Práce nade vše. Proč makáme i při nemoci?

20. 1. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Jen málo z nás má problém s kolegy, kteří v práci šíří bacily. Je přece pochopitelné, že musí vydělávat. Máte stejný názor? Více v krátkých zprávách z byznysu.

Pracovat i s chřipkou není pro většinu lidí žádný problém

Pracovat i během nemoci je zcela normální. Alespoň pro polovinu všech zaměstnanců, kteří odpovídali na anketu portálu Profesia.cz. Lidé zastávají názor, že každá vydělaná koruna je dobrá. Proto se snaží chodit do práce i ve chvílích, kdy nejsou zcela fit. A jejich kolegové to v drtivé většině chápou. Pouze pětina lidí toto nevidí ráda, protože se obává šířící se nákazy. Druhé pětině lidí nevadí, že chtějí marodi pracovat, ale pokud to jde, doporučovali by jim práci z domova. Problém pak mohou eskalovat i sami zaměstnavatelé, protože jen 6 % z nich posílá nemocné domů. Zbytek jejich přítomnost na pracovišti, v případě běžnější nemoci, toleruje. 

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Skutečně ta práce nepočká? 

6 % marodů se domnívá, že jsou zcela nenahraditelní a práci za ně nikdo jiný neudělá. V chození nemocných do práce spatřuji jako závažný problém, s kterým se společnosti těžko vyrovnávají. Kromě skutečnosti, že podle České správy sociálního zabezpečení lidé za první tři kvartály roku 2013 prostonali celkem 44,1 milionu dní, což představuje obrovské ztráty, ohrožuje toto chování dobré vztahy na pracovišti i zdraví kolegů, komentuje zjištění výsledky Kateřina Jaroňová z Profesia.cz

Malé firmy si loni dlužily průměrně 10 000 korun

Platební morálka mnoha českých firem je stále špatná. A to i mezi těmi malými, jejichž další osud může zásadně ovlivnit i několik desítek tisíc korun. Jak zjistila inkasní agentura B4B Inkasso, průměrná pohledávka po termínu splatnosti mezi firmami měla v loňském roce hodnotu 9975 korun. Do této statistiky byly zahrnuty jen menší pohledávky do 200 000 korun. Dobrou zprávou je, že pohledávky se ve srovnání s předchozím rokem v průměru snížily o více než 1000 korun, ale na druhou stranu poměrně dramaticky vzrostl jejich počet. Předloni agentura B4B Inkasso řešila 18 000 případů, loni jich bylo více než 27 000.

Do agendy inkasní agentury míří obvykle pohledávky, jejichž splatnost vypršela minimálně před měsícem. Firmy s předáním dluhu inkasní agentuře často váhají, protože mají strach, aby tím nepoškodily svůj vztah s dlužníkem. Ten je totiž stále klientem. Strach o poškození dobrého jména předáním dluhu inkasní agentuře je zbytečný. Pokud agentura dodržuje legislativu a etický kodex Asociace inkasních agentur, nic takového nehrozí. Bohužel se naopak často stává, že firma dlouho věří slibům svého dlužníka, že peníze přijdou a vzájemná obchodní spolupráce bude pokračovat. Bývá to ale opačně, firma nemá peníze ani klienta, uvádí Miroslav Rozbroj, jednatel společnosti B4B Inkasso.

Pekařům se letos navýší tržby, i díky ČNB

Prodej základního pečiva trvale klesá. Češi se naučili kupovat menší balení či gramáž a především žádají čerstvost. Současně roste odbyt jemného pečiva a zájem o regionální výrobky. Pekaři se shodují na tom, že trh je v současnosti rozmanitý, a očekávají zlepšení své ekonomické situace. To jsou výsledky analýzy pekárenského odvětví v rámci ČSOB Indexu očekávání malých a středních firem. Navzdory dlouhotrvajícímu poklesu tržeb a spotřeby základního pečiva, většina pekařů věří v oživení. Snížení spotřeby nemusí být důsledkem snížení kupní síly, nýbrž toho, že se spotřebitelé chovají racionálněji a nakupují menší balení či gramáž, upřesňuje Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemní bankovnictví ČSOB.

Viditelný je tento trend především u chleba. V polovině 90. let se ho snědlo zhruba 60,5 kilogramu na osobu, dnes je to jen 41,3 kilogramu. Mezi spotřebou základních pekárenských výrobků a životní úrovní obyvatel existuje jasná vazba. Pokud lidé mají více peněz, přestávají je kupovat, a to i z důvodu častějších návštěv restaurací a omezování „úsporných svačin“. Oslabení koruny by proto mohlo pekařům hrát do karet. A někteří z nich už to potvrzují. Výrobci pečiva vidí příležitost nejen v rostoucím zájmu spotřebitelů, ale i řetězců. A to zejména o regionální výrobky. Prodává se více než vloni, obzvláště sezónního zboží. Lidé jsou ochotni za pečivo utrácet. Situace bude lepší, tím jsem si stoprocentně jist, říká Pavel Meduna z řetězce Globus.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).