Zákon o správě daní a poplatků stanoví, že pokud si příjemce nevyzvedne písemnost do patnácti dnů od uložení, považuje se poslední den této lhůty za den doručení a to i v případě, že se o uložení písemnosti příjemce nedozvěděl (§ 17 odst. 5). Doplnění zákona o možnost vhodit písemnost do schránky po marném uplynutí lhůty na doručení je změkčovacím institutem ve fikci doručení.
Adresát, který si nestihl písemnost vyzvednout nebo z jiného důvodu dopis od správce daně nevyzvedl, se alespoň dozví obsah písemnosti, která mu byla právně doručena. Pokud adresát nemá poštovní schránku nebo ji nemá řádně označenou, vyvěsí se sdělení na úřední desce správce daně.
Od září 2009 se mění znění § 17a o elektronickém doručování. Zákon reaguje na zavedení datových schránek. Adresátovi, který má zpřístupněnou datovou schránku bude správce daně přednostně doručovat písemnosti právě do datové schránky.
Pokud by adresát nemohl ze závažných důvodů uloženou písemnost vyzvednout, může požádat správce daně o vyslovení neúčinnosti doručení. Žádost je nutné podat do 15 dnů ode dne, kdy se adresát s doručovanou písemností skutečně seznámil, nejpozději do 6 měsíců od doručení.