Tak, formálně poskytuje bankovní identitu podle "markeťáků" svých ústavů pět bank. Reálně v tuto chvíli (9.3.2021) dvě, a to Česká spořitelna a CSOB. Jenže ani jedna z nich to neposkytuje všem klientům, respektive všem zájemcům ze svých klientů, ale "nabízí zřízení postupně" tempo je nejasné. Já například zkouším možnost u ČS už cca dva měsíce, kdy spořitelna tvrdí, že službu poskytuje, a zatím skutek utek. Takže aktuálně s BI mnoho povyku pro nic.
Ona to není tak úplně pravda. Vedle elektronického podpisu a DATOVÉ schránky je možné podávat přehledy a další dokumenty (a využívat některé online služby ČSSZ) též prostřednictvím e-portálu, ke kterému se, vedle přihlášení přes datové schránky, můžete přihlásit přes "NIA" (Národní identifikační autoritu), a to různými způsoby, kdy lze využít:
1. Mobilní klíč eGovernmentu
2. eObčanka
3. NIA ID (Jméno, heslo, SMS)
4. IIG (pro cizince - občany EU)
5. První certifikační autorita a.s. (obdoba e-podpisu)
6. mojeID (od CZ NIC)
7. Bankovní identita
Možnosti 1. a 3. jsou poměrně jednoduché, je to zdarma, ale je nutno zajít na CZECH-POINT (používám, ale návod psali nějací "Hotentoti", patrně "ajťáci" s aspergem nebo autismem, takže to vypadá složitě:-) ), pro možnost 6. by měl stačit mobil, e-mail a vlastní poštovní adresa (nemám ověřeno). Možnost 1., Mobilní klíč eGovernmentu, jde pořídit i tak, že se "připojí" k datové schránce, nebo jinému identifikačnímu prostředku - viz výše. Přístup je pohodlnější, mobilem se při přihlašování přes aplikaci jen "vyfotí" QR kód a do aplikace v mobilu se naťuká PIN, to je celé. Ale vyžaduje to přístup mobilu k datové síti :-)