Facebook lidem slouží hlavně k odreagování a zábavě. Kvůli rozptýlení jeho uživatelé chodí i na firemní profily. Nebudou vám sice dávat palec nahoru za každou suchou informaci o novém produktu, ale ocení vaši kreativitu a rádi si s vámi i zasoutěží. Hry a soutěže jsou na sociálních sítích velmi oblíbené a pro podnikatele v mnohém ohledu i přínosné. Pokud nabídnete atraktivní cenu, která bude ideálně spojena s vaším oborem činnosti, můžete nasbírat množství fanoušků, kteří o produkt nebo firmu jako takovou budou mít skutečný zájem. Firma může díky soutěži a s ní spojené reklamní kampani rozšířit povědomí o sobě samé a mimo to i získat kontakty na budoucí zákazníky. Na tomto místě je nutné připomenout, že soutěžící musí se sběrem informací a kontaktů souhlasit. Zní to lákavě a jednoduše, ale soutěže na Facebooku mají samozřejmě i mnohá úskalí. Pořadatelské firmy by se měly držet nejen pravidel, které jim určuje tato sociální síť, ale i rad zkušených marketérů.
Soutěž nastavte jednoduchou a atraktivní
Než se rozhodnete soutěž uspořádat, musíte se na základě cílové skupiny rozhodnout pro její formu. Jsou tu drobné soutěže ve formě hádanek, osmisměrek nebo přesmyček, ty ale slouží hlavně k aktivizaci fanoušků nebo jednorázovou zábavu. Pořadatelé nejvíc využívají jednoduché soutěže na Timeline. Je to levné, rychlé a jednoduché řešení. Soutěžní aplikace mohou být sice efektivnější, ale také jsou náročnější na přípravu a finance,
říká Petra Vymětalová, zakladatelka katalogu online soutěží České-soutěže.cz. Ať už se rozhodnete pro jakoukoli variantu, nezapomeňte, že pro soutěžící je rozhodující hlavně lákavá výhra a jednoduchý herní princip. Soutěží o nový iPhone je plný Facebook. Pokud chcete, aby lidé nesoutěžili jen kvůli iPhonu, zvolte jako hlavní cenu váš produkt nebo služby. Na jablíčka zapomeňte,
radí digitální nomád a online marketér David Lörincz. Několik jeho rad si přečtěte v článku Držte fanoušky své firmy na Facebooku soutěžemi. Poradíme, jak na ně.
Je nutné upozornit, že pokud bude pořadatel rezignovat na propojení soutěže se svou značkou nebo výrobkem, riskuje, že soutěž zaujme jen facebookovou herní mafii a přiláká velké množství neaktivních a tedy nekvalitních a nepotřebných fanoušků. Tomuto se bohužel nikdo nevyhne. Téměř každá soutěž přivede na facebookovou stránku hráče, kteří jen obráží soutěže, aniž by se od nich dala očekávat nějaká aktivita mimo soutěž. Jaké procento soutěžících do takové skupiny spadá, už ale záleží na tom, jak je soutěž připravená. I na Facebooku se dá soutěž připravit tak, aby přitáhla relevantní návštěvníky a fanoušky. Pokud je soutěž správně postavena, může firmě pomoci s šířením povědomí o značce či produktu nebo přivést uživatele na web. Ty pak může využívat třeba v rámci remarketingových kampaní,
tvrdí Eva Provazníková, Copywriter & Social Media Executive ve společnosti eBRÁNA. Riziko přilákání mafie je vyšší v případě, kdy je soutěž založena na bezhlavém sbírání lajků. Není ale třeba se mafie jen obávat. I hráči mají na Facebooku přátele, které může vaše soutěž a jejím prostřednictvím i pořádající firma zaujmout,
dodává Petra Vymětalová.
Jak už bylo řečeno, soutěže budou atraktivní jen v případě, že budou jednoduché. Ale splnit musíte ještě několik dalších podmínek. Propadákem bude soutěž s neatraktivním vizuálem a nekvalitním průvodním textem. Další velkou chybou je, když firma cílí na nevhodné publikum nebo při realizaci nevyužije placenou inzerci, jelikož organický dosah příspěvků na Facebooku je velmi malý,
komentuje Eva Provazníková.
Pravidla soutěží Facebooku se často mění
Provozování soutěží na sociální síti Facebook se řídí podmínkami služby Facebook pro Stránky (Facebook Pages Terms), tedy oficiální profily společností. V této situaci přesouvá Facebook veškerou odpovědnost na provozovatele, který je odpovědný za dodržování pravidel soutěže, podmínek nabídky a požadavků splnění soutěžních podmínek, například omezení týkající se věku a trvalého bydliště, a také dodržování veřejnoprávních předpisů v dané zemi. Obecně se omezení týkají erotiky, zbraní, drog a dalších zakázaných témat, někdy jen určitých výrazů.
Propagační akce na Facebooku musí obsahovat prohlášení o osvobození společnosti Facebook od závazků účastníků a prohlášení, že propagační akce není žádným způsobem sponzorována, podporována ani spravována společností Facebook,
upozorňuje právnička Markéta Deimelová, partnerka advokátní kanceláře Taylor Wessing Praha, na jeden z nejčastějších prohřešků. Pořádání soutěží přímo na Timeline pak také svádí k opomíjení zveřejnění pravidel soutěže. Pravidla můžete zveřejnit na svých webových stránkách a ze soutěže na Facebooku na ně jen odkazovat. Často pak pořadatelé podmiňují účast v soutěži sdílením soutěžního postu, což je také v rozporu s pravidly Facebooku. Účast v soutěži nesmí být podmíněna sdílením na profil uživatele nebo jeho přátel. Nelze vyzývat soutěžící, aby označovali konkrétní osobu na soutěžní fotografii, kde tato osoba není zachycena, například foto nějakého produktu,
připomíná Petra Vymětalová z České-soutěže.cz.
Dále čtěte: Lidé jsou hraví. Podpořte své podnikání soutěžemi
Přímo v podmínkách jsou uvedeny tyto nepovolené příklady: „Chcete-li se zúčastnit, sdílejte na vaší Timeline“, „Sdílejte na Timeline přítele a získejte další vstupy“ nebo „Pokud se chcete zúčastnit, označte v tomto příspěvku svoje přátele“. Oproti tomu je možné podmínit účast v soutěži označením „To se mi líbí“ pod obsah provozovatele, přidáním komentáře, odesláním zprávy provozovateli, či oznámením polohy na určitém místě, například v provozovně provozovatele soutěže.
Co se týče technického nastavení soutěže, může být spravována na stránkách („Pages“) nebo v aplikacích (Apps). Osobní profily Timeline nesmí být použity ke správě propagačních akcí. Podmínky použití zakazují podmiňovat účast v soutěži sdílením obsahu na profil Timeline daného uživatele či jeho přátel, označením se na fotografii provozovatele, či označením přátel. Myslete na to, že regulace soutěží ze strany Facebooku je menší než bývala, ale stále existuje. Vždy je dobré si před realizací pročíst aktuální pravidla a také se poradit s právníkem.