Abychom to zjistili, oslovili jsme podniky v Jablonci nad Nisou, České Lípě, Rumburku i Frýdku – Místku. Inspirujte se jejich praxí (nebo tam vyrazte na výlet).
Co se dozvíte v článku
O tom, že je podržela jejich zákaznická komunita, podnikatelé často mluvili, když reflektovali nedávné období přiškrcené restriktivními omezeními. Právě kavárenské podnikání je přitom s lidmi, kteří se na podnik „nabalí“, mimořádně pevně provázané. Kromě podnikání však kavárny napříč tuzemskými regiony přinášejí ještě jednu možnost: mohou být cílem pro letní výlety.
Místo, co spojí kávu, lokální dodavatele i kulturní akce
Eliška Šídová představuje La kavárnu v Jablonci nad Nisou, která sídlí v bývalém německém modistickém salónu. Snaží se tu o maximální využití lokálních dodavatelů všude tam, kde to jen trochu jde. Kavárna je v jejím podání i kulturním místem a provoz kavárny podporují akce jako designmarket nebo jam session. Pořádáme také kavárenské výjezdy na lokální trhy, snažíme se podporovat městotvorné aktivity a některých jsme i součástí. Dbáme na osobní kontakt s návštěvníky kavárny,
vysvětluje Eliška, na čem svou práci v kavárně s týmem staví, jak se zasazují o to, aby podnik obstál v konkurenci a měl kolem sebe komunitu zákazníků.
Nahlédněte také do další kavárny a pražírny, Dos Mundos, tentokrát v Praze:
Když se o Bohemian Coffee House v Rumburku v Českém Švýcarsku prozradí, že jde o rodinný podnik, vystihne to zároveň to základní v jeho podnikatelském přístupu. Stavíme na našich zaměstnancích, snažíme se vytvořit rodinnou atmosféru, aby byli zákazníci spokojení. Vytváříme prostor pro odpočinek, ale také pro prezentace našich zákazníků,
vysvětluje Jiří Dužár. A tak se v kavárně odehrávají i akce místních muzikantů, kulturní akce zdejší Základní umělecké školy, workshopy a podobně. Protože Dužárovi chtějí svou kavárnu odlišit od jiných, snaží se nabídnout něco speciálního. Nejen tedy, že šíří na severu moderní kávovou kulturu, nabízejí také dorty a koláče vlastní výroby a snídaně celý den. V menu mají přitom místo pro regionální výrobky od vybraných dodavatelů.
Nasloucháme jim a tak se k nám lidé vrací
Interakci se zákazníky označuje za klíčovou i Ladislav Kyndl z Kafe LaKy v historické části České Lípy. Je to rodinná pražírna a kavárna. Spokojenost zákazníků je pro nás na prvním místě. Velice si vážíme každého z nich,
uvádí. Za nejdůležitější aspekt českolipské kavárny označuje právě vstřícnost k zákazníkům a snahu naslouchat jejich přáním. To je důvod, proč se k nám zákazníci vrací,
tvrdí.
Bez zákazníků bychom tu nebyli
Michal Horníček má pod palcem podnikání ve více oborech. Vedle účetní a daňové kanceláře se věnuje i Resortu Stará pošta, který ve Frýdku – Místku sdružuje penzion, pražírnu kávy a kavárnu Lucy´s Piano Cafe & Jazz. Kavárna dostala jméno podle Lucie P. a jejího klavíru, daru od Vladimíra Petrofa ke 14. narozeninám. Přes sto let staré piáno teď kavárně, která sídlí v budově bývalé tkalcovny a následně poštovního a telegrafního úřadu, dominuje. Staví tu na kvalitních produktech a příjemné obsluze, podávají kávu, která se přímo v kavárně praží. Hosty lákají i na páteční hudební večery s živou kapelou a přes svůj kulturní spolek pořádají vernisáže, výstavy, benefice a jiné podobné akce. A to jsem s kávou původně začínal tak, že jsme ji podávali jen našim klientům při účetní závěrce,
směje se Michal. Raději než po kávě sáhnete po čokoládě? Pak si přečtěte o čokoládových srdcařích v článku Podlehli čokoládě a stala se jejich podnikatelským osudem. Zjistěte o nich víc.
I tým ve Frýdecko – místecké kavárně přitom nedávný nouzový režim se zákazníky sblížil. Fungovali přes výdejní okénko a kromě kávy prodali i desítky triček s vlastním logem, aby udrželi cach flow alespoň trochu v rovnováze. Díky podpoře zákazníků jsme tady zůstali,
tlumočí Michal názor svého týmu. A teď, kdy už mají zase otevřeno, se k nim vrací jak stejní lidé, tak sem nacházejí cestu noví zákazníci.
Pandemie změnila pohled na firmy
Po uvolnění epidemických opatření se mění vše, připomíná Ladislav Kyndl. A to i pohled zákazníků na firmy, které s nimi krizovou situaci ustály. Během krize jsme se s našimi zákazníky snažili udržovat neustálý kontakt, jak přes sociální sítě, tak přes e-maily. Připravovali jsme pro ně zajímavé nabídky. Díky tomu se k nám po uvolnění opatření spousta zákazníků vrátila,
popisuje s tím, že v kavárně berou pandemii Covid-19 z nynější perspektivy spíše jako posilující. Díky situaci, která nastala, jsme se dokázali zaměřit na naše slabé stránky a posílit je,
říká. Potřebujete kávu do kanceláře a zvažujete, jak vybrat? Více se dozvíte v článku Chcete zaměstnancům a návštěvám nabídnout lepší kávu? Přečtěte si, kudy na to.
Také Eliška Šídová dodává, že po uvolnění restriktivních opatření proti šíření koronaviru v kavárně zaznamenali velkou dávku entuziasmu zákazníků, která byla reakcí na předchozí sociální izolaci. A tak jsme rádi, že k nám lidé opět našli cestu,
prozrazuje.
Obavy? Ty přináší spíš politika
Ačkoliv Jiří Dužár naopak říká, že se pandemií nic zásadního nezměnilo, jedním dechem zároveň i on dodává, že je v kavárně se zákazníky situace sblížila. Cítili jsme pomoc, nadšení řešit vzniklou situaci, došlo k utužení vztahů – a moc si toho vážíme,
popisuje s tím, že to byli v první řadě právě zákazníci, kteří během omezení kavárnu podrželi. A to jak místní, tak lidé ze širokého okolí. Kavárna prodávala přes okénko, její tým si se zákazníky hodně povídal o různých tématech, rozdával roušky ušité dobrovolnicemi, občas posílal kávu i vojákům na hranice. A návrat pro nás znamená také opětovné setkávání s příhraničními cizinci. Ve vzduchu jsou cítit určité obavy, ale vesměs je všechno na dobré cestě. Věříme, že brzy bude situace jako před pandemií. Upřímně, jestli mám z něčeho obavy, je to situace na politické scéně,
uzavírá rumburský podnikatel.
Kavárnice a kavárníky jsme požádali také o to, aby vystavili vysvědčení svým radnicím. Prozradili, jak jejich města podporují byznys a jaké je u nich podnikatelské klima. Podrobnosti přineseme v samostatném článku.