Ideální výloha hlavně prodává zboží a poutá pozornost. Navíc je snadno realizovatelná. Klíčovým prvkem úspěchu je nápad, tudíž se dá udělat i s malým rozpočtem.
Zároveň by ideální výloha měla být jako chytrá horákyně. Tedy na jedné straně lákat kolemjdoucí na vystavené zboží, na druhé straně umožňovat pohled do prodejny. Role atraktivního zboží je jasná a důvodem, proč by do prodejny mělo být vidět, je takzvaný „stádní princip“. Lidé se řídí tím, co dělají ostatní. Když vidí, že nakupují v prodejně, jdou také dovnitř. Navíc pro naše instinkty pocházející z pravěku je obchod, do kterého není vidět, něco jako jeskyně, kde může číhat medvěd,
popisuje na úvod Miloš Toman, ředitel společnosti Intuitivní marketing. Mezi nejdůležitější charakteristiky ideální výlohy patří podle Barbory Matlovičové a Jany Pomykačové z kreativního studia Artyšok individualita, odlišnost od konkurence a dobrá zapamatovatelnost s vhodně zvoleným tématem.
Základem dobré výlohy je také obchodníkův přístup. Výloha je v praxi to, na co není nikdy čas, i když víme, že je důležitá. Ale musí se udělat to a tamto a ještě a tak dále. Ale je to opravdu výloha, která spoustu vašich zákazníku pozvala dál anebo nepozvala,
vysvětluje Kateřina Tmějová z firmy TADAHO Brno. Podle ní je také potřeba si uvědomit, že cestou městem nevidíme ty krásné domy a památky, ale hlavně výlohy, protože jsou prostě ve výšce očí. Je to prostředí, které nás obklopuje a má vliv na naši psychiku.
Působit na psychiku zákazníků můžete i prostřednictvím hudby: Pomocí hudby v obchodech můžete komunikovat se zákazníky i je ovlivňovat
Bez plánování se neobejdete
Desatero, kterým se můžete inspirovat při plánování výlohy, nám sdělila Marcela Holečková, Ve výloze.cz:
- předem si stanovte, koho a čím chcete oslovit, zda cílíte na ženy, na muže, na děti
- vyberte jasné a srozumitelné téma a dekorace
- pracujte s prostorem – popředí, podlaha, strop a pozadí výlohy
- přeneste celý koncept i do interiéru, použijte dekorace z výlohy i v interiéru prodejny
- příběh a emoce – nejlepší nástroj, jak upoutat pozornost, vytvořte atmosféru, dejte produktům nějakou roli a zapojte je do děje
- respektujte produkt a jeho vlastnosti, každý vystavovaný produkt nebo segment zboží má svá určitá specifika a vlastnosti, které je nutné respektovat
- buďte aktuální – pozor na převisy sezon a dlouhé vystavení
- měňte třeba i drobnosti – připravte dobrý základ a ušetříte si práci stanovte si předem interval proměny instalací
- poskytujte maximum informací – dokažte svou kompetenci, prodáváte technické věci, nebo zboží s unikátními vlastnostmi?
- myslete jako zákazník – podívejte se na výlohu a obchod očima zákazníka, co vidí zvenku, co u vstupu, jaká je orientace v prodejně?
K respektování produktu dále dodává základní pravidla. Co se týče velikosti, tak malé věci se opticky ztrácí, tudíž je vhodné přidat k nim vybavení nebo použít makety. Dražší věci by měly být v horní části výlohy a levnější dole, což platí i pro regály se zbožím. Elektroniku je vhodné doplnit alespoň o základní technické informace a způsob použití by měl být zobrazen v reálném nebo názorném kontextu, například běžecké outdoorové boty v blátě nebo podvodní fotoaparát v akváriu společně s umělými rybičkami.
Rozvržení zboží je opravdu důležité – základy kompozice se dají lehce najít na internetu a nejsou složité. Často se navíc stačí držet kompozice do trojúhelníku. Dobrá kompozice hodně zachrání, špatná kompozice hodně pohřbí. Není jedno, jakým způsobem zboží a dekoraci do výlohy „naskládáte“. Vizuální dojem může být velmi rozdílný jen pouhým přemístěním věcí,
doplňuje Kateřina Tmějová. S tím souvisí také koncept. Je důležité mít téma a uvědomit si, že záleží na každém detailu. Vhodně vybraný produkt je základ, stejně jako dobře zvolená barva a další dekorační prvky,
dodává Barbora Matlovičová.
Při plánování je dobré sledovat, odkud a z jaké strany k výloze směřují lidé a k této straně pak směřovat hlavní bod výlohy. Pokud kolem výlohy jezdí zákazníci autem, je vhodné zvolit výraznější kompozici s větším celkem. Podívejte se také, jak vypadají výlohy v okolí. Libují si okolní obchodníci v trendy černých tabulích s křídovými nápisy? Vyvarujte se podobného stylu, základem úspěchu a dobré zapamatovatelnosti je odlišit se. Dávejte pozor nejen na styl, ale i podobné zaměnitelné barvy,
radí Marcela Holečková.
Na psychiku působí také barvy, o kterých jsme psali v článku Barvou roku 2019 je korálová. Nebojte se ji používat
V rámci plánování si můžete také rozvrhnout jednotlivá témata výloh na celý rok dopředu, a to včetně zboží, které má být v daný čas prezentováno. Naplánujte si, jaké výrobky chcete zákazníkům předvést a kdy. S kterým svátkem nebo událostí je spojíte. S jakou emocí. Co má zákazník pocítit, aby si chtěl koupit to, co právě nabízíte. A pak zvolte prostředky. Zvolená dekorace musí na výrobek přitáhnout pozornost, ale nesmí ho přebít,
doporučuje Kateřina Tmějová. Podle ní je také důležité výlohu přizpůsobit významným událostem v pravý okamžik. Správné načasování znamená oslovovat zákazníka o chviličku dříve, než začne velmi toužit. U větších svátků, např. Vánoce, dejte vědět měsíc předem. U malých svátků, jako je Valentýn, stačí 14 dní. Pokud se vytasíte s lákavou výlohou příliš pozdě, je prostě příliš pozdě,
dodává.
Jak často výlohu měnit?
Čestnost obměny výlohy se různí podle toho, co má být ve výloze prezentováno: jestli produkt, služba nebo značka. Velmi často se vytvoří instalace, která se obměňuje dvakrát až čtyřikrát ročně (například podle sezóny). Také ale může jít o reakci na jednotlivé svátky (Valentýn, Den matek, Velikonoce, Vánoce atd.),
popisuje Jana Pomykačová. Například prodejna s turistickými suvenýry nemusí výlohu obměňovat třeba celý rok. Ale tam, kde je potřeba do obchodu lákat stále stejné lidi, bych doporučil čtrnáctidenní nebo i týdenní obměnu, třeba částečnou,
doplňuje Miloš Toman.
Záleží také na konkrétní situaci a cílové skupině. Pokud vlastníte obchod někde v centru města a kolem vaší výlohy chodí hlavně turisté – to znamená noví a noví zákazníci, můžete nechat sezonní výlohu i více jak měsíc beze změny. Pokud naopak máte výlohu v ulici, kde se vaši zákazníci nemění – například na menším městě nebo v místě, kde se pohybují stejní lidé, je optimální interval výměny alespoň 1× za 14 dní,
doporučuje Marcela Holečková. U vhodně promyšlené instalace přitom stačí měnit jenom dílčí prvky, jako jsou dekorace a jejich barvy nebo několik kusů zboží. Dojem, že máte stále něco nového, i když nemáte, podle Kateřiny Tmějové dokonale splňuje taková výloha, kde je málo věcí, ale zato jsou krásně odprezentovány. Když uvidím tisíc váziček, nebude žádná výjimečná. Když uvidím jednu na piedestalu, budu si myslet, že je vzácná,
dodává.
Zrovna jedinečným keramickým vázám se věnují Magdaléna Brožová a Ivana Švarcová. Přečtěte si jejich příběh: Obnovily keramickou tradici a propojily tak umění s podnikáním. Přečtěte si jak
Pozor na provozní slepotu
Velkým nešvarem je přeplácanost výlohy. Někdy stačí ubrat pár výrobků a hned působí instalace ve výloze lépe. Je lepší dobře naaranžovat pár kousků odpovídajících sezóně a aktuálním potřebám zákazníků, než ji vyplnit hromadou zboží, které je pak obtížné obměňovat a udržovat v čistotě,
dodává Miloš Toman. Některé výlohy působí špinavým či zastaralým dojmem. Jsou zaprášené, mají neumytá skla nebo se dlouhodobě nemění, a tudíž o ně většina kolemjdoucích (nových či pravidelných) nemá zájem,
popisuje Jana Pomykačová.
Když pak zákazníci jdou kolem výlohy, o kterou není postaráno, mohou si pomyslet, že obchodníkovi na nich vůbec nezáleží a jde mu jen o peníze. Je tedy potřeba zamyslet se nad tím, pro koho výlohu děláte a koho by měla zaujmout. Pravidelně se postavte před svůj obchod a zamyslete se nad tím, jestli by vás jako zákazníka lákalo vejít dovnitř. Takzvaná provozní slepota je velkým nepřítelem každého majitele prodejny,
radí Marcela Holečková. Někdy se také stává, že jste udělali krásnou výlohu, nalákali zákazníka, který vešel, a nic se nestalo. Podobnou dekorací, designem, umístěním na předním místě v obchodě je potřeba dotáhnout výlohu k získání peněz. Zkrátka nesmíte zákazníkovu pozornost pustit. Nedělejte krásnou výlohu, když pak daný výrobek není k nalezení na první pohled. Mrháte časem a penězi,
upozorňuje Kateřina Tmějová.
Trendem je čistý design i technologie
Novodobým trendem se pomalu a jistě stává jednoduchost, důraz na velké dekorace, které poutají pozornost, a menší množství tematicky sladěných kusů zboží. Je to patrné zejména u větších řetězců, které přebírají mezinárodní koncepty, nebo v zahraničí. Populárním směrem ve visual merchandisingu je čistý design a funkčnost. Můžeme říci, že čím jednodušší instalace (design) ve výloze, tím lépe,
shodují se v Artyšoku.
U menších obchodů je touha vystavit všechno zboží bez zacílení a většího smyslu stále bohužel patrná, ale i tam se už snad začne blýskat na lepší časy,“ říká Marcela Holečková. Podle Kateřiny Tmějové je změna k lepšímu patrná u podniků, které otevírají mladí lidé. Jsou si vědomi vizuální prezentace – sociálními sítěmi jsou k ní vychováváni. Ve výlohách je to vidět. Také často experimentují, nebojí se odvážných nápadů, využívají recyklaci a přírodní materiály. A hlavně nepřecpávají výlohu,
dodává.
Podle Miloše Tomana je nejdůležitějším trendem v maloobchodě poskytování nákupního zážitku. Obchodník už není v první řadě zbožíznalcem, jak to bylo dřív. Měl by být odborníkem na zážitky. S tím samozřejmě výloha úzce souvisí, protože tam zážitek začíná. A je-li to dobře nastaveno, vede zákazníka k pokračování dovnitř,
popisuje. Dalším trendem jsou moderní technologie, kdy se například zboží ve výloze hýbe směrem za zákazníkem a podobně. To je ale samozřejmě finančně velice náročné řešení, které sice poutá pozornost, ale prakticky si ho může dovolit málokdo,
doplňuje Marcela Holečková. S technologiemi souvisí také využití dalších marketingových kanálů, které je podle Kateřiny Tmějové potřeba mít vyladěné. Prodejte svou výlohu online. Ale také reflektujte výlohou, co prezentujete na onlinu. Slaďte je,
uzavírá.
Inspiraci můžete najít v těchto letních výlohách v naší galerii: