Přestaňme fetovat na Facebooku fanoušky, lajky a komentáře

5. 8. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Pixabay, podle licence: Public Domain CC0
Ilustrační obrázek
Opravdu je špatné kupovat fanoušky? Velký počet fanoušků pomůže jak podnikateli, tak zákazníkovi. Téhle drogy se jen tak nezbavíme.

Máme 30 000 fanoušků a chtěli bychom 100 000. Náš cíl je mít do konce roku 5000 fanoušků. Náš obsah vidí mnohem méně lidí než minulý měsíc. A máme také méně lajků.

Předcházející věty nejsou smyšlené. Přesně tyto věty jsem slyšel od některých mých klientů jen za poslední týden.

Proč tolik prahneme po uznání? Dokonce tolik, že jsme ochotni nakoupit tyto fanoušky od obchodníků na Webtrhu nebo jiných pochybných prodejců? Fanoušky, kteří se o naši firmu vůbec nezajímají.

Protože to vypadá lépe, když máme 20 000 fanoušků, než když je jich jen 1200. Naše konkurence jich přeci má už 5000.

Jak s tím souvisí věda?

K mým velkým zálibám patří behaviorismus, a to jak individuální (psychologie), tak společenský (sociologie). 

Ilustrační obrázek
Autor: Pixabay, podle licence: Public Domain CC0

A kolik máte fanoušků na Facebooku?

Behaviorismus zkoumá proces adaptace člověka na prostředí a používá k tomu laboratorní výzkum chování.

Zabývá se mimo jiné také často iracionálním rozhodováním člověka. Z této vědy tak často vychází marketingové strategie. Pokud vás to zajímá, podívejte se na přednášky od Dana Ariely.

Pod tíhou těchto znalostí (stále ještě velmi laických) chápu, proč podnikatelé na Facebooku usilují o co nejvyšší počty fanoušků, lajků a komentářů u příspěvků. Ostatně na systému odměňování a uznání jsme byli vychováni již od malička.

  • Pokud si uklidíš pokoj, můžeš se dívat na televizi.
  • Když budeš hodná, dostaneš lízátko.
  • Když se naučíš těchto 5 stran knihy, dostaneš z písemky jedničku. 
  • Udělej bakalářskou práci a dostaneš titul.

Nikdo nám neřekl, že v uklizeném pokoji se budeme cítit lépe, a proto je to správné. Vaši bakalářskou práci přečetl možná jeden učitel, a poté zapadla do archivu. Vy jste ale dosáhli svého. Byli jste spokojení.

Stejně tak je to dnes s fanoušky na Facebooku. Všude čtete, že počet fanoušků není důležitý, ale že záleží na jejich kvalitě. Všichni vám říkají, že počet lajků vám nic nevydělá, ale vy z toho stejně máte radost. 

Čtěte také: Nejčastější chyby společností na Facebooku s konkrétními příklady

U fotky svítí název vaší firmy a vy si počet lajků automaticky přeložíte tak, že se jim nelíbí jen spoře oděná dívka nebo západ slunce nad Polynésií, ale že ve skutečnosti mají rádi vás a vaši firmu. Dělá vám to dobře. Je to jako droga.

Ani zákazníci však nejsou výjimkou

Určitě se vám to taky stalo. Hledáte dodavatele pro nový notebook nebo horské kolo a podíváte se, kolik procent spokojených zákazníků mají na Heuréce. Pokud je to nad 90 %, pak se tím firmy často rády chlubí na své titulní stránce. Pokud ne, tak tam mají jen logo, protože je to v pravidlech Heuréky.

Už jsem se setkal i s tím, že na titulní stránce měl e-shop obrázek s 98 % spokojených zákazníků a po prokliku se ukázalo, že jich je vlastně jen 75 %.

Podíváte se také, kolik mají fanoušků na Facebooku. Jen 3000? To je nějaké divné. Jdete jinam. Nezajímají vás jednotlivé reference nebo příspěvky či komentáře pod nimi. Důležitá jsou čísla. Pokud je vše v pořádku, rozhodně to pomůže, abyste uzavřeli obchod.

Takhle funguje náš mozek. Odborně se tomu říká sociální schválení

Setkáváme se s tím také v rámci praktik ORM (online reputation management), kdy se vám může stát, že o vaší firmě někdo napíše něco špatného v diskuzi nebo na blogu. Ve výsledcích vyhledávání vyskočí na první stránce tento článek. Firma, kterou si najmete na odstranění problému, se však většinou nesnaží domluvit s autorem článku, vyřešit jeho problém a poprosit o stažení článku. Většinou se snaží přebít tyto relevantní reference novým obsahem na různých PR serverech a také vymýšlením smyšlených referencí od smyšlených zákazníků.

Zametou problém pod koberec a podnikatel je zase spokojený. Vše je v pořádku.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Co s tím uděláme?

Nic. I když se nejen já, ale i mnozí mí kolegové z oboru neustále snaží podnikatelům vysvětlit, že mají na Facebooku sledovat jiné metriky, odezva je prakticky nulová. 

Vždyť první otázkou, na kterou se jich zeptá kamarád na golfu, je: A kolik máte fanoušků na Facebooku?

Autor článku

David je zakladatelem portálu Modrákrev.cz, kde učí markeťáky a podnikatele využít naplno Facebook nástrojů k maximalizaci zisku společnosti. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).