Pozor, blíží se účetní závěrka podnikatelů. Na co nesmíte zapomenout?

15. 12. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Pro většinu účetních jednotek končí 31. prosincem účetní období. Před uzavřením účetních knih však musí dojít k zaúčtování uzávěrkových operací.

Předtím, než se sestaví účetní závěrka, musí být zaúčtovány všechny účetní operace, a to včetně uzávěrkových účetních případů. Ty jsou však pro každou účetní jednotku individuální, a to v závislosti na tom, o čem účetní jednotka v průběhu účetního období účtovala. Jednotlivé kroky účetní uzávěrky pak mohou být zakotveny v účetních směrnicích účetní jednotky.

Co se dozvíte v článku
  1. Účetní uzávěrka
  2. Účetní závěrka
  3. Inventarizace
  4. Uzávěrkové operace
  5. Události po rozvahovém dni

Účetní uzávěrka

Uzávěrkové operace jsou typické tím, že se zpravidla účtují na konci účetního období. Zaúčtováním uzávěrkových operací bude dosaženo správnosti a úplnosti účetnictví a následně může být provedena účetní závěrka, která spočívá v uzavření účetních knih, tím i zjištění hospodářského výsledku účetního období.

Účetní závěrka

Účetní závěrka je vymezena v zákoně o účetnictví jako nedílný celek, který je tvořen rozvahou (bilancí), výkazem zisku a ztráty a přílohou, která vysvětluje a doplňuje informace k účetním výkazům. Některé účetní jednotky musí sestavovat také přehled o peněžních tocích (cash flow) a přehled o změnách vlastního kapitálu.

Účetní jednotky sestavují účetní závěrku k rozvahovému dni. Za rozvahový den je považován ten den, ke kterému se uzavírají účetní knihy. Pokud je účetní závěrka sestavována k poslednímu dni účetního období, jedná se o řádnou účetní závěrku. Ve všech ostatních případech se jedná o účetní závěrku mimořádnou.

Zákon o účetnictví však definuje ještě mezitímní účetní závěrku, která je charakteristická tím, že účetní jednotky, které mezitímní závěrku sestavují, nemusí uzavírat účetní knihy a inventarizace provádí jen pro účely vyjádření ocenění. „Účetní jednotky při oceňování ke konci rozvahového dne zahrnují jen zisky, které byly k rozvahovému dni dosaženy, a berou v úvahu všechna předvídatelná rizika a možné ztráty, které se týkají majetku a závazků, a jsou jim známé do okamžiku sestavení účetní závěrky, jakož i všechna snížení hodnoty bez ohledu na to, zda je výsledkem hospodaření účetního období zisk nebo ztráta.“

Inventarizace

Zákon o účetnictví ukládá účetním jednotkám povinnost provádět inventarizaci majetku a závazků. Inventarizací se tak zjišťuje skutečný stav veškerého majetku a závazků a ověřuje se, zda zjištěný stav odpovídá účetnímu stavu.  

Inventarizaci musí účetní jednotky provádět k okamžiku, ke kterému sestavují účetní závěrku – tj. periodická inventarizace. U periodické inventarizace musí účetní jednotka stanovit den, ke kterému se skutečné stavy zjišťují. Tento den musí předcházet rozvahovému dni. Rozdíl, který nastane mezi dnem, ke kterému se provádí inventarizace, a rozvahovým dnem, lze upravit podle účetních záznamů prokazujících přírůstky a úbytky majetku a závazků v tomto období. Při periodické inventarizaci může být inventura zahájena nejdříve čtyři měsíce před rozvahovým dnem a ukončí nejpozději dva měsíce po rozvahovém dni.

Účetní jednotky však mohou v průběhu účetního období provádět i průběžnou inventarizaci. „Průběžnou inventarizaci mohou účetní jednotky provádět pouze u zásob, u nichž účtují podle druhů nebo podle míst jejich uložení nebo hmotně odpovědných osob, a dále u dlouhodobého hmotného movitého majetku, jenž vzhledem k funkci, kterou plní v účetní jednotce, je v soustavném pohybu a nemá stálé místo, kam náleží.“

Inventarizace musí být provedena alespoň jednou za účetní období. Při inventarizace zjišťují účetní jednotky skutečný stav a tento stav je zaznamenáván v inventurních spisech. Účetní jednotky jsou povinny prokázat provedení inventarizace u veškerého majetku a závazků po dobu 5 let po jejím provedení.

Skutečné stavy se zjišťují buď dokladovou, nebo fyzickou inventurou. Fyzická inventura se provádí u majetku, u kterého lze vizuálně zjistit jeho existenci, a to měřením, počítáním, vážením a dalšími způsoby. V ostatních případech se provádí inventura dokladová. Zjištěné inventarizační rozdíly se zaúčtují do toho období, za které se ověřuje stav majetku a závazků.

Uzávěrkové operace

V rámci uzávěrkových operací se provádí inventarizace majetku a závazků. Mezi nejčastější uzávěrkové operace patří:

  • Odpisy majetku,
  • Zaúčtování inventarizačních rozdílů,
  • Zaúčtování opravných položek a rezerv,
  • Zaúčtování časového rozlišení a dohadných položek,
  • Zaúčtování kurzových rozdílů,
  • Zaúčtování odložené a splatné daně.

Majetek

Pokud účetní jednotka vlastní majetek, je zapotřebí tento stav ověřit v evidenci majetku. Kontrole podléhá účetní stav majetku, jeho přírůstky a úbytky za účetní období a zaúčtování odpisů majetku. Pokud by byl v rámci fyzické inventury zjištěn rozdíl, bude se o tomto rozdílu účtovat. V rámci inventury majetku by se mělo také ověřovat, zda není zapotřebí tvořit rezervy k majetku, případně upravit jejich hodnotu prostřednictvím opravných položek.

Zásoby

V rámci inventarizace se ověřuje stav zásob. Inventura se provádí fyzicky, tj. počítáním, měřením, vážením a tak podobně. Případné zjištěné inventarizační rozdíly se zaúčtují. V rámci inventarizace zásob se také prověřuje případná potřeba tvorby opravných položek a rezerv nebo jejich rozpuštění, pokud důvody pro jejich tvorbu pominou.

Krátkodobý finanční majetek

V rámci inventarizace pokladny se provádí fyzická inventura klasickým počítáním. U bezhotovostních prostředků se provede inventura dokladová. Pokud by byla vedena pokladna nebo bankovní účet v cizí měně, musí k rozvahovému dni dojít k přecenění na českou korunu kurzem ČNB. Zjištěné kurzové rozdíly budou zúčtovány ve finančních nákladech nebo výnosech.

Závazky a pohledávky

Závazky a pohledávky se ověřují dokladovou inventurou. Inventurou se musí ověřovat výše závazků a pohledávek, jejich existence a případná pravděpodobnost úhrady. Pokud jsou závazky a pohledávky v cizí měně, musí se k rozvahovému dni přecenit kurzem ČNB a zaúčtovat kurzové rozdíly.

Pokud je u pohledávek pochybnost o jejich úhradě, může účetní jednotka tvořit opravné položky, případně pohledávku zcela odepsat. U závazků je zase zapotřebí hlídat případné dodanění závazků.

V rámci inventury závazků a pohledávek se však prověřují i další účty, jako jsou účty záloh, závazky a pohledávky vůči zdravotním pojišťovnám, finančnímu úřadu, celním úřadům a další.

Účty časového rozlišení a dohadných položek

Účtování o nákladech a výnosech se řídí akruálním principem – tj. náklady a výnosy patří do toho období, se kterým věcně a časově souvisí. V rámci uzávěrkových operací je tak zapotřebí zaúčtovat všechny náklady a výnosy vztahující se k uzavíranému účetnímu období, případně vytvořit dohadné položky tam, kde není výše nákladů nebo výnosů známá.

Náklady a výnosy

V rámci inventarizace nákladů a výnosů je vhodné předběžně určit charakter nákladů a výnosů pro další úpravu hospodářského výsledku a následného stanovení správného základu daně. Proto je vhodné používat analytickou evidenci tak, aby bylo zřejmé, které účty jsou na první pohled například nedaňové – typicky náklady na reprezentaci. Daňové posouzení nákladů a výnosů je však řešeno až v rámci daňového přiznání, na sestavení účetní závěrky nemá vliv.

Události po rozvahovém dni

V praxi běžně nastávající situace, které se udály po rozvahovém dni, ale mohly by ovlivnit rozhodování uživatelů účetních výkazů uzavřeného účetního období. V případě, že takové události nastanou, je povinností účetní jednotky se o těchto událostech zmínit.

Zákon o účetnictví přímo stanoví, že: „V účetnictví běžného účetního období musí být k rozvahovému dni zohledněn dopad událostí, které nastaly do konce rozvahového dne, i když se informace o těchto událostech staly účetní jednotce známými až mezi rozvahovým dnem a okamžikem sestavení účetní závěrky“. V případě, že takové události nastanou a jsou významné, je účetní jednotka povinna tyto události popsat v příloze k účetní závěrce a definovat jejich ekonomické dopady.

Autor článku

Lenka je redaktorkou Podnikatel.cz a daňovou poradkyní. Autorsky i profesně se proto věnuje účetnictví a daním.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).