Pozor na zastavárny a bazary, více než polovina z nich porušuje zákon

20. 3. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Během kontrol, které prováděla Česká obchodní inspekce v roce 2018, bylo kontrolováno dodržování zákonů. Většina zastaváren však při obchodování pochybila.

Kontroly, které probíhaly v období 1. ledna – 31. prosince 2018, byly zaměřeny na plnění povinností, které vyplývají provozovatelům bazarů a zastaváren ze zákonů ČR. 

Z celkového počtu 433 kontrol zjistila Česká obchodní inspekce pochybení ve 220 případech. Nejčastějším pochybením na straně prodejců bylo informování spotřebitele o možnosti reklamování zboží. Druhým nejčastějším pochybením bylo zatajení informace, že se jedná o bazarové nebo vadné zboží.

Při kontrolách bazarů a zastaváren došlo oproti roku 2017 k mírnému snížení počtu porušení právních předpisů, a to téměř o 4 %. Přesto i v roce 2018 byly zjištěny nedostatky ve více než polovině kontrolovaných provozoven. Proto ČOI plánuje v těchto kontrolách pokračovat i v roce 2019, uvedl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Kontroly – Bazary a zastavárny 2018
Inspektorát Počet kontrol Kontroly se zjištěním Zjištění v %
Středočeský a Hl. město Praha 31 16 51,6 %
Jihočeský a Vysočina 125 35 28,0 %
Plzeňský a Karlovarský 51 39 76,5 %
Ústecký a Liberecký 100 44 44,0 %
Královéhradecký a Pardubický 54 33 61,1 %
Jihomoravský a Zlínský 35 24 68,6 %
Olomoucký a Moravskoslezský 37 29 78,4 %
Celkem 433 220
50,8 %

Nedostatky během kontrol, při nichž byl porušován zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • ve 100 případech prodávající nedodrželi povinnost řádně informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13),
  • v 91 případech prodávající nevyznačili v dokladu o zakoupení výrobku informaci o tom, že se jedná o výrobek použitý nebo výrobek s vadou (§ 16 odst. 3),
  • ve 41 případech prodávající neseznámil spotřebitele s cenou nabízených výrobků a poskytovaných služeb (§ 12),
  • ve 40 případech prodávající nevydal spotřebiteli na jeho žádost doklad o zakoupení výrobků či poskytování služeb včetně zákonem stanovených náležitostí (§ 16 odst. 1),
  • ve 21 případech bylo zjištěno, že použité nebo upravované výrobky, výrobky s vadou nebo výrobky s omezenými užitnými vlastnostmi nebyly prodávány odděleně od ostatních výrobků nebo prodávající na tyto vlastnosti výrobků spotřebitele zřetelně neupozornil (§ 10 odst. 6),
  • v 19 případech prodávající neinformovali spotřebitele jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14 odst. 1),
  • v 11 případech prodávající nevydali spotřebiteli na jeho žádost písemné potvrzení o povinnostech reklamace zboží a to v rozsahu stanoveném zákonem (§ 15 odst. 2).

Za nedodržování platných zákonů ČOI udělila pravomocně celkem 229 pokut v celkové výši 497 000 Kč. Ze všech kontrol byl během kontrolní akce vydán zákaz prodeje na 90 kusů výrobků v hodnotě 5529 Kč a zákaz užívání dvou kusů neověřených měřidel.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).