Přemýšlíte, jak se lišit od dotěrné konkurence? Natřete firemní Vánoce nazeleno

3. 12. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Vánoční dárky pro zaměstnance a obchodní partnery mohou mít přidanou hodnotu. Ty zelené a férové vyšlou pozitivní zprávu, že vidíte dál a nejste šedá myš.

Vánoce zaklepaly na dveře i ve firmách. Kdo ještě nenakoupil pozornosti pro zaměstnance, dodavatele a obchodní partnery, může se rozhodnout, že svátky letos pojme ekologičtěji a férově. A třeba tak vykopne k tomu, aby se k větší zodpovědnosti postupně posunul i v běžném podnikatelském životě.

Férové a zelené Vánoce

Vánoce přinášejí ve firmě prostor pro kreativitu a ve výběru pozorností, které podnikatel rozesílá do světa, na sebe může pozitivně upozornit. Jako na někoho, kdo nepluje se šedým mainstreamem, ale má nápad, myšlenku, postoj a umí vnímat širší kontext. Proto sáhne po dárcích, které jsou příznivé k přírodě nebo díky značce Fairtrade zaručují farmářům férovou mzdu.

3 tipy na zelenější firemní Vánoce

  • Zaměřte se na lokální nebo fair trade potraviny jak při přípravě vánočního večírku, tak při nákupech pozorností pro firemní partnery.
  • Dárky vybírejte tak, aby je obdarovaný skutečně využil a neletěly rovnou do koše; dejte přednost věcem z přírodních nebo recyklovaných materiálů, věcem lokálním nebo věcem z chráněných dílen.
  • Při přípravě dárků pro dodavatele, obchodní partnery nebo zaměstnance šetřete obaly, využijte tašky a balicí papíry z recyklovaného materiálu.

Odpovědně neznamená složitě

Sváteční rozjezd může vést k dalšímu zamyšlení, jak lze relativně jednoduše zůstat na zelenější a sociálně zodpovědnější vlně i poté, co odezní silvestrovské petardy. Co všechno může znamenat snaha sledovat etický rozměr zboží a služeb, které firma využívá ve své kanceláři, nebo jež nakupuje od svých dodavatelů? Perspektiv je víc. A to od ekologie (dopad na životní prostředí při získávání surovin, výrobě i likvidaci odpadu), přes dodržování lidských práv (pracovní podmínky a férová mzda pro pracovníky v rozvojových zemích – fair trade obchodování), po sledování finančních toků (jsou cesty peněz transparentní a zisky podporují lokální komunity, či jdou peníze do daňových rájů skrze neprůhlednou vlastnickou strukturu?).

Čtěte také: Ekonomickou kondici firmy ovlivňuje i společenská odpovědnost, tvrdí účetní

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Odpovědně nakupovat lze ve firmě na různých úrovních její činnosti. Na začátku třeba může stát rozhodnutí provozovat ekologičtěji vlastní kancelář, protože doma šéf třídí odpad a stejně se chce chovat i v práci, pokračovat může firma třeba ekologickým tiskem výročních zpráv na recyklovaný papír nebo papír s certifikátem FSC (který označuje férově obhospodařované lesy) a pak jít hlouběji ke způsobu, jak vybírá své dodavatele.

Plus pro lidi i životní prostředí

Začít lze i u toho, že firma místo konvenčních čisticích prostředků začne používat prostředky ekologické, snadno rozložitelné a na přírodní bázi. Myšlení lidí se mění a tím se mění i chování firem, tvrdí totiž Martina Havlíková, která má na starosti péči o zákazníky české značky ekologické drogerie Feel Eco. Domníváme se, že si čím dál více lidí uvědomuje důležitost toho, aby naše každodenní působení bylo v synergii a rovnováze se životním prostředím a naším okolím. Lidé si uvědomují, že konat bez ohledu na dopady, nemůže nadále ničemu a nikomu prospívat, uvádí za tým Feel Eco pro server Podnikatel.cz.

Ze zkušenosti poukazuje i na to, že mnohé firmy jsou ovlivněné určitými podnikatelskými filozofiemi nebo se hlásí k některým mezinárodním certifikacím, v nichž hraje roli také otázka ekologie a udržitelnosti podnikání. Pokud jde o firmy nadnárodní, mohou mít zodpovědné chování ke svému okolí nastavené jako standard. Je pro nás potěšením vidět rok od roku více českých firem a institucí, které považují ekologičtější přístup za nedílnou součást svého fungování, říká. Upozorňuje i na to, že v práci lidé tráví větší část dne, takže prostředí, ve kterém pracují, má vliv také na jejich zdraví a zdraví jejich klientů.

Inspirace: co firmy dělají v praxi

Firma, jejímž produktem jsou ekologické čisticí a prací přípravky, se zodpovědně chová také při tom, jak sama funguje. Mezi cíle Feel Eco patří například nulové odpady. Jde o to, aby vše, co získáme a při svém působení vyprodukujeme, jsme nadále využili do dalších interních cyklů a procesů, vysvětluje firma, která se přitom řídí heslem „Reduce, Reuse, Recycle“, svůj postoj.

Ekologickou a sociální zodpovědnost společnost realizuje například výsadbou stromů ve školkách, čištěním lesa nebo vzdělávacími programy pro rodiče. Ať už děláme cokoliv, vždy využíváme naše prostředí k tomu, abychom naplnili podnikatelský záměr. Cílem by ale nemělo být zneužití prostředí, jeho vyčerpání, nebo poškození. Na to se velmi často zapomíná, tvrdí Martina Havlíková. Ekologii považuje za přirozenou součást podnikatelských aktivit, protože by prostředí mělo zůstat v pořádku i pro další generace. Proč se tedy vyplatí se zaměřit na ekologické čisticí prostředky? Je to jeden z důležitých kroků k udržení nebo zlepšení našeho životního prostředí, věří firemní tým.

Dalším příkladem místní firmy, která ve svých ekologických aktivitách nezůstává na povrchu, je společnost Country Life zaměřená na biopotraviny a zdravý, ekologický životní styl. I ve svém provozu se důsledně snaží o nízkou ekologickou náročnost. Součástí jejího komplexu v Nenačovicích u Berouna je například pasivní dům, sluneční energie tu ohřívá teplou vodu, firma využívá dešťovku a k úklidu ekologické čisticí prostředky.

Čtěte více: Reportáž: Starosti zemědělců na ekofarmě

Odstartovat změnu kávou a čajem

To jsou příklady firem, které své podnikání na „zeleném“ a zodpovědném myšlení postavily. Avšak i podnikatelé, kteří nechtějí, nebo z nějakého důvodu nemohou jít tak komplexní cestou, mohou alespoň něco dělat trochu jinak, než je běžným zvykem. Mohou někde začít. Dalším tipem je třeba možnost vyměnit v kanceláři kávu nebo čaj za ty se známkou Fairtrade.

Firemní kultura významně přispívá k úspěšnému podnikání. Prostředí, které inspiruje zaměstnance pomáhat jiným, je motivující a je radost v něm pracovat. A může být vzorem pro další, třeba obchodní partnery, uvádí Věra RohanováFairtrade Česko a Slovensko, což je domácí zastoupení organizace Fairtrade International

Firmy v Česku podle Věry Rohanové mají mnoho možností, jak jít příkladem. Podporu drobných fairtradových farmářů přitom považuje za snadnou a dostupnou cestu. Kávu nebo čaj pije v práci většina lidí a není náročné je vyměnit za ty se známkou Fairtrade. Tím, že si vyberete fairtradovou kávu, čaj apod., umožníte lidem ze zemí globálního Jihu uživit se vlastní prací za důstojných podmínek, shrnuje. Sociální příplatek, který dostanou pěstitelé navíc, jim dále umožňuje rozvoj lokálních komunit a zkvalitňování výroby. 

Čtěte více: E-shop jinak: Silvie vozí potraviny až do lednice, Martin vsadil na fair trade

O tom, že na tyhle argumenty Češi slyší rok od roku víc, svědčí i tvrdá čísla. Podle Fairtrade Česko a Slovensko zákazníci v Česku utratili v roce 2014 celkem 203 milionů korun za výrobky Fairtrade. Maloobchodní obrat výrobků se známkou Fairtreade vloni vzrostl o 17 procent oproti roku 2013. A je možné, že letos někdo Fairtrade najde i pod svým firemním vánočním stromečkem.

10 pravidel zeleného nakupování

  1. Pravidlo 3 R (Reduce – redukovat, Reuse – využít znovu, Recycle – recyklovat)
  2. Biologicky rozložitelné, recyklované a recyklovatelné materiály
  3. Čím méně obalů, tím lépe
  4. Výrobky s co nejnižším obsahem látek poškozujících životní prostředí a lidské zdraví
  5. Výrobky a potraviny z blízka
  6. Výrobky šetřící zdroje a energii
  7. Zohlednění sociálních aspektů
  8. Produkty z ekologického zemědělství a šetrně obhospodařovaných lesů
  9. Výrobky spravedlivého obchodu čili fair trade
  10. Výrobky s ekoznačkou – certifikátem dokládajícím kvalitu s ohledem na zdraví a životní prostředí (Zdroj: webové stránky Zelené úřadování – vše o ekologickém provozu kanceláře.)

Kolik a za kolik?

Obvyklou překážkou, která se většinou v souvislosti s odpovědným nakupováním ve firmách řeší, je cena, upozornila Barbora TrojakEkumenické akademie Praha při tematickém semináři pořádaném pro neziskovky. Shrnout to lze do otázky: Kolik a za kolik? Tedy jaké množství zboží nebo služeb firma opravdu potřebuje a kolik peněz za to zaplatí. Za férovost si je většinou třeba něco připlatit. Rozhodnutí, co koupit, se bude odvíjet od hodnot, kterými se firma řídí a kterým věří. Ale bude mít i ryze praktickou rovinu – jestli utratit víc chce, nebo si to může dovolit.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Čtěte také: Jediným cílem podnikání je vydělat prachy. Nesouhlasíte? Pak podnikejte pomalu

Na druhou stranu, vyšší cena může být relativní. Například vyšší pořizovací náklady na úsporné žárovky mohou představovat jednorázovou investici, která se v dlouhodobějším horizontu vyplatí – a vrátí v účtech za elektřinu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).