Všechny telefonní linky začínající osmičkou jsou bezplatné, všechny začínají devítkou jsou extrémně drahé. Toto je nejčastější odpověď Čechů po položení otázky, kolik se platí za volání na tyto linky. Není to ale tak docela pravda. A co třeba takzvaná zelená nebo modrá linka? Sdružení dTest upozorňuje, že o ceně hovoru vypovídá tvar čísla, tedy barva linky.
Na naší poradenské lince se setkáváme s klienty, kteří se obávají volat zpět na čísla začínající devítkou, neboť očekávají vysoké zpoplatnění. Kontaktují nás také lidé rozhořčení údajně nesprávným vyúčtováním volání na číslo začínající osmičkou. Reklamace ale není vždy na místě,
říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, s tím, že pro spotřebitele často bývá problém se ve spletité džungli specifických telefonních linek vyznat.
Například linky začínající číslicí 9 používají státní instituce jako jsou České dráhy, armáda, Policie, ale také banky. V těchto případech jsou obavy z vysokých účtů zcela zbytečné. Čísla prémiových, tedy speciálně zpoplatněných linek vždy začínají předčíslím 90, třetí číslice uvádí charakter služby a čtvrtá a pátá číslice udávají cenu minuty hovoru. Tento formát měla například zákaznická linka podvodné společnosti Endemos distribution. Pozor je třeba dát zejména na čísla začínající 905, zde se cena hovoru vyjádřená čtvrtou a pátou číslicí násobí desetkrát a hovor tak zákazníka může vyjít až na 990 korun za minutu. Pokud za devítkou není nula, většinou se jedná o číslo neveřejné sítě, například státních úřadů či jiných institucí,
varuje Miloš Borovička.
Pokud telefonní číslo začíná devítkou, nemusí se vždy jednat o prémiovou a vysoce zpoplatněnou linku. Předvolba 910 se využívá k volání prostřednictvím internetu (VoIP), číslo 972 používají České dráhy, 973 Armáda České republiky a 974 Ministerstvo vnitra a Policie. Cena hovorů není pro všechny zákazníky stejná, ale řídí se cenou hovoru dle smlouvy. Pouze zákazníci Vodafone mohou při volání na tato čísla využít volné minuty. Prémiové, nebo také audiotextové linky s vysokým zpoplatněním začínají dvojčíslím 90. Podle třetí číslice poznáme charakter služby a ze čtvrté a páté zjistíme cenu. U linek 900, 906 a 909 zaplatíme za každou započatou minutu částku dle čtvrté a páté číslice. Číslo začínající 908 nám sdělí cenu celého hovoru bez ohledu na jeho délku a u linek 905 musíme dvojčíslí tvořené čtvrtou a pátou číslicí vynásobit deseti. Hovor na nejdražší linku s předčíslí 905 tak může vyjít na 990 korun.
U čísel žačínajících osmičkou je pak řada těch, která jsou zpoplatněna. Telefonní čísla začínající osmičkou se dají rozdělit na zelené linky, které jsou pro volajícího bezplatné a dále modré a bílé linky, kde se úhrada hovoru dělí mezi volajícího a volaného. Charakter linky určuje první trojčíslí. Tyto linky mohou být placené, případně je operátoři nezahrnují do volných minut. Například dlouhý hovor s bankou se tak může snadno prodražit.