

Budou si moct fyzické osoby datovou schránku deaktivovat?

Datové schránky zřízené ze zákona (právnické a podnikající fyzické osoby) nebude možné na žádost znepřístupnit. K znepřístupnění těchto datových schránek dojde až s účinností ke dní výmazu ze zákonem stanovené evidence (ukončením podnikání, nikoli jeho přerušením či pozastavením), tzn. nikoli na žádost.

Bude nová datová schránka zřízena i podnikajícím fyzickým osobám, které ji mají aktuálně dobrovolně?

Nikoli, pouze změní jejich status a datovou schránku už nebude možné znepřístupnit.

Jak to bude s fyzickými osobami, které sice mají datovou schránku, ale mají ji nyní znepřístupněnu?

V této situaci se zřídí nová datová schránka a starou datovou schránku nebude již možné zpřístupnit. Budou mít tedy pouze jednu datovou schránku zpřístupněnu.

Jaké povinnosti se s datovou schránkou pojí?

Předně vám do datové schránky budou úřady doručovat písemnosti. S datovou schránkou se však pojí i další povinnosti. Podle § 72 odst. 6 daňového řádu totiž platí, že má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku, která mu byla zřízena ze zákona, nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, musí formulářové podání učinit pouze elektronicky.

Vzhledem k tomu, že od příštího roku budou mít ze zákona zřízenou datovou schránku všichni živnostníci, budou muset podávat daňová přiznání elektronicky. Kromě daňového přiznání budou muset podnikatelé elektronicky podávat i přihlášku k registraci a oznámení o změně registračních údajů, včetně příloh, které jsou jejich součástí.

Jaké novinky v souvislosti s datovými schránkami začaly platit už letos?

Od roku 2022 se dobrovolný příjem poštovních datových zpráv (“soukromoprávní”) změnil na povinný. Vypnout jejich příjem navíc mohou pouze nepodnikající fyzické osoby. Nově tedy je i u poštovních datových zpráv stanoveno, že po 10 dnech, pokud se do určité doby nikdo do datové schránky nepřihlásí, se zpráva považuje za doručenou.

Čtěte více na serveru Lupa.cz: Přijmout musí, akceptovat ne. Jaké jsou praktické dopady změn poštovních datových zpráv?

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).