Šimon Rákosník je důkazem toho, že i humanitně zaměřený člověk se může skvěle uplatnit ve tvrdém a nesmlouvavém světě byznysu. Našel se v oboru Public Relations, který je pro něj ideální díky své variabilitě. Má rád komunikaci, navazování a udržování vztahů a hledání nejrůznějších strategií, jak pomoci firmám lépe komunikovat. A to mu PR nabízí v plné míře. Už tři roky o to víc, že dělá ve své vlastní agentuře.
PR nebyl jeho vysněným oborem. Začínal v AMI Communications, největší české PR agentuře, jen díky tomu, že v ní pracovala jeho teta. Ta ho přiměla k tomu, aby do agentury poslal životopis. Protože uměl psát a neměl problémy s angličtinou, vzali ho. Celkem tam strávil dva roky a pracoval v oddělení rychloobrátkového a lifestylového zboží. Protože má ale rád technologie, odešel do agentury Grayling a začal dělat například pro Google nebo Visu. To byla úžasná zkušenost. Postupem času jsem ale přišel na to, že mi velké korporace ne úplně svědčí. Velké agentury nemusí být skvěle manažersky vedené a ani nemusí nejlépe fungovat směrem ke klientům. Kolegům ale nechci křivdit. Naopak. Tam, kde jsem působil, tam to teď funguje velmi dobře a k těmto velkým agenturám vzhlížím a inspiruji se u nich. Vlastní firma mi ale dává víc svobody,
říká Šimon Rákosník.
A jak začalo jeho podnikání? Dostal se k investorům, kteří se zrovna poohlíželi po nových možnostech. Přišli jsme s business plánem, který investory zaujal i přesto, že naše agentura RUBIKON PR není žádná „cash cow“, tedy dojná kráva trvale generující velké zisky. Na rovinu, jsme spíš strategickou investicí, protože vytváříme kontakty, networkujeme. Nejde o nic extra výdělečného, ale pro investory je to v každém případě dobrý byznys,
vysvětluje spoluzakladatel agentury.
Na vlastní nohy se postavil před třemi lety a o podnikání říká, že je to nejúžasnější jízda jeho života. Měl by si to zkusit každý, kdo má k podnikání alespoň trochu předpoklady. Je pravda, že mi to vzalo některé iluze, ale byznys a vyšlapání si vlastní cesty, to je velké dobrodružství. Tvrdou prací, akceptováním daných podmínek a fér jednáním se dá postavit každá firma v každém oboru. Já nevěřím na žádnou „lucky star“. Člověk musí makat, makat a makat,
dodává mladý podnikatel.
Když firmu vedete dobře, žádnou krizi nepocítíte
Stačí si do vyhledávače zadat výraz „Public Relations“ nebo jen zkratku PR a je jasné, že začínat s novou firmou právě v tomto segmentu nebude nic jednoduchého. Konkurence je obrovská a skládá se z globálních korporací, které u nás mají pobočky, velkých českých firem a nespočetného množství malých agentur i živnostníků. Trh, a zvlášť ten pražský, je plný. Proto může překvapit, když Šimon Rákosník mluví o tom, že nikdy neměl pocit, že nejsou obchodní příležitosti. Jak sám říká, jeho agentura se účastní mnoha výběrových řízení a v tendrech má vysokou úspěšnost. Samozřejmě je to o jisté dávce drzosti. Člověk to musí pořád zkoušet, udržovat vztahy a být proaktivní. A musí si taky umět najít své loviště. My jsme malá firma a z drtivé většiny děláme pro malé a střední podniky. Dobře se nám s nimi spolupracuje, protože je tam zpravidla jasná linie k majiteli, řešíme podobné problémy a díky tomu můžeme snadněji identifikovat, kde by klient potřeboval pomoci,
vysvětluje Šimon Rákosník. Spousta malých a středních podniků teď podle něj dorůstá do fáze, kdy mají dobře našlápnuto a hledají další možnosti a cesty. Příležitostí ke spolupráci je tedy dost a dost.
Problematičtější je pak pro agenturu spolupráce s velkými klienty. Někdy naráží na nemožnost účasti v tendru jen proto, že je agenturám nastaven minimální limit obratu nebo že nepatří k mezinárodní síti agentur. Na druhou stranu se dnes i velké korporace poohlíží po menších agenturách. Oceňují na nich větší dravost i civilnější přístup. Nejsme limitovaní žádnými striktními interními předpisy, jsme flexibilní. Některé velké agentury jsou z mého pohledu až moc velké a potřebovaly by, aby s nimi někdo pořádně zatřásl a ukázal současnou realitu. Navíc jsme jako malá firma levnější. Máme například nižší náklady díky plně cloudovému provozu. Pamatuju si, že v korporacích se za nákup médií vydával obrovský balík peněz. Co se týká cen, máme ale jistou hranici, pod kterou nejdeme. To nejhorší by bylo nastavovat dumpingové ceny a kazit tím trh,
říká spolumajitel agentury.
Bez dobrého produktu neuděláte ani dobré PR
Spolupráce s malými a středními firmami obnáší celou řadu vysvětlování a rizik. Malá agentura si nemůže dovolit zkazit jméno tím, že bude pracovat pro každého klienta, který se namane. I na PR se musí s rozmyslem. A navíc, bez dobrého produktu dobré PR jednoduše neuděláte. Nejsme v pozici, že bychom mohli „neperspektivní“ klienty vždy odmítat a netvrdím, že jsme to nikdy neudělali, ale při jednání je potřeba říct všechno na rovinu. Klienti si musí uvědomit, že angažovat agenturu neznamená předat materiály a informace a čekat na efekt. Je to investice finanční i časová a bez vzájemné spolupráce to nejde. My totiž nemůžeme jejich obor znát do posledního šroubku. Některé věci jsou tak složité, že nejsme schopni ani správě sestavit tiskovou zprávu. PR je prostě obousměrný proces. Když toto nefunguje, klienti přichází o peníze a my o jméno,
líčí Šimon Rákosník.
Radí proto všem, kteří o této formě propagace přemýšlejí, aby byli kritičtí a nejdřív si udělali jasno v tom, v jaké kondici jejich firma je. Byznys musí být na PR připravený, mít funkční produkt a spokojené zákazníky. Prostě musí šlapat jak švýcarské hodinky. Public Relations není žádná magická formule, která z nefunkčního vykouzlí prosperující byznys. S firmou, která nic nepřináší ani nenabízí, se nám dělá špatně. Pak taková spolupráce zpravidla nemá smysl. Naštěstí to ale funguje tak, že když už někdo začne přemýšlet o PR, mívá většinou i dobře našlápnuto,
uvádí majitel agentury RUBIKON PR. Její název mimochodem přesně vystihuje podstatu předešlých řádků. Firmy by měly usilovat o překročení rubikonu komunikace. Vycítit správný moment a udělat zásadní krok.
Lidé jsou dnes přesyceni reklamou a marketingová oddělení jsou často vnímána jako zbytečná. Je proto také nutné klientům vysvětlovat rozdíly. Ač je PR součástí marketingového mixu, má svá specifika a trochu jiné cesty cíle. V RUBIKON PR se snaží vysvětlit, že u nich nejde o klasické marketingové aktivity. V oboru Public Relations je to o jiných způsobech komunikace, které mají vyvolat jinou odezvu a především hlubší vazbu mezi firmami a zákazníky. PR je totiž především o vytváření dobrého jména a oboustranném porozumění. Nejde jen o prodejní nástroj, ale spíš o tvorbu a podporu image a hodnoty značky. Marketing je dnes hodně pod tlakem. Kdybych měl nějakou jinou firmu, hodně bych rozmýšlel, zda se do jeho tradičních forem pouštět. U velkých firem je to samozřejmě nutnost. Nemohou zůstat za konkurencí, která má reklamu v televizi a dalších médiích a všude plno tištěné reklamy. Ale malá? U ní je to trochu zbytečně nákladné. V dnešní době výkonnostních způsobů reklamy se dá zviditelnit velmi chytře za rozumné náklady. Máme sociální sítě, Youtube, bez inzerce na papíru a v televizi se obejdeme,
přemýšlí Šimon Rákosník o současném stavu reklamy a marketingu.
PR je součástí této jiné, podle něj chytřejší, cesty. Agentura chodí rovnou za novináři. Nabízí exkluzivitu a především zajímavé materiály, nikdy ne laciné výzkumy, například ve formě výzkumů veřejného mínění. Materiály, se kterými chceme prorazit, musí být unikátní a kvalitně připravené. Často klientům říkáme, aby se nebránili vstupu třetích stran, třeba nezávislých asociací nebo státních institucí. Klienti, pro které pracujeme, zpravidla chápou, že PR není výlučně o nich. Je to i o společnosti, ve které se v médiích objevují. Není na místě bát se spolu s námi svést někoho dalšího. Víc hlav, víc ví. Sami moc nezmůžete a výsledky průzkumů lidem v oboru příliš nepřinesou. Je proto lépe investovat větší peníze a přinést něco unikátního a kvalitního,
říká zakladatel PR agentury.
Stejně tak investuje do rozvoje svého byznysu i on sám. Spolu se svým týmem sleduje nejnovější trendy, inspiruje se v zahraničí, přejímá a testuje v podmínkách tuzemského trhu. Je to neustálý koloběh, který se nemůže zastavit. Na přinášení nových podnětů je totiž závislé celé další fungování a rozvoj agentury.
Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz
Překročte rubikon ve vztahu k zákazníkům i zaměstnancům, vyplatí se to
Stejně tak v Rubikonu hledají i nové kolegy. PR totiž v žádném případě není obor, kterému rozumí každý, což si dnes myslí ne zrovna málo lidí. Já zásadně nepročítám životopisy. Když hledáme nového člena týmu, zajímá nás hlavně to, jak do něj svou osobností zapadne, jestli umí mluvit, komunikovat a psát. Absolvované kurzy a praxi rozhodně nepřeceňujeme. Podstatnou část našich lidí jsme si vychovali úplně od začátku a odvádí skvělou práci. Jsou od začátku ovlivnění stylem naší práce a makají. Investice do nich se nám vrací,
líčí mladý podnikatel. V jeho agentuře funguje kromě jiného i systém stáží. Ti nejlepší pak zůstávají a dostanou prostor k rozvoji další kariéry. Nechci se ohánět pojmem svoboda práce, ale pravdou je, že je to koncept, který mě ovlivnil. PR je příliš náročný obor na to, abychom si mohli dovolit absolutní svobodu, ale jsme nastavení tak, aby šéf nemusel kontrolovat každé písmenko. Každý z našich lidí má svou vlastní odpovědnost,
dodává Šimon Rákosník.
Snaží se, aby mu tým zůstal co nejdéle v jednom složení. Kde je velká fluktuace, tam podle něj něco není v pořádku. Je tam nějaký nesoulad a špatná atmosféra. Jeho cílem je vybudovat si pozici kvalitního zaměstnavatele a vlastně i kolegy. Náklady na zapracování a vychování si nového kolegy jsou pro nás zbytečně vysoké. Navíc s odchodem člena týmu hrozí i to, že přijdeme o klienty. Velké obměny se jednoduše nevyplácí. Spokojenost našich lidí se naopak vrací v efektivitě práce i loajalitě,
vysvětluje podnikatel. Spolupracovníky motivuje také možností podílu ve firmě. Je to podle něj rozumná cesta motivace a záruka toho, že člověk udělá pro byznys maximum. K tomuto nastavení se ale musel postupně propracovat, jako každý začínající podnikatel si prošel mnoha poučnými chybami. Vzpomíná na začátky, které byly přemrštěné a nereálné. Na samém začátku například seděl úplně sám u malého stolku v třísetmetrové kanceláři. Pak měla agentura po určitý čas naopak víc lidí, než si mohla dovolit. Dojít ke správné optimalizaci byznysu byla podle podnikatele dlouhá cesta a ohromně velká lekce.
K tématu také čtěte: PR se přes web nedělá. Na PR weby proto nespoléhejte
Rubikon je hraniční řeka v Itálii. Její překročení znamená důležité a nezvratné rozhodnutí, například vypovězení války. A nepřekročitelnou zásadní mez rozhodnutí znamená Rubikon dodnes. Zakladatel agentury stejného jména chce meze svého oboru překračovat a překročit minimálně rubikon komunikační. Kromě komunikace ho baví i samotné dělání byznysu. Proto se stále více věnuje rozvoji firmy, kterou by rád posunul do TOP 20 českých agentur. Má připraveno několik možných scénářů rozvoje v příbuzných oborech a nebrání se ani vstupu dalšího strategického investora. RUBIKON PR pro mě znamená splněný sen. Přítelkyně je dlouhodobě v zahraničí a to mi umožňuje se plně věnovat podnikání. Určitě není optimální věnovat se jen práci, ale baví mě to. A má to efekt. Nevím, jestli všechno děláme správně, ale vypadá to, že naše receptura funguje,
zakončuje Šimon Rákosník.