Plošné zavedení povinnosti zimních pneumatik v Česku od 1. listopadu se vyplácí internetovým obchodům, které mají pneumatiky ve své nabídce. Kulminace nákupů se přitom očekává v následujích čtrnácti dnech. Zvýšený zájem o zimní pneu lze sledovat již od začátku září, vrcholí však v těchto dnech, kdy je ve srovnání s loňským rokem vyšší dokonce o více než 60 %,
tvrdí Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz.
Růst zájmu o zimní pneumatiky sleduje i portál Aukro.cz. Podle jeho ředitele Davida Vychytila už v září prodalo Aukro o 63 procent více zimních pneumatik než loni. V říjnu to bylo dokonce o 108 procent víc.
E-shopy i kamenné obchody se přitom potýkají se špatnou dostupností pneumatik. Bohužel dostupnost je v této sezóně naprosto katastrofální, a to nejen v ČR, ale v celé EU. Dostatečnou zásobu budou mít pravděpodobně jen ty e-shopy, které začaly včas naskladňovat,
uvádí Jiří Anderle z e-shopu Nejlevnějšípneu.cz.
U některých typů pneumatik dokonce hrozí, že budou nedostatkovým zbožím. To se týká například pneumatik pro dodávky. Situace na trhu s dodávkovými pneumatikami je kritická. Výrobci se pro letošní sezónu zaměřili na výrobu osobních pneumatik, které jim přinášejí vyšší marže, a produkty pro dodávky podcenili. Díky velkým skladovým zásobám dosud pneu pro dodávky máme, ale na celou sezonu určitě nevystačí,
varuje Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu Pneumatiky.cz.
Podle dat internetového srovnávače Heureka.cz zároveň vzrostly ceny zimních pneumatik v e-shopech až o 20 procent, za čímž stojí růst nákladů výrobců pneumatik. Důvodem zdražení je hlavně růst cen energií a surovin, z nichž se pneumatiky vyrábějí. Náklady na výrobu pneumatik ovlivňuje především cena kaučuku a ropy, hodnota obou komodit přitom v uplynulém roce výrazně rostla. Například cena kaučuku v jenech za rok narostla zhruba o 25 %. Navíc je třeba připočíst navýšení v důsledku převodu na jiné měny,
vysvětlil před časem Boris Tomčiak ze společnosti Colosseum.