2. lekce: Průzkum trhu? Na to nemám!
V prvním (ze dvou) dílů o výzkumu trhu se podíváme na to, jak mohou statistiky a trendy vyhledávání pomoci v podnikání.
Čtěte, pokud:
- souhlasíte, že informace o vašich zákaznících či data z trhu jsou pro správná podnikatelská rozhodnutí klíčová.
- netušíte, jak se internet může stát vaším bezplatným průzkumníkem trhu.
Statistiky vyhledávání Google
Z internetu se dají vyčíst zajímavé trendy a informace díky tomu, že každý z nás každý den něco hledá: firmu, výrobek, službu, lokalitu, restauraci apod. Tyto informace vám v agregované podobě dokážou nabídnout zajímavý pohled na různé oblasti, sektory nebo konkrétní podnikání, které pak můžete využít při rozhodování. Prozkoumat se dají různá klíčová slova za různá období v různých zemích či krajích ČR.
V případě Googlu si to ukážeme na pomocí nástroje Statistiky vyhledávání Google, který naleznete na adrese: www.google.cz/insights/search. Co všechno lze ve Statistikách vyhledávání Google zjistit:
- Sezónnost
- Analýza konkurence
- Geografický průzkum
- Trend v odvětví
a) SEZÓNNOST: Kdy je o váš výrobek či službu největší zájem?
Kritérium „Vyhledávané dotazy“ je nastavené automaticky, do políček zvolte klíčové slovo, tj. název vašeho výrobku/služby nebo odvětví, o kterém se chcete dozvědět více. Jako filtr zadejte webové vyhledávání a určete oblast a rok (vč. regionu), za který chcete zobrazit výsledky. Nyní jen stačí zmáčknout „vyhledat“.
Výsledky vyhledávání v časové ose za uplynulý rok. Největší nárůst je pochopitelně před zimním obdobím (loni v půlce října). Díky tomuto nástroji můžete investovat ve správném čase do propagace vašeho produktu/služby, jelikož víte, že lidé tyto informace aktivně vyhledávají.
b) ANALÝZA KONKURENCE: Jak je na tom? Čí výrobky jsou oblíbenější?
Stačí do políček „vyhledávané dotazy“ zvolit konkurenční značky a zjistíte, o kterou se uživatelé více zajímají. Pokud byste byl exportér, můžete si místo České republiky zvolit zemi, v rámci které podnikáte.
Jste-li majitelem autobazaru, z tohoto přehledu vám musí být jasné, o kterou značku je v České republice větší zájem. Tento způsob vyhodnocování konkurence se dá pochopitelně aplikovat i na ostatní oblasti podnikání. Na základě toho možná zjistíte, že za konkurencí hodně zaostáváte (a vyvodíte z toho další kroky), nebo naopak, že vaše strategie funguje, jelikož zájem o vás rychle roste.
c) GEOGRAFICKÝ PRŮZKUM: Ve kterém kraji je o tento typ služby největší zájem?
Teď označte kritérium „Lokality“ a zvolte si kraje, u kterých chcete zájem o klíčové slovo (např. hotel) v určitém čase prozkoumat.
Výsledky vyhledávání slova „hotel“ za poslední kvartál (rozděleno dle krajů). Nad pravým horním rohem grafu zjistíte, který kraj vyhledává „hotel“ nejčastěji. V tomto případě je to Středočeský kraj.
d) TREND V ODVĚTVÍ: Roste nebo klesá zájem o vaše odvětví/produkt?
Velmi zajímavým způsobem můžete zjistit zájem uživatelů o nějakou oblast, odvětví nebo typ aktivity. Tentokrát zvolte kritérium „časová období“ a do políček doplňte období, v rámci kterých chcete trend prozkoumat (pro určení trendů doporučujeme roky).
Z tohoto grafu je zcela jasně vidět, kdy se na trh dostaly kompaktní počítače, tzv. netbooky. Zájem o ně stále přetrvává.
Přehled na Mapách Google
Z minulé lekce už víte, že se na internetu můžete být „viditelný online“, i když nemáte web stránku. Stačí k tomu využít internetových map jako jsou například Mapy Google a Mapy.cz a k tomu napojené firemní katalogy. Pokud už záznam v adresáři máte, můžete využít na Googlu další zajímavý bezplatný nástroj, tzv. Přehled, který po zaregistrování nabízí firmám data o:
- Vyhledávání vaší firmy (impresích): Počet výskytů jejich záznamů ve výsledcích Google vyhledávání nebo v Mapách Google za určité období, tj. kolikrát vás někdo vyhledával.
- Aktivitě a zájmu uživatelů o vaší firmu: Počet těch případů, kdy uživatel využil vašeho záznamu firmy. Zjistíte například, kolikrát se uživatel přes záznam proklikl na webovou stránku podniku anebo si vyžádal informace o tom, jak se k podniku dostane.
- Jak na vás vlastně uživatelé přišli: Anebo které dotazy ve vyhledávači dovedly zákazníky k záznamu o vaší firmě. Například zda u kavárny uživatel vyhledal záznam díky dotazu „čaj“ nebo „káva“
Odkud uživatelé pocházejí: PSČ kódy klientů napoví, z jakých okresů pocházejí klienti, kteří si vyhledávají informace o tom, jak se do firmy dostanou.