Boj o klienty mezi zdravotními pojišťovnami nabírá v poslední době na obrátkách a v některých případech se najatí pracovníci neštítí použití lží a podvodů. Domácnosti například obcházejí lidé, kteří tvrdí, že potřebují zkontrolovat údaje v registru pojišťovny a podepsat formulář kvůli novému průkazu pojištěnce, protože se pojišťovna bude slučovat s jinou pojišťovnou. Kdo si bedlivě nepřečte, co podepisuje, může se upsat jiné pojišťovně, aniž by o tom tušil. Před podobnými nekalými praktikami varuje například Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) nebo Revírní bratrská pokladna.
Nejčastější lež? Vaše pojišťovna končí
Zdravotní pojišťovny proto své klienty upozorňují, aby, pokud nechtěji změnit pojišťovnu, nepodepisovali jakékoli formuláře týkající se jejich zdravotního pojištění či průkazu pojištěnce. Některé zdravotní pojišťovny totiž skrze najaté pracovníky obchodně marketingových společností oslovují pojištěnce jiných pojišťoven a snaží se je i lživými argumenty přimět k přeregistraci. Jejich najatí pracovníci jednají často neeticky a tvrdí klientům, že podpis formuláře je nezávazný. Zastavují klienty na ulici či v obchodních centrech, telefonují jim, navštěvují je v domácnostech, obcházejí domovy pro seniory apod. a šíří lživé informace o VZP – zejména, že končí svou činnost, slučuje se s jinou pojišťovnou, neposkytuje na rozdíl od jiné pojišťovny svým klientům žádné výhody, nehradí zdravotní péči a podobně. Nic z toho není pravda,
upozorňuje Jiří Rod, mluvčí VZP.
Nejedná se ale pouze o klienty VZP, se stejnými nekalými praktikami se setkávají i pojištěnci Revírní bratrské pokladny. Na naše kontaktní místa stále častěji obracejí naši pojištěnci z Hlučína, Frýdku-Místku, Ostravy, ale i z Kroměříže a Hodonína s informacemi o praktikách takových dealerů, kteří tvrdí že pracují pro Vojenskou zdravotní pojišťovnu, a žádají nás o pomoc a ochranu před takovými „obchodními zástupci“,
doplnil Antonín Polášek z Revírní bratrské pokladny.
Také Polášek potvrzuje, že nejoblíbenější fintou podvodníků je tvrzení, že zrovna vaše pojišťovna má finanční potíže a od ledna končí či se spojuje s jinou a vy tak musíte podepsat přihlášku k pojišťovně, kterou, právě oni zastupují.
Pojišťovnu lze změnit pouze jednou do roka
Podvodníkům nahrává i fakt, že na rozdíl od dřívější právní úpravy nelze odvolat rozhodnutí o změně pojišťovny. Zdravotní pojišťovnu můžete podle novelizovaného znění zákona změnit jednou za 12 měsíců, a to vždy jen k 1. lednu následujícího kalendářního roku. Kdo se tedy v současnosti nové pojišťovně upíše, může své rozhodnutí změnit až od 1. ledna 2015. Přihlášku musí pojištěnec podat vybrané zdravotní pojišťovně nejpozději 6 měsíců před požadovaným dnem změny. Přihlášku ke změně zdravotní pojišťovny k 1. lednu kalendářního roku lze podat pouze jednu; k případným dalším přihláškám se již nepřihlíží, a to ani tehdy, jsou-li podány ve stanovené lhůtě,
uzavřel Jiří Rod.