Přečtěte si, jak lze obejít MOSS, úlet úředníků EU

25. 10. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Od 1. ledna 2015 začal v ČR platit tzv. MOSS. Vím, je to už dávno, ale spousta podnikatelů to neřeší ani po roce a půl a hrozí jim velké pokuty.

Ve spojení s EET (pro prodeje virtuálních produktů začne platit od března 2018) se jedná už o slušný malér. Pokud tedy prodáváte e-booky, audia, videa, digitální fotky nebo webhostingy do států EU, tento článek je pro vás. Doporučuji to řešit.

Co je vlastně MOSS

Zjednodušeně se o systému MOSS dá říct, že pokud prodáváte virtuální produkty (služby) do zemí EU, musíte neplátcům DPH naúčtovat DPH jejich země. Co to znamená? Musíte mít natolik inteligentní systém, aby při zadání státu kupujícího připočetl DPH jeho země. Těchto různých DPH je cca 70 a samozřejmě se v některých státech liší na základě druhu virtuálního produktu.

Co se může stát, pokud prodáváte virtuální produkty po celém světě:

  • Prodáváte e-book a koupí si jej někdo z ČR. Je jedno, jestli jde o plátce nebo neplátce DPH, a připočítáte kupujícímu 21 %. S MOSS to nesouvisí.
  • Prodáváte e-book a koupí jej někdo mimo EU (např. někdo z USA). Vystavujete mu fakturu stejně, jako by byl v ČR s vaším 21% DPH.
  • Prodáváte e-book a koupí si jej firma ze Slovenska. Má DIČ (jde o plátce DPH), a proto se na ni vztahuje přenesená daňová povinnost: Vystavujete jí fakturu bez DPH a je její povinností si to na Slovensku vyřídit (zaplatit DPH). S MOSS to nesouvisí.
  • Prodáváte e-book a koupí si jej fyzická osoba ze Slovenska (nebo z jiného členského státu EU). Samozřejmě není plátce DPH a zde nastupuje zmiňované zjišťování DPH v zemi nakupujícího. Vystavujete fakturu s DPH země kupujícího. S MOSS to souvisí a následují kroky pro přesun DPH do zemí EU.

Všechny tyto alternativy musí systém vyřešit okamžitě a online. Nikdo nebude čekat na software objednaný v sobotu večer, až se uráčíte naťukat správnou fakturu v účetním systému v pondělí ráno a vyřídit objednávku. Vše je online a ihned.

MOSS a co je potřeba

Pokud jen jedinkrát vystavíte fakturu i třeba na 1 Kč a vztahuje se na vás předchozí poslední příklad (prodáváte do zemí EU virtuální produkt neplátci DPH), jste nucen v ČR toto udělat:

  • Prodejní systém, který používáte, si musí pamatovat údaje konkrétního člověka pro pozdější kontrolu 10 let. Konkrétně jsou to tyto údaje:
    o Stát kupujícího
    o Druh služby
    o Datum poskytnutí služby
    o Základ daně, měna (navíc veškerá snížení či zvýšení tohoto základu)
    o Sazba daně a její výše
    o Datum a výše platby (samozřejmě i předchozí platby, pokud byly)
    o Veškeré informace uvedené na faktuře
    o Jméno příjemce (pokud vyplnil kupující)
    o Informace o bydlišti nebo kde se zdržuje
  • Musíte vygenerovat tzv. XML feed a poslat jej na Finanční úřad pro Jihomoravský kraj a samozřejmě zaplatit veškeré DPH, které jste získali ze států EU od neplátců DPH. Ten zajistí příslušné rozeslání DPH do zemí EU.
  • Stáváte se plátcem DPH (nebo je zde možnost být identifikovaná osoba)

Na tomto místě bych rád zdůraznil, že dle mých informací je ČR jediná země papežštější než papež: Nutí vás k registraci na plátcovství DPH (nebo identifikaci) již od 1 Kč obratu. Fakt síla.

Nevyhnete se tomu založením firmy mimo EU

Pokud budete prodávat do zemí EU, musíte MOSS řešit vždy. Je to neuvěřitelné, ale jakékoliv firmy, např. v USA, musí řešit 70 různých hodnot DPH na základě kupujícího = řešit MOSS.

Jak to lze obejít

Je tady jedno řešení, pokud to chcete obejít: Využít prostředníka. Většinou to funguje tak, že vy poskytnete svůj produkt třetí osobě, ta už má MOSS vyřešený a prodává „za vás“. Zde nastávají 2 způsoby:

  1. Prostředník je ve státu EU a musíte být plátce DPH (nebo identifikovaná osoba)
  2. Prostředník je mimo EU a nemusíte u sebe řešit plátcovství DPH

Má to samozřejmě jeden háček: Peníze = naúčtuje vám tuto službu.

Jak to tedy udělat jinak?

Dlouhou dobu jsem byl zastánce prodeje skrz WordPress. Přešlo mě to, až jeden plugin po aktualizaci vyřadil prodejní formulář a já se to dozvěděl až od kupujícího… au. Pokud jste wordpress-nadšenci, existuje plugin EU VAT REDIRECT, který dokáže na základě IP adresy kupujícího:

  1. IP adresa je v ČR: Nakupuje normálně v tomto systému
  2. IP adresa je mimo EU (USA, Uzbekistán): Nakupuje normálně v tomto systému
  3. IP adresa je ve státech EU (mimo ČR): Přesměrování na 3. stranu nebo zamítnutí prodeje (ano, opravdu to někdo takto řeší)

Díky tomu, že prodávám i na Slovensko, jsem se jednoduše naštval a vytvořil startup, který mi to vyřešil. Více jsem o něm napsal v článku na Podnikatel.cz.

Perlička

Dost jsme řešili, které věci spadají pod MOSS a které ne. Překvapilo nás, když jsme se dozvěděli, že pokud je reálně přítomná osoba u poskytované služby, tak to do MOSS nepatří (resp.: Není to virtuální produkt). Jaké jsou to produkty?

  • Správa počítače na dálku (sdílená plocha u klienta)
  • Webináře (jste fyzicky přítomní)
  • Výuka/kurzy přes internet (např. v zahraničí oblíbené jazykové kurzy nebo cvičení přes Skype)

Zjednodušeně: Pokud není něco automaticky prodáváno (bez vaší asistence) skrz internet, je to virtuální produkt a je nutný MOSS.

Závěr

Nově vznikající firmy, které prodávají virtuální produkty, si nejsou vědomé nějakého MOSS. Hezky začnou prodávat na klasickém eshopu svoje e-booky. Doporučuji si zjistit, komu prodáváte, a pokud jako česká firma prodáváte na Slovensko virtuální produkt, řešte to! Pokut není od úřadů nikdy dost a neznalost se neomlouvá… Výpočet za 3 roky špatně určené DPH by mohl mrzet.

Seriál: Komentáře
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel Nytra je zapojen do online marketingu více než 25 let. Od roku 2020 aktivně implementuje umělou inteligenci (AI) do svých vlastních projektů a práce pro klienty.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).