Pochybných online portálů, které přeprodávají vstupenky na různé letní festivaly či koncerty, je celá řada. Spotřebitel, který při nákupu vstupenek využije právě služeb neautorizovaných přeprodejců, se vystavuje riziku, že zaplatí za něco, co později neuplatní.
Je pravděpodobné, že vstupenky budou několikanásobně dražší než v oficiální distribuci. Ale to není jediné riziko. Stává se, že vstupenky neodpovídají popisu nebo jsou nepoužitelné.
Mohlo by vás zaujmout: Budou festivaly v obležení účtenek? Chystané nové vlny #EET je k tomu donutí
Bývají totiž vedeny na jméno konkrétní osoby, takže spotřebitelům může organizátor akce odepřít vstup na daný koncert, festival nebo sportovní utkání. Naše zkušenost z řešení těchto sporů je taková, že přeprodejci odmítají vrátit poškozeným spotřebitelům peníze. Zatím na ně nemáme dostatečně efektivní páky, přitom je to problém evropského měřítka,
popisuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Přísnější pravidla pro byznys se vstupenkami
V několika členských státech Evropské unie je systematický online přeprodej vstupenek za účelem zisku zakázaný nebo podléhá přísným pravidlům. Spotřebitelský portál dTest společně s dalšími devíti spotřebitelskými organizacemi z Evropské unie rozjíždí kampaň na rozšíření povědomí spotřebitelů o rizicích spojených s nákupem vstupenek od přeprodejců. Spolu se zahájením kampaně podáváme také podnět České obchodní inspekci, aby prošetřila, zda přeprodejci vstupenek dodržují všechna pravidla ochrany spotřebitele,
říká Lukáš Zelený.
Do boje s překupníky vstupenek se pustilo například pražské Dejvické divadlo. Zájem ze strany diváků je tak velký, že mají dlouho dopředu divadelní hry vyprodané. Lidé tak snadno využijí služeb přeprodejců a jsou ochotni za vstupenky zaplatit i několikanásobně více. Ale Dejvické divadlo nastavilo nová pravidla. Pokud přijde divák s lístkem, jenž se objeví v aukci za vyšší než nominální cenu, nemusí se na představení vůbec dostat.