Povinné testování ve firmách skončilo, zaměstnavatel ho ale dále vyžaduje. Může?

29. 7. 2021
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Může zaměstnavatel po svých zaměstnancích i nadále vyžadovat pravidelné testování? A může vyžadovat, aby si jej zaměstnanci obstarali po pracovní době?

Od 1. července 2021 skončila povinnost testovat zaměstnance ve firmách.  Zaměstnavatel je však stále povinen dle zákoníku práce vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům. 

Jak upozorňuje Státní úřad inspekce práce, riziko onemocnění tedy může zaměstnavatel vyhodnotit jako riziko možného ohrožení života a zdraví zaměstnanců, které se týká výkonu jejich práce, a v souladu s ust. § 102 odst. 2 zákoníku práce musí přijmout opatření k prevenci a minimalizaci rizik na pracovišti. Jedním z těchto opatření je právě testování zaměstnanců. 

Testování v pracovní době

V případě, kdy zaměstnavatel nařizuje testování zaměstnanců i nadále, měl by buď sám zařídit testování na pracovišti, nebo zaměstnance vyslat do zdravotnického zařízení v pracovní době. Nadále platí, že náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je povinen hradit zaměstnavatel, přičemž tyto náklady nesmějí být přenášeny přímo ani nepřímo na zaměstnance.

Pro firmy je k dispozici manuál, který přehledně vysvětluje, jak naplnit nová opatření a pravidla. 

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).