Na problematiku tzv. zprostředkovatelských e-shopů upozorňuje spotřebitelský server dTest, na který se obrací celá řada online zákazníků s žádostí o radu, jak postupovat.
V čem je problém?
Webové stránky tzv. zprostředkovatelského e-shopu se tváří jako standardní e-shop. Většinou není možné rozpoznat, že spotřebitel kromě provozovatele e-shopu uzavírá další smlouvu se subjektem mimo Českou republiku, nejčastěji z Číny. Případně že provozovatele „zprostředkovatelského e-shopu“ pověřuje k uzavření smlouvy s takovým subjektem.
Psali jsme dříve: Tváří se jako český e-shop, ale pak přijde balíček z Číny. Co na to naše zákony?
Největším problémem spojeným s tímto způsobem podnikání je, že při něm dochází ke krácení práv českých spotřebitelů, například práva na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu ve lhůtě čtrnácti dnů od převzetí zboží,
uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Právo na reklamaci či vrácení zboží ve stanovené lhůtě je spotřebitelům odepíráno s odkazem na to, že prodávajícím je zahraniční společnost. Kupující je pak nucen vracet zboží či reklamovat vůči zahraničnímu subjektu, který sídlí mimo Evropskou unii. A to za podmínek, které jsou odlišné od standardních pravidel platných v ČR. Často je to však spojeno s nemalými náklady na dopravu zboží do zahraničí, i když nákup proběhl na e-shopu v češtině a s českou doménou,
podotýká Hekšová.
Přečtěte si také: Nákup oblečení přes internet? Na obrázku módní kousek, v reálu kus hadru
Jak takový e-shop rozpoznat?
Jedním ze zásadních ukazatelů toho, že jde o něco neobvyklého, je poznámka o dostupnosti zboží ve stylu „skladem u dodavatele“, někdy s doplněním několikatýdenní doby dodání. Konkrétní informace o zprostředkování, případně zastoupení je uvedena pouze v obchodních podmínkách, což je podle našeho názoru nedostatečné a jedná se o takzvané překvapivé ujednání,
vysvětluje Hekšová. To podle občanského zákoníku znamená, že je dané ujednání neúčinné, takže je vůči spotřebitelům zcela bezvýznamné. Z pohledu spotřebitele se v podstatě jedná o kupní smlouvu uzavřenou přímo s provozovatelem e-shopu, z čehož mu plynou veškerá související práva.
V České republice se nemůže stávat, že spotřebitel nakoupí na webových stránkách, které vypadají jako tuzemský e-shop, a následně jsou mu odepřena důležitá práva, jež vyplývají z národní a unijní právní úpravy,
uzavírá Hekšová.
Na sociálních sítích kolují důkazy toho, že nabídka e-shopů často neodpovídá realitě. Nahlédněte do fotogalerie: