Překvapivý obrat v českém podnikání. Mezi nováčky jsou hlavně ženy

5. 10. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
V nárůstu nových podnikatelů, kterých je stále méně, dochází k překvapivému obratu. Kdo zachrání malé podnikání?

Je to smutný fakt. Počet nových podnikatelů stále klesá. Už v srpnu potvrdila obavy společnost CRIF.

Podle její analýzy přibylo za letošní první pololetí nejméně OSVČ od roku 2013. V červnu se navíc počet fyzických osob podnikatelů snížil, na 10 zaniklých fyzických osob podnikatelů připadlo pouze 8 nových. Podnikatelé raději zakládají eseróčka.

Čtěte více: Začít podnikat jako OSVČ už neláká, lidé raději zakládají firmy

O podnikání se zajímají spíše ženy než muži

A do toho všeho vstupuje nový trend. O malé podnikání se začínají více zajímat ženy. Za posledních pět let přibylo v absolutních číslech 46 000 podnikatelek, zatímco počet podnikatelů stagnoval. Až do roku 2012 byl přitom trend opačný a do podnikání vstupovalo více mužů než žen. Vyplývá to z analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).

Poslední rok navíc registruje nárůst počtu podnikatelek prakticky ve všech českých regionech. Nejvíce žen podniká v Praze, následuje jihovýchodní a severovýchodní oblast. 

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Meziroční přírůstky podnikatelů ČR dle pohlaví v letech 2006 – 2016
Autor: AMSP ČR

Meziroční přírůstky podnikatelů ČR dle pohlaví v letech 2006 – 2016

Ženy vyhledávají spíše živnost volnou

Zatímco u mužů je živnost volná zastoupena přibližně polovinou, u žen to jsou dvě třetiny. Stejně tak ženy mají dvojnásobně větší podíl vůči mužům ve vázané činnosti. Naopak u mužů je třetinově zastoupena živnost řemeslná, zatímco u žen je to jen z necelých 15 %. Nejčastější obory, kde ženy začínají živnosti, jsou oblasti sociálních služeb, ekonomických služeb, odborné projektové činnosti, maloobchodní aktivity nebo malé restaurace. Ženy zakládají mateřské školky, provozují fitness centra, kosmetické salony, ale nebojí se ani drobné výroby a konzultační činnosti, říká Eva Vašková Čejková, členka dozorčí rady AMSP ČR. 

Podle ní se do podnikání nejvíce hrnou ženy po mateřské dovolené, které se nevracejí do svých zaměstnání. Při dítěti totiž vyhledávají flexibilitu a chtějí více naplňovat své dovednosti a zkušenosti a zvládnout rodinu a práci. Další silnou skupinou jsou pak také ženy 50+, které se často rozhodnou samy pro změnu anebo již nemohou na trhu najít uplatnění. 

Počet podnikatelů (muži – ženy) a celkový počet živnostenských oprávnění v letech 2005 – 2016
Autor: AMSP ČR

Počet podnikatelů (muži – ženy) a celkový počet živnostenských oprávnění v letech 2005 – 2016

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).