Kritizovaný projekt Opencard se snaží přilákat pozornost firem

25. 6. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Projekt Opencard, který sklidil nevídanou vlnu kritiky, dostihne již brzy všechny pražské cestující. Nyní se magistrát snaží přesvědčit firmy, aby se z plastové červené kartičky stala také slevová karta, která měla fungovat už od svého startu.

Často kritizovaný projekt opencard se již začíná rozvíjet a v současnosti nabízí poměrně zajímavé příležitosti pro podnikatele i samotné občany. Kromě tramvajenky, průkazu do knihovny či karty na placení parkování totiž opencard slouží i jako slevový poukaz. Při předložení karty dostanou obyvatelé slevu při návštěvě ZOO, Národního Muzea, Botanické zahrady, Trojského zámku a pražských věží.

Slevy se však mají brzy rozšířit i do oblastí gastronomie, volnočasových aktivit, kultury i sportu, cestování, auto-moto nebo wellness. Magistrát už sice jedná s desítkami firem, přesto zatím zůstává komerční slevový program v plínkách. Provozovatel opencard přesto doufá, že počet firem zapojených do slevového programu bude stále přibývat. Jenže podobných slevových programů již funguje na trhu poměrně dost, od studentských slev až po nabídky bank a pojišťoven. Čtěte také: Firma Haguess se snaží o transparentnost, převedla akcie na jméno.

Opencard nahrazuje papírové kupony

Karta opencard již zanedlouho nahradí všechny papírové předplatní kupony v pražské MHD. Už před 14 dny skončil prodej kuponů pro děti a juniory, v listopadu se k nim přidají i dospělí a důchodci a jako poslední přijdou o papírové průkazy během příštího roku studenti vysokých škol. Výhodou elektronických kuponů je jejich náhrada v případě ztráty opencard, přerušení jejich platnosti v době dovolených, či možnost pořízení přes internet, uvedla serveru Podnikatel.cz Ilona Vysoudilová, tisková mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP).

V důsledku přechodu na elektronické kupony rozšířil dopravní podnik v červnu počet míst, kde lze zakoupit elektronické kupony či si nechat udělat samotnou kartu. Celkově cestujícím tak v současnosti slouží 40 přepážek na 34 prodejních místech. Pražané si mohou kartu objednat i přes internet, a to pomocí internetové stránky opencard.cz. Tuto možnost využívá stále více lidí a jejich podíl podle pražského magistrátu přesahuje 20 %. Počet prodejních míst by se měl navíc i nadále navyšovat.

Nedostatky v tomto ohledu však stále existují u validátorů, tedy samoobslužných automatů, kde lze kartu „dobít“. Dluhem vůči veřejnosti je instalace validátorů na trase metra A. Plánujeme dostát tomuto závazku v průběhu letošního září, komentoval business serveru Podnikatel.cz Martin Opatrný, tiskový mluvčí projektu opencard. Čtěte také: Třetina Pražanů jezdí v MHD na kritizovanou Opencard.

Přestože papírové kupony nepřestávají platit pro všechny současně, nýbrž se tento proces rozprostřel do více než roku, informovanost lidí je podle magistrátu i dopravního podniku dobrá. Školám a domácnostem v Praze byly rozeslány informační letáky a v dopravních prostředcích se DPP snažil o všech změnách dostatečně včas informovat. Dopravní podnik proto tvrdí, že v souvislosti s ukončením papírových kuponů pro děti a juniory žádné větší problémy nezaznamenal.

Slevový program opencard chce přilákat pozornost firem

Kartu opencard v současnosti vlastní zhruba 420 000 Pražanů a z toho jich necelých čtvrt milionu využívá k cestování MHD. Karta opencard však není pouze tramvajenka. Už nyní slouží také jako průkazka do automatizovaných poboček Městské knihovny a do Národní technické knihovny. Opencard lze využít k placení parkování na území Prahy 1, 2, 3 a 7. Aby však mohl řidič kartu k tomuto účelu použít, musí jí mít tzv. „nabitou“.

V neposlední řadě se s projektem opencard postupně rozjíždí též městský a komerční slevový program. Magistrát se jimi snaží nabídnout zajímavé příležitosti pro firmy i pro samotné občany Prahy. Městský program v sobě nyní zahrnuje 5% slevy na vstupném do zoologické zahrady a botanické zahrady, 10 % slevy při návštěvě Muzea hl. m. Prahy a 20 korun z plného vstupu do Trojského zámku. Podnikatelé by však podle magistrátu měli zbystřit kvůli komerčnímu slevovému programu. Jakákoli firma, která se přihlásí a dohodne s provozovatelem opencard na podmínkách, se do něj může zapojit.

Vzhledem k tomu, že kartu v současnosti vlastní už přes 420 000 lidí a do budoucna by se měl jejich počet zdvojnásobit, jde podle Martina Opatrného, mluvčího projektu opencard, o dobrou šanci pro firmy se zviditelnit a přivést k sobě nové zákazníky. Soukromý sektor má o náš slevový program velký zájem. Na rozdíl od jiných slevových karet totiž slouží opencard i jako tramvajenka, průkaz do knihovny a pro další účely. Věřím, že firmy budou neustále přibývat, potvrdil serveru Podnikatel.cz Opatrný.

Co si myslíte o Opencard a obdobných městských kartách?

V současnosti prý magistrát jedná s 80 firmami a s většinou z nich už pouze dolaďuje detaily smluv. Jde o podnikatele z oblasti gastronomie, volnočasových aktivit, kultury i sportu, cestování, auto-moto či wellness. Společnosti, které se do programu zapojí a nabídnou tak vlastníkům opencard slevu na zboží či služby, budou prezentovány na internetových stránkách opencard, kde získají prostor pro logo a odkaz na svůj web. Magistrát za účast v programu nepožaduje po firmách žádné peníze.

Aby se mohl podnikatel do slevového programu opencard zapojit, musí však splnit několik podmínek. Především musí poskytnout minimálně 7% slevu na majoritní zboží či služby a deklarovanou slevu garantovat alespoň dva roky. Majitele opencard pak musí srozumitelně informovat o výši slev. Příslušné provozovny, kde slevy budou poskytovány, je třeba označit logem slevového programu.

V nejbližších dnech by se na webu měl objevit první větší seznam dohodnutých partnerů slevového programu. Jako poslední zatím mezi partnery opencard přibyl Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Čtěte také: Haguess dodá zbylých 260 tisíc Opencard „zdarma“.

Jenže slevový program opencard není ničím novým pod sluncem. Studenti již dlouho využívají ke slevám studentskou kartu ISIC, jejíchž výhody navíc mohou uplatnit po celém světě. Navíc jen v Praze nabízí slevy na ISIC kartu více než 620 firem. Benefitní program v České Republice, který je vázán například na mezinárodní průkaz studenta ISIC, eviduje více než 2100 míst, kde lze tento benefit uplatnit. Benefity/slevy se snažíme nejen pro studenty, ale i další držitele mezinárodních průkazů, připravovat s ohledem na jejich využití a atraktivitu nejen pro cílového držitele, ale i s ohledem na poskytovatele tohoto benefitu, upřesnila serveru Podnikatel.cz Veronika Křišťálová ze společnosti GTS Alive, která karty ISIC poskytuje.

Nejsou to ale pouze studenti, kteří mohou využívat slevy. Banky, či pojišťovny mají většinou pro své klienty také slevové programy, ve kterých bývá zapojeno desítky, někdy až stovky podnikatelů. V kamenných obchodech nabízíme klientům v programu PARTNER slevy od 5 % do 10 % + až 20 % na vybrané druhy zboží. V e-shopech se pak slevy pohybují od 3 do 5 %. Opencard je, alespoň zatím, zaměřen hlavně na oblast kultury, památek a aktivit města Prahy. PARTNER je zaměřen více na spotřební zboží v různých oblastech, dodal Jiří Holinka z tiskového centra České spořitelny.

Právě existence jiných slevových programů ubírá podle některých odborníků glanc využití opencard jako slevové karty. Přijde mi, že tvůrci opencard se snaží narychlo najít nějaké využití karty, proto aby ubylo odpůrců tohoto projektu. Navíc vývoj této karty byl financován všemi daňovými poplatníky a je dle mého názoru nevhodné, aby díky slevovému programu profitovali jen nějaké firmy, které se do projektu zapojí, upozornil na závěr ekonom Jiří Kotáb z Katedry podnikové ekonomiky VŠE.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).