S tím, jak tuzemské malé a střední firmy objevují čínský trh, se začínají objevovat i podvodníci, které se z nich snaží vymámit peníze. Systém podvodů přitom bývá poměrně propracovaný a podnikatelé by se proto měli mít na pozoru. Nejčastější postupy podvodníků, včetně jejich seznamu, zveřejnila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).
5 způsobů podvodu
České firmy, které míří do Číny, se čím dál častěji stávají obětí podvodů. Způsobů, kterými se je snaží čínští podvodníci obalamutit, existuje několik.
Fingovaný dodavatel
Čínský „partner,“ který disponuje profesionálními internetovými stránkami a propracovaným systémem komunikace, se zaměřuje na středně velké průmyslové firmy. Těm nabízí za výhodnou cenu materiál, obchod však podmiňuje platbou dopředu. Zboží sice skutečně přijde, jde ale o jiný produkt za mnohem nižší cenu. Následně čínská firma přestane zcela komunikovat.
Fingovaný odběratel
Čínský partner zadá poptávku u české firmy a následně po ní vyžadovuje několik tisíc eur na uhrazení tzv. notářských poplatků či nezbytných „úplatků.“ Fingovaný účet Podnikatelé by také měli být opatrní, pokud jim přijde e-mail od dlouhodobého seriózního partnera, ve kterém je nové číslo účtu, kam mají peníze posílat. Vše vypadá velmi věrohodně, obvykle ale přijde e-mail z adresy, kde je vůči serióznímu dodavateli změněno jen jedno písmenko, což lze přehlédnout. Peníze potom putují na úplně jiné konto. Naši dodavatelé mýlku zjistí, až když je začne skutečný dodavatel upomínat o platbu,
vysvětlil Karel Havlíček, šéf AMSP ČR.
Fingované přijetí českých obchodníků
Stává se též, že čínský odběratel poptá u českých podnikatelů větší množství zboží, souhlasí s cenou a vyzve naše podnikatele k návštěvě Číny za účelem uzavření kontraktu. Při jednáních v Číně vypadá vše v pořádku, obchod probíhá hladce a dokonce obvykle čínský partner podá poptávku na ještě větší množství zboží. Následně ale začnou čínští podvodníci žádat o minimální hotovosti na úplatky pro vlivné úředníky nebo notářské poplatky.
Fingovaná registrace
Nebezpečí spočívá též v tzv. registraci určitých výrobků pro následný dovoz do Číny. Čínský obchodník argumentuje snahou stát se zástupcem v daném regionu a deklaruje zájem dlouhodobě dovážet velké množství zboží. Prezentuje se kvalitním zázemím, webovými stránkami atd. V podstatě se jedná o zaplacení marketingových poplatků spojených s obsluhou trhu, přičemž odběratele po první platbě již nikdo neuvidí,
upřesnil Karel Havlíček.
Fingované obchody s doménami
Podnikatelé by se měli mít též na pozoru před čínskými tzv. prodejci domén, kteří fungují na stejné podvodné bázi jako například společnost Registrace internetových domén, která prodává předražené domény. Česká firma je oslovena, že chce někdo na čínském trhu koupit její doménu, pouze s s příponou “.cn“. Současně mu nabídne, že ji nemíní prodat podezřelé čínské firmě, ale nabízí ji přímo našemu podnikateli. Většinou se ale jedná o podvod a čínský správce domén nabídne doménu v řádech několik set dolarů, tedy o řád více než je běžná cena,
uzavřel Havlíček.