Pracovala ve farmaceutické firmě, teď plní dětská přání. Čtěte její příběh

20. 4. 2018
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Šárka Richtrová ve firmě Viabel prodává designový dětský nábytek a zařizuje pokojíčky na míru. Původně pracovala ve vrcholovém managementu farmaceutické firmy.

Když se jí narodilo první dítě, do korporátu se nevrátila. Začala podnikat v úplně jiném oboru. Manažerské dovednosti pomohly, jinak se musela všechno naučit.

Jiskra konečně přeskočila

Když se Šárce Richtrové, dnešní majitelce studia Viabel, narodil první syn, tušila, že se brzy vrátí do práce. Jako maminka v domácnosti bych asi nebyla spokojená a pak by nebyla spokojená ani moje rodina. Ale ve farmaprůmyslu to byla práce od rána do večera. Když jsem měla v náručí miminko, neuměla jsem si představit, jak sedím v práci a nejsem jako zaměstnankyně paní svého času, vzpomíná na rozhodující životní zlom.

Přemýšlela, jaké další možnosti má. Protože vystudovala farmacii, nabízelo se otevření lékárny, ale to ji neoslovilo. Nebyla v tom žádná láska. Byla to jen jedna z chladně vykalkulovaných možností, vrací se do doby, kdy její přemýšlení nakonec posunula náhoda.

Dostala se do kontaktu s majitelkou exkluzivní licence a franšízy česko-francouzského nábytku Vibel. I ona řešila životní změnu, přesun do Japonska, a to poté, co zhruba před tři čtvrtě rokem obchod v Praze otevřela. Svou práci chtěla někomu předat. Nejdřív mě vůbec nenapadlo, že bych to mohla být já. Ale když jsem viděla, o jaký dětský nábytek přesně jde, zamilovala jsem se. Přeskočila jiskra. Bylo to přesně to, co jsem chtěla dělat, říká Šárka.

Licence? Ukažte, že to zvládnete

Svou zkušenost a studium MBA propojila s novým oborem hlavně skrz své manažerské schopnosti. Brala to tak, že se teď jen bude starat o jiné produkty než ve své předchozí práci. To pro mne byla spojovací linka. Jinak jsem do toho šla po hlavě. Byl to jiný svět, tvrdí s tím, že ji samozřejmě nenapadaly různé komplikace, které mohou nastat – třeba to, že sice nebude zaměstnanec, ale stejně bude pracovat od rána do večera, možná ještě víc.

Největší změnou pro ni bylo, že se z vysoké manažerské pozice dostala do malé firmy s několika zaměstnanci, kde kolem sebe neměla žádný podpůrný aparát, jaký je v korporátní firmě, kde pracovala jedenáct let, běžný. Když vám v korporátu nefunguje počítač, vytočíte číslo a někdo přijde. Když není kafe v kuchyňce, víte, kdo to zařídí. Teď jsem byla v prostředí, kde bylo všechno na mně. Něco jsem uměla méně, něco víc, ale se vším jsem si musela poradit, objasňuje situaci.

Čtěte také: Klienty učí, jak si zlepšit intimní život. V jejich studiu jsme se dozvěděli víc

Ale plusů bylo víc – všechna svá rozhodnutí třeba mohla rychle realizovat a pozitivní i negativní následky si nesla sama. V rozhodnutí ji podpořilo i to, že její manžel je profesí design manager. Všechno se zkrátka ve správném čase potkalo, říká k tomu.

Licenci kupovala na jméno a její poskytovatele musela přesvědčit, že práci zvládne, i když je z jiného oboru. Odjela do Francie na školení, studovala nový produkt, navrhování prostorů pro děti, dětskou psychologii, jak se děti vyvíjejí a co potřebují. Když jsem školením prošla a přesvědčila, že vše zvládnu, teprve pak jsem licenci dostala a mohla pražskou firmu převzít, dodává.

Krize přinesla příležitost

Další zlom v podnikání Šárky Richtrové nastal s ekonomickou krizí, kdy Vibel změnil svou strategii a síť franšíz se rozpadla. Nábytku původní značky bylo k dispozici málo a Šárka musela hledat další dodavatele. Stala se z toho podnikatelská příležitost. Mohla jsem najít dodavatele, kteří zapadali do mého obchodního konceptu. Už jsem dobře znala český trh, takže jsem věděla, co naši klienti chtějí a s čím můžu uspět, popisuje proces, jak exkluzivní zastoupení změnila na multibrandový obchod.

Zaměřila se na španělskou značku Asoral a nově také na designový dánský nábytek Oliver Furniture pro miminka – dětská postýlka může růst a měnit se zároveň s malým člověkem, takže mu vydrží třeba až do pěti let. Název obchodu změnila na Viabel – k názvu Vibel přidala „a“, což je logo Asoralu. Grafiku značky přitom vymyslelo designové studio jejího manžela. A kmenové značky dnes nabízí spolu s dalšími doplňky – textiliemi, svítidly, tapetami…

Rozvoj díky zákaznickým přáním

A dál se učí, protože její klientela je náročná. Jezdí proto na oborové veletrhy, sleduje nejen své dodavatele, ale i další hráče na trhu, kteří udávají trendy a přinášejí novinky. A poslouchá, co klienti chtějí, inspiruje se u nich a reaguje na jich potřeby.

Příkladem je zaměření na teenagery. Její původní zákaznická skupina se pohybovala ve věku 0 až 12 let. Ale s tím, jak děti rostou, přibyl i segment teenagerů. Svou stávající klientelu tedy definuje jako rodiče dětí do patnácti let, kteří mají rádi hezký design a je pro ně důležité, v jakém prostředí děti vyrůstají a co je ovlivňuje. Studio realizuje zakázky hlavně v Praze a okolí, ale i jinde v Česku nebo Evropě. A pracuje jak na doporučení, tak se snaží o aktivní propagaci.

Čtěte také: Provozuje ekologickou tiskárnu, kde to voní. Podívejte se

Když obchod v roce 2006 převzala, sídlil v pražské Karmelické ulici na Újezdě, dnes funguje v Klimentské ulici na Novém Městě. A má velké výlohy, které na původní adrese chyběly. V rušné průjezdní ulici slouží jako lákadlo. Občas se totiž stane i to, že se zákazník nejdřív párkrát posunuje autem kolem v zácpě a pak mu to nedá a jde se podívat dovnitř.

S růžovou u českých kluků nepořídíte

Šárka své firmě dala přídomek „architekt pro děti“. To, co její klienti nejvíc oceňují, je totiž podle ní služba na klíč, kterou při zařizování pokoje dostanou a která se v čase opakuje. Jak tvrdí, od jiných dodavatelů dětského nábytku její koncept odlišuje nejen to, že navrhuje dětské pokoje na míru podle životního stylu dítěte i rodiny, ale hlavně filozofie, že má vybavení pokoje dítě rozvíjet. Jak děti rostou a jejich potřeby se mění, klienti se k nám vrací a my pokojíčky proměňujeme. Když rodina chce, zapojujeme se i tehdy, když má další dítě, stěhuje se… Prostě v různých situacích, které život přináší, vysvětluje s tím, že „jejich“ děti s nimi rostou od malička až do puberty.

Má i klientky, které k ní chodí jako maminky i babičky. A přeje si, aby děti, které vyrostly v pokojíčcích od ní, je chtěly zařizovat i svým dětem. Nabízíme totiž specializaci a zkušenost ve velmi specifické disciplíně, jakou zařizování pro děti je, dodává s tím, že žádné dva pokoje, které ze studia vyjdou, nikdy nejsou stejné.

Čtěte také: Ve studiu Voala všichni věří papíru. Podívejte se, jak jejich práce vypadá

Jak přitom konkrétní zakázka probíhá? V principu se formuje podle klientových představ a jeho rozpočtu. Klienti si přijdou omrknout obchod a nábytek, následuje první schůzka, kde se řeší jejich přání. Jsme rádi, když přijde celá rodina a vidíme reakce dětí na to, co máme v obchodě vystavené. Když dítě známe, lépe se nám navrhuje a bude mít pokojíček radši, objasňuje majitelka. Pak technik u klienta vše zaměří. Následuje návrh a konzultace s klientem, případné zapracování změn. Po podepsání závazné objednávky během dvou tří měsíců instalujeme pokojíček. Kromě hraček a dětí ho úplně připravíme, dodává.

I když nerada paušalizuje a tvrdí, že každé dítě je individualita a každá rodina má jiný životní styl, přesto sleduje, že jsou holčičky častěji romantičtější, chtějí v pokojíčku nebesa a jemné látky, kosmetické koutky a pelíšky. Zatímco chlapečci ve stejném věku vyžadují žebřík a vysokou postel, chtějí mít možnost dobývat a odněkud skákat. Vždycky se ale setkáme i s případem, kdy je to naopak, upozorňuje. I když obecně v Česku sleduje, že se většinou hodně oddělují barvy, které kluci nechtějí. Ve Francii nebo Itálii podle ní klidně bude v chlapeckém pokoji fialová nebo růžová, u nás stačí ukázat na koberci malý kousek růžové a pro klučičí pokoj je passé.

V týmu chemie, s klienty diskrétnost

Ve Viabelu pracuje tým čtyř kmenových zaměstnanců a podle četnosti zakázek kolem deseti externistů. Zajištěný má firma také externí sklad a logistiku. U lidí, s nimiž pracuje, je pro Šárku důležité nejen to, co umí, ale také lidská chemie, aby v týmu dobře fungovali a rádi spolu pracovali.

Čtěte také: Provozují prvorepublikovou kavárnu. Místo reklamy se zaměřují hlavně na kvalitu

A protože se pohybují v barevném dětském světě, návrhy dokreslují ručně. Do dětského světa však podle Šárky patří také bezpečnost, udržitelnost a dobrý původ výrobků, na které ve svém podnikání dbá. Znamená to vědět, kdo a jak nábytek vyráběl, a aby sloužil dlouho a nebylo potřeba se zbavovat funkčních věcí. Ve vztahu ke klientům je pro ni důležitá diskrétnost, proto ani nezveřejňuje fotky z realizovaných instalací. Velkou část klientů zná navíc osobně. Vždyť jejich děti nechceme ubytovat, ale rozvíjet je. Chceme, aby své dětství ve svém pokojíčku hezky strávily, zamýšlí se. A i když je největší kupní síla v Praze a okolí, aktuálně hledá způsoby, jak se více zaměřit i na mimopražské klienty, pro něž je složitější do Prahy dojíždět.

Optimismus ladí práci a rodinu

To, co nabízí, přitom Šárka od začátku testuje na svých, dnes už dvou, synech. Vždycky když tu synové zahlédnou něco, co se jim líbí, mají pocit, že to můžou okamžitě mít. Často s nimi bojuji, že ještě změnu nepotřebují, ale i tak měníme často. Když nás tu napadne nějaké nové řešení, s radostí ho svým dětem nechám vyrobit, abych i já měla zpětnou vazbu, jak v reálu funguje a jaké má výhody, upozorňuje. Dětská radost je ostatně pro ni v práci nejlepší satisfakcí a zpětnou vazbou.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Čtěte také: Učí Čechy argentinskému tangu. Tady je její příběh

Jaké je nakonec její doporučení pro to, jak s úspěchem skloubit rodinu a byznys? Je to podle ní náročné, ale jde to. Když se mi narodil druhý syn, měla jsem mnoho let chůvu. To mi nesmírně pomohlo. Když jsem věděla, že jsou děti v pořádku, mohla jsem se věnovat své práci. Pocit, že je o děti dobře postaráno, považuji za zásadní. Stejně jako to, že se obklopíte lidmi, kteří vám pomůžou. A důležité je být optimista, pak to všechno nějak dopadne, směje se Šárka Richtrová.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).