Přečtěte si hlavní výhody a nevýhody e-shopů, jak je vidí jejich provozovatelé

8. 6. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 631791
E-shopy mají oproti kamenným obchodům mnoho pozitiv i negativ. Podívejte se na jejich přehled, tak jak ho vnímají samotní provozovatelé e-shopů.

E-shopy se v posledních deseti letech rozmohly jako houby po dešti a v současnosti jich v Česku funguje přibližně 21 tisíc. Oproti tradičním kamenným obchodům mají řadu výhod, ale i nevýhod. Přečtěte si, jak pozitiva a negativa online obchodů vnímají sami jejich provozovatelé.

Mezi hlavní výhody patří široká působnost, čas a peníze

Jako jednu z hlavních výhod uvádějí provozovatelé e-shopů širokou působnost a v podstatě neomezenou otevírací dobu. Do kamenného obchodu v Karlových Varech vám asi z Brna nikdo nakupovat nepřijede, ale e-shopař s místem v podnikání v Olomouci může s přehledem prodávat po celé republice (a v mnoha případech i za hranice). Pokud si tak otevřete online obchod, vaši cílovou skupinu nemusíte limitovat žádným konkrétním místem. V dnešní době se dá připojit takřka všude, z mobilu při čekání na autobus nebo třeba z notebooku na chatě, připomněl Petr Strach, který provozuje e-shop Oazacen.cz.

Široká působnost se též pozitivně odráží v marketingu, který v případě e-shopů umožňuje širší zásah při nižších nákladech na propagaci. Pokud chce prodejna oslovit širší okolí, musí většinou investovat více do reklamy, e-shop může výrazně levněji oslovit potenciální zákazníky například z celé ČR, dodal serveru Podnikatel.cz Michal Jirek, majitel e-shopu Cerstvakava.cz Na internetu lze navíc snadno měřit efektivitu reklamy a správně ji nastavit dle potřeb obchodníka. S tím souvisí možnost pravidelně a aktivně komunikovat se zákazníky (i potenciálními) prostřednictvím newsletterů.

Čtěte více: 10 tipů pro úspěšný newsletter

Mezi další významná pozitiva se podle e-shopařů řadí čas. Na jedné straně může nakupující strávit na stránkách e-shopu třeba půl dne a v klidu si vybírat, aniž by jako v kamenné prodejně na půl dne zaměstnal prodejce. Na druhé straně přináší online obchody úsporu času. Zboží si zákazník nakoupí z pohodlí domova a prakticky až domů mu může být dovezeno. Na stránku e-shopu navíc můžete umístit o produktu mnoho informací, včetně nabídkyí komponentů a případně substitutů. V porovnání s kamennými obchody mají e-shopy také menší náklady na provoz. Obchodníci nemusí platit prodejní prostory a prodavače. I když v tomto případě platí, že čím více budete online byznys rozšiřovat, tím se vaše náklady budou přibližovat nákladům na provoz kamenného obchodu.

Čtěte více: Internetový byznys je dražší, než to vypadá 

V neposlední řadě patří mezi výhody online obchodů také nižší cena a širší nabídka zboží než v kamenných krámech. Na e-shopu lze nabízet neomezený sortiment. I to co by se do kamenné prodejny (velikost většinou omezená díky vysokým nájmům) nevešlo, doplnil serveru Podnikatel.cz Michal Byrtus, provozovatel několika e-shopů.

E-shopům chybí osobní kontakt se zákazníkem

Právě ceny na internetu se však dají zároveň označit i za nevýhodu. “Na vině” jsou srovnávače zboží a cen. Zatímco v kamenném obchodě si zpravidla můžete dovolit vyšší cenu u stejného zboží než konkurence, na internetu na to (pokud nejste zaběhnutý velký obchod) brzy dojedete. Pokud by chtěl zákazník porovnat ceny v kamenných obchodech, stálo by ho to poměrně nemalý čas a námahu, a proto se konkurence může lišit i v cenách. Na internetu ale nakupující porovná nabídku e-shopů během jedné minuty a prakticky ihned tak vidí, kde může poptávané zboží nejlevněji nakoupit. Online obchody si tak snaží spíše konkurovat nabídkou služeb, jenže ani sebelepší služby vám nemusí pomoci, pokud budete prodávat o pětinu dráže než konkurence.

Čtěte speciál Jak založit a provozovat e-shop

Velkým negativem je také chybějící osobní kontakt se zákazníkem. To pociťují především úzce zaměření a menší obchodníci, kteří dokážou těžit z osobního vztahu se zákazníkem. Kvůli absenci fyzického kontaktu tak nelze moc zacílit na jeho emoce, prodat mu i něco ve chvíli, kdy je „načatý“. V prodejně dovedeme zákazníka nadchnout i pro něco pro radost, pro něco, co by si přes internet nekoupil, protože než by poslal objednávku, tak by jeho emoce vychladly a on by si to rozmyslel. V e-shopu se to dá částečně taky, ale fyzický kontakt je nenahraditelný, vysvětlil Michal Byrtus.

Oříškem pro e-shopy je také nemožnost si zboží fyzicky vyzkoušet či si prohlédnout a osahat více modelů, pokud zákazník přesně neví, který si vybrat. Velkou roli to hraje u oblečení a obuvi, které hodně zákazníkům musí přesně sednout a neodvažují si jej koupit bez vyzkoušení. V nedávném komentáři na serveru Podnikatel.cz Tomáš Richter, šéf společnosti Internet Retail, radil, aby zákazníci zboží vyzkoušeli v kamenném obchodě a pak ho koupili na internetu.

Čtěte také: Syčáci i hlupáci v českých obchodech

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Takto postupuje ale pouze zlomek nakupujících a pozice kamenných obchodů v tomto zůstává nezastupitelná. Argumentace, že do 14 dní mohou zákazníci zboží bez udání vrátit, v tom nehraje velkou roli. Tato lhůta navíc stále nahrává vykukům. Někteří zákazníci si nás představují jako půjčovnu zboží, zboží použijí a do 14 dnů vrátí, uzavřel Petr Strach.

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).