Tohle muze byt vetsi pohroma nez vlastni skody na zarizeni. Kdysi se popisoval pripad, jak podnikatel po zaplavach v souladu se zakonem oznamil zniceni casti ucetnich dokladu a co zbylo predal uradum. Tam to tak dlouho hnilo az se to stalo necitelne. Pak nastoupil FU a pomoci ruznych "pomucek" vymeril podnikateli dan tak, ze vzal zisk podnikatele v podobnem oboru, ale asi tak 10x vetsiho a na zaklade toho tomu chudakovi domeril dan i s penale. Z nasledku povodne by se mozna jeste vzpamatoval, z likvidace uredni jiz nikoli. Nenapada me jina obrana nez defenestrace.
Přesně tak. Na internetu jsem četl, že úředníci mají tajné nařízení rozdávat podnikatelům pokuty při jakékoli příležitosti. Je to jakási alternativní metoda naplňování státního rozpočtu.
Tak třeba jste živnostník a přestěhujete se, nahlásíte změnu adresy v Evidenci obyvatel a očekáváte, že ostatním desítkám úřadů se změna promítne v jejich supermoderních informačních systémech za stamilióny korun. Chyba lávky.
Jednoho dne přijdete na živnostenský úřad např. doplnit obor volné živnosti, aby vám úředníci nedali pokutu, když vedle programování začnete ještě doučovat angličtinu.
Úředníkovi se legitimujete občankou a on vidí, že máte jinou adresu. Spolu s novým výpisem z ŽR vám předá i složenku na pokutu 5000 Kč za neohlášení změny adresy.
Závěr: zrušit živnostenské úřady, jejich jediný smysl existence je vybírat od lidí správní poplatky a pokuty. Žádný jiný důvod existence ŽÚ neznám.
O tom tajnem narizeni se sice mluvi, ale nikdo ho nikdy jeste nevidel. Pokud existuje v pisemne podobe, bylo by to urcite dobre tema pro nejake investigativni medium (treba podnikatel.cz :-)
Tak daleko jako v USA bohuzel nejsme. Tak si muze kdokoli pozadat o jakoukoli informaci ve spojitosti se statni spravou a jsou mu povinni do 30 dnu dat odpoved. Jedina moznost odmitnuti takove informace je, ze by to narusilo bezpecnost statu. I v takovem pripade ma obcan moznost se proti tomu odvolat. V praxi pry je kladne vyrizena asi polovina takovych odvolani. A co v CR ? :-)
V ČR úředníci neposkytnou informaci, ani když jim to nařídí soud. Dovolím si upozornit na případ Tomáše Peciny, který po ministerstvu spravedlnosti chtěl seznam soudců, kteří byli před rokem 1989 v KSČ a ministerstvo mu ten seznam ani po několika letech nedalo. V jiném případě Pecina chtěl nějakou informaci po Karlovarském kraji, který mu ji neposkytl, Pecina se soudil a soud nařidil informaci poskytnout. Kraj ji nevydal, tak Pecina podal návrh na exekuci, nakonec mu tu informaci museli dát.